آیت الله توکل تاکید کرد؛

راه و اندیشه رهبر انقلاب سنگ محک ماست

تاریخ انتشار:

 آیت الله سید رحیم توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در مراسمی که به مناسبت سال‌روز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛این استاد حوزه و دانشگاه در آغاز سخن با اشاره به فراز‌هایی از زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه(س) گفت:در فرازى از زيارت‏ حضرت معصومه‏(س) می خوانیم:«اللّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لي بِالسَّعادَةِ، فَلا تَسْلُبْ مِنّى ما أَنَا فيهِ؛پروردگارا من از تو درخواست مى‏‌كنم كه عاقبت مرا به سعادت ختم كنى و ايمانى را كه اكنون دارم از من سلب نكنى».يعنى من دوام ملك و بقاء حكومت و زندگى ماديم را از تو تقاضا نمى‏‌كنم كه اينها همه فانيند و فقط دورنماى دل انگيزى دارند، بلكه از تو مى‏‌خواهم كه عاقبت‏ و پايان كارم به خير باشد، و با ايمان‏ و تسليم و براى تو جان دهم، و در صف صالحان و شايستگان قرار گيرم.
وی اضافه کرد، مسأله عاقبت به خيرى بسيار مهم است، چرا كه گاهى انسان يك عمر در مسير حق است امّا با يك حادثه منحرف مى‏‌شود و يا بر عكس ابتدا بر باطل بوده است ولى پايانش به سعادت ختم مى‌‏شود و باید توجه داشته باشیم که خداوند با ملاک،شایستگی‌هایی به انسان می دهد و یا آنها را از انسان می‌گیرد.
آیت الله توکل ادامه داد؛ شیطان از مقربین درگاه خداوند تبارک و تعالی بود و به خاطر عبادات خود مورد غبطه ملائکه قرار گرفت و خداوند او را ترفیع داد ولی یک تکبر باعث شد که مورد لعن قرار گرفته و آنچه به او داده شده بود پس گرفته شود.
این استاد اخلاق حوزه علمیه همچنین افزود،در تاریخ نمونه های فراوانی داریم که در ابتدای کار در مسیر حق و عدالت بودند ولی رفته رفته از این مسیر نورانی منحرف شدند.
وی با اشاره به سرگذشت زبیر بن عوام گفت: زبیر یکی از افرادی بود که مورد توجه و وثوق اهل بیت(علیهم السلام) بود و هنگامی که خانه امیرالمومنین(ع) مورد هجوم قرار گرفت زبیر تنها کسی بود که به دفاع از علی(ع) و خاندان اهل بیت برخواست و با اینکه در شورای سقیفه که خود یکی از گزینه‌های خلافت بود علی(ع) را بر خود مقدم داشت و همیشه در کنار امیرالمومنین(ع) بود ولی متاسفانه عاقبت به خیر نشد و راه به بیراهه رفت.
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان با اشاره به آیه 14 سوره تغابن«الا ای اهل ایمان، زنان و فرزندان شما هم برخی (که شما را از طاعت و جهاد و هجرت در دین باز دارند) دشمن شما هستند، از آنان حذر کنید، و اگر (از عقاب آنها پس از توبه آنان) عفو و آمرزش و چشم‌پوشی کنید خدا هم (در حق همه شما) بسیار آمرزنده و مهربان است. گفت: در حدیث مشهوری از امیرالمومنین(ع) آمده است که حضرت فرمود: «ما زال الزّبیر رجُلاً منّا أهلَ البیتِ حتّی نشأ ابنه المشئومُ عبدالله» یعنی اینکه زبیر دارای مقام و منزلتی بود که علی(ع) او را در زمره اهل بیت معرفی کرد ولی این فرد با تاثیر گرفتن از فرزند خود مسیر خود را عوض کرد و یار جان علی شد یار خون علی و این بسیار عبرت انگیز است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران هم افرادی بودند که در ابتدای انقلاب همراه با امام(ره) زحمات طاقت فرسایی را برای پیروزی انقلاب کشیدند ولی رفته رفته مسیر خود را گم کردند و به بیراهه رفتند. و این انحراف بخاطر این بود که در مسیر خود  از ولایت فاصله گرفتند. و امروز همه ما باید دقت بکنیم که مسر را گم نکنیم و به انحراف نرویم.
آیت الله توکل همچنین افزود: هر اندازه سابقه مجاهدت، ایثار داشته باشیم باید توجه کنیم که ممکن است با یک تکبر همه آنها را از دست بدهیم و باید برای اینکه عاقبت به خیر شویم،برای همه کارهایمان سنگ محکی داشته باشیم و کارهایمان را با آن محک بزنیم و امروز رهبر انقلاب، راه رهبر انقلاب و اندیشه رهبر انقلاب سنگ محک ماست.

مطالب مشابه