دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
دکتر مروجی طبسی مطرح کرد؛
مباهله یک واقعه فرامذهبی است
پژوهشکده اخلاق و معنویت با سخنرانی دکتر مفتاح برگزار می‌کند:
جریان‌شناسی نقد معنویت عصر جدید در مسیحیت
انجمن علمی دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند:
«رویکرد پدیدارشناسانه به باورها و آیین‌های عاشورایی»
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شریعتمداری در گفت‌وگو با ایکنا:
امامت لازمه نظام دین و حفظ انسجام مسلمین است
دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند:
نشست علمی تحولات آکادمیک دین‌پژوهی: بررسی آثار آکادمی دین آمریکا

قربانی کردن فقط گذشتن از مال نیست

 
تاریخ انتشار: 1400/04/31    

قربانی کردن فقط گذشتن از مال نیست

حاجی از ابتدای سفر تا انتها، هزینه‌های مادی زیادی را برای جلب رضایت خدا متقبل می‌شود، حاجیان از این‌که توانسته‌اند دستورات خدا را اجرا کنند، با قربانی کردن آن را جشن می‌گیرند و شکرگزاری می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با ایکنا گفت: عید سعید قربان، روز قربانی کردن توسط حجاج در بیت‌الله الحرام و بعد از خاتمه مناسک مشعر و عرفات است. حج بزرگ‌ترین کنگره جهانی مسلمین است که در هیچ دینی سابقه ندارد. این مناسک عظیم بزرگ‌ترین مظهر وحدت و تجلی اتحاد مسلمین جهان است.

وی افزود: عید قربان مناسکی رمزی است که اشاره به فداکاری حضرت ابراهیم(ع) در ذبح حضرت اسماعیل(ع) دارد؛ ذبحی که ابراهیم(ع)، به دستور خداوند که در خواب دید، آن را اجرا کرد. ذبح اسماعیل(ع) امتحان برای پدر و پسر بود. بر اساس آیه ۱۰۲ صافات، ابراهیم(ع) به فرزندش اسماعیل فرمود: «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ»؛ و وقتى با او به جايگاه سعى رسيد، گفت: اى پسرك من! در خواب [چنين] مى‌بينم كه تو را سر مى‌برم. پس ببين چه به نظرت مى‌آيد؟ گفت؛ اى پدر من آنچه را مأمورى بكن ان شاء الله مرا از شكيبايان خواهى يافت.

وی اضافه کرد: حضرت اسماعیل(ع) بدون این‌که کوچک‌ترین مقاومت و پرسشی داشته باشد، از پدر خواست مأموریتش را انجام دهد و خداوند هم در پاداش آن گوسفندی را فرستاد تا قربانی کنند؛ البته قربانی در دوران جاهلیت هم وجود داشته و در سایر ادیان هم چنین چیزی دارند ولی قربانی جاهلی، باطل بود زیرا برای بت‌ها سر می‌بریدند ولی قربانی اسلامی در راه خداوند است و ثمره آن به فقرا می‌رسد و مظهر تجلی فداکاری است.

نواب با بیان این‌که قربان از قرب است، تصریح کرد: در روایت بیان شده که الصلاة قربان کل تقی؛ نماز عامل تقرب انسان به خداوند است و قربانی هم در صورتی که با نیت پاک الهی صورت بگیرد، عامل تقرب است، کما این‌که در داستان هابیل و قابیل هم نیت خالصانه هابیل در قربانی، سبب شد تا از او پذیرفته شود ولی از قابیل با این‌که گوسفند بزرگ‌تر و فربه‌تری داشت، پذیرفته نشد که خود این مسئله یعنی داشتن نیت خالص در اعمال، برای ما بسیار درس‌آموز است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این‌که قربانی کردن صرفاً گذشتن از  مال نیست زیرا یک حاجی از ابتدای سفر تا انتها، هزینه‌های مادی زیادی را برای جلب رضایت خدا متقبل می‌شود، اظهار کرد: عید قربان، روز جشن گرفتن حاجیان در پایان انجام یک دوره مناسک و اعمال با موفقیت است، حاجیان از این‌که توانسته‌اند دستورات خدا را اجرا کنند، با قربانی کردن، آن را جشن می‌گیرند و شکرگزاری می‌کنند.

 

دغدغه حقوق حیوانات با نسل‌کشی سازگار نیست

نواب در پاسخ به این سؤال که در سال‌های اخیر شاهدیم برخی افراد در داخل و خارج کشور به سنت قربانی در ایران واکنش نشان داده و انتقاد می‌کنند که چرا این‌قدر گوسفندان را در ایران می‌کشند و آن را غیراخلاقی می‌دانند، ادامه داد: کسانی که در آمریکا و کشورهای اروپایی به بهانه حقوق حیوانات، به مناسک دینی، مانند قربانی کردن حمله می‌کنند، تکلیفشان روشن است؛ آنها که دغدغه حق حیوانات دارند خودشان در کشورهای آفریقایی و اسلامی چه جنایاتی که مرتکب نمی‌شوند و خون چه انسان‌های بی‌گناه از زن و مرد و کودک را به راحتی می‌ریزند.

نواب افزود: ممکن است برخی در کشورهایی مانند هند رویه خام‌خواری داشته باشند و به این دلیل نفی کنند ولی اروپای متمدن روی شانه‌های فقرای آفریقا ساخه شد. در اروپا خیابان‌هایی هست که سنگفرش است و دانه دانه این سنگ‌ها را آفریقایی‌ها تراشیده و اینها به کار برده‌اند و مدت‌ها مردم جهان را به بردگی کشاندند و باید از رفتار خودشان خجالت بکشند اما در داخل هم کسانی هستند که ممکن است دغدغه حفظ محیط زیست داشته باشند ولی به هر حال نباید از جنبه‌های مثبت دینی و اجتماعی قربانی کردن غفلت شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: اعمال حج حتی در بسیاری از جزئیات مانند قربانی، بین مذاهب مختلف اسلامی مشترک است، پس حج، مظهر وحدت اسلامی است، لذا عید الله الاکبر است؛ قرآن در آیه ۲۷ حج فرموده است: «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ». حج اذن و بانگ الهی است تا مردم در زمان و مکان خاصی به عبادت خدا بپردازند و از منافع دنیوی و اخروی آن بهره‌مند شوند.

وی در مورد تقارن مناسک دینی پیش‌رو با تشدید کرونا در یکی دو سال اخیر گفت: وظیفه ما توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شده است؛ ایشان حفظ جان انسان‌ها را مقدم دانسته‌اند بنابراین کسانی که می‌خواهند در این مناسک شرکت کرده و یا عبادتی داشته باشند باید با رعایت کامل دستورات بهداشتی باشد تا خدای ناکرده کسی دین و ضمانی بر گردن خود نیندازد.



نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.