دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
از سوی دانشکده رسانه و ارتباطات؛
نشست معرفی کتاب أعلام داعش برگزار می‌شود.
به قلم دکتر محمدحسن محمدی مظفر؛
سندرم تفکر جناحی
به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا؛
افزایش جمعیت با بخش‌نامه و دستور امکان پذیر نیست
به قلم دکتر حمید بخشنده، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب؛
فرعون و موسی، پیروی از خط‌مشی کدام‌یک؟
در گفت‌وگو با دکتر حمیدرضا شریعتمداری مطرح شد:
چالش‌های امام صادق(ع) با جریان‌های فکری ناهمسوی شیعه
به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام سید مصطفی علامه مهری؛
پیام تسلیت رئیس دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب
انجمن علمی دانشکده شیعه‌شناسی برگزار می‌کند:
نشست علمی «نقد روش پدیدارشناسانه هانری کربن در مطالعات شیعی»

از عادت‌هایم (1): وجین کتاب

 
تاریخ انتشار: 1400/03/19    

از عادت‌هایم (1): وجین کتاب

برخی کتاب‌ها مثل عسل هستند و بر اثر نگهداری آسیب نمی‌بینند. با این همه، خوب است که کتاب را چون غذا بنگریم و کتابخانه خود را مانند یخچال بدانیم.

دکتر سید حسن اسلامی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی آورده است:

در کنار ده‌ها عادت بدی که دارم و برخی را دیگران می‌دانند و پاره‌ای را فقط خودم و خدا می‌دانیم، چند عادت نسبتا خوب دارم. البته حرفی ندارم که شرح کشافی درباره عادت‌های بد خودم نیز بنویسم. ولی از باب آنکه «تجاهر به فسق» جرم است و حافظ تعلیمم داده است: «مکن به فسق مباهات»، از آنها می‌گذرم.

یکی از عادات خوبم وجین کردن کتاب‌هایی است که دارم. این را از دوران آموزش کتابداری آموخته‌ام که کتاب‌ها را وجین کنم. از زمانی که با یک فیلسوف کتابداری هندی به نام رانگاناتان و پنج اصل او آشنا شدم، همه را به گوش جان سپردم. اولین اصل پیشنهادی او بود که «کتاب‌ها برای استفاده‌اند» نه نگهداری. هدف از خرید کتاب خواندن است نه انبار کردن. کتاب مانند غذاست و اگر بیش از حد نگهداری شود، بیات می‌شود، می‌خشکد و چه بسا می‌گندد. احتمالا دیده‌ایم که برخی نوشته‌ها بی‌مزه و گاه بویناک هستند. یکی از دلایلش منابع کهنه آنهاست که بوی «نا» می‌دهد. برای همین یکی از معیارهای سنجش نوشته‌ها بررسی کتابنامه آنهاست. البته برخی کتاب‌ها مثل عسل هستند و بر اثر نگهداری آسیب نمی‌بینند. با این همه، خوب است که کتاب را چون غذا بنگریم و کتابخانه خود را مانند یخچال بدانیم. در نتیجه، بد نیست به شکل منظمی محتویات یخچال خود را بررسی کنیم و از تازه بودن آنها باخبر شویم.

با این نگاه، معمولا کتاب‌های زیادی ندارم و برخلاف برخی همکاران که کتابخانه پر و پیمانی دارند، به یک کتابخانه کوچک قانعم. در عوض این کتابخانه چابک و زنده است. سالانه و گاه چند ماه یک بار، نگاهی به قفسه‌ها می‌اندازم و برخی از کتاب‌ها را جدا می‌کنم. البته این کار سخت است، ولی برای کتاب‌های تازه باید جا باز کرد.  وجین کردن یعنی آنکه فارغ از تعلقات شخصی بکوشیم ببینیم که واقعا به چه کتاب‌هایی نیاز داریم و کدام‌ها را باید از مجموعه خود خارج کنیم.

 معیارهایم برای کنار گذاشتن کتاب‌ها ساده است. آن کتابی را که طی چند سال گذشته به آن مراجعه نکرده‌ام، به احتمال قوی دیگر به آن نیازی ندارم. همچنین کتابی که ویراست تازه آن منتشر شده است، به دردم نمی‌خورد یا کتابی که آن را خوانده و خلاصه کرده‌ام، بهتر است از مجموعه خود  خارج کنم. با این حال، در اینجا نیز کمی پارتی بازی می‌کنم و استثناهایی قائل می‌شوم. اولین استثنا ناظر به کتاب‌های مرجع، مانند واژه‌نامه‌هاست. واژه‌نامه‌های یک‌زبانه و دوزبانه انگلیسی، عربی و فارسی را دوست دارم و مرتب با آنها سر و کله می‌زنم. در نتیجه، آنها جای‌شان محفوظ است. برخی از این کتاب‌های مرجع، سی سال است که در کتابخانه من جا خوش کرده‌اند. اما مهم‌ نیست؛ به هر حال باید به پیران احترام گذاشت! همچنین کتاب‌های مقدس را نگه می‌دارم، در نتیجه قرآن و عهد عتیق و جدید جای خود را دارند و البته برخی کتاب‌های حدیثی پرکاربرد. آثار کلاسیک فلسفی، مانند جمهور افلاطون یا اخلاق نیکوماخوس ارسطو و شاهکارهای ادبی مانند شاهنامه فردوسی یا نمایشنامه‌های شکسپیر حساب ویژه خود را دارند و همیشه قدم‌شان بر چشم است.

باز، کتاب‌هایی که خودم نوشته‌ام، جای خاصی دارند. بالاخره از قدیم گفته‌اند که نوشته‌های هر کس فرزندان معنوی او هستند. من هم عاشق فرزندان خودم هستم و مانند سوسک‌ها، می‌گویم «قربان دست و پای بلوری‌تان بروم!» اگر هم کسی کتابی به من هدیه داده باشد، سعی می‌کنم نگهش دارم. البته خیلی اصراری ندارم و بعد از مدتی، اگر به کارم نیایند، عذر این کتاب‌ها را می‌خواهم و آنها را روانه کتابخانه عمومی می‌کنم.

خلاصه از این استثناها که بگذریم دست به وجین کتاب می‌زنم و گرچه سخت است، اما لازمه کار من است و فکر می‌کنم کسانی که با کتاب سر و کار دارند باید دست به این کار بزنند. البته درباره نگه داشتن کتاب دو دیدگاه داریم. برخی مانند اومبرتو اکو، عاشق جمع کردن کتاب بودند و حتی کتابخانه غنی و نفیسی داشتند. در مقابل، کسی مانند پائولو کوئیلو، یک کتابخانه مختصر چند صد جلدی دارد و اجازه نمی‌دهد که بیشتر گسترش پیدا کند. در این میان، من هوادار سیاست مختصرسازی هستم.

 


برچسب ها : دکتر سید حسن اسلامی اردکانی, دانشگاه ادیان و مذاهب, وجین کتاب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.