دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جعفرطیاری:
ماه مبارک رمضان فرصت بسیار خوبی برای تمرین خودسازی است
مقاله ای از دکتر سید حسن اسلامی اردکانی ؛
ضعف معنا در میان نام‌ها
دکتر رحمان بوالحسنی خبر داد؛
فراخوان جذب مدرس در دانشگاه ادیان و مذاهب
به قلم دکتر حمید بخشنده؛
استغفار، ذکری مانع‌زدا

معرفت‌شناسی عرفانی در آثار آیت‌الله جوادی آملی

 
تاریخ انتشار: 1399/12/11    

معرفت‌شناسی عرفانی در آثار آیت‌الله جوادی آملی

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو احمد فرزین‌فر با عنوان «معرفت‌شناسی عرفانی در آثار آیت‌الله جوادی آملی» روز دوشنبه 11 اسفندماه 1399 از سوی دانشکده عرفان در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو احمد فرزین‌فر با عنوان «معرفت‌شناسی عرفانی در آثار آیت‌الله جوادی آملی»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا الهی‌منش به عنوان استاد راهنما، دکتر اصغر نوروزی به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر امیر جوان‌آراسته، دکتر رحمان بوالحسنی و دکتر سیاوش رودگر به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

سیطره علمی آیت‌الله جوادی آملی بر مبانی فلسفی و عرفانی باعث تحلیل‌هایی دقیق از معارف عرفانی شده است. یکی از این معارف، معرفت‌شناسی علوم عرفانی است. این رساله که با روش توصیفی ـ تحلیلی به انجام رسیده است، به دنبال کشف دیدگاه آیت‌الله جوادی در ماهیت، اعتبار و روش کسب معرفت عرفانی است. ایشان تمام این مبانی و بناها را با تحلیل فلسفی ماهیت معرفت عرفانی روشن ساخته است. بدین صورت که معرفت عرفانی به جهت حضوری بودن، سنخیتی با حس و عقل ندارد؛ بنابراین برای درک چنین منظوری محتاج به ابزار سومی به نام قلب هستیم. قلب نیز معارف عرفانی را به صورت عین‌الیقین و فراتر از آن به صورت حق‌الیقینی درک می‌کند. مراتب عین‌الیقین عبارتند از: حالت منامیه، موتیه و قیامتیه. مراتب حق‌الیقین به موازات مراتب چهارگانه وجود، روح، سرّ، خفیّ و أخفا است که در عالی‌ترین مرتبه، حقیقت محمدیه قرار دارد. از طرفی، اعتبار معرفت عرفانی به جهت حضوری بودن فی‌الجمله پذیرفته می‌شود و در موارد خطا به موازین صحت کشف هم‌چون شریعت، عقل، مکاشفات بزرگان عرفان و تواتر مراجعه می‌گردد. با توجه به درک حضوری توسط قلب و درک حصولی توسط حس و عقل، مراتب اعتبار معرفت به ترتیب، قلبی، عقلی و حسی می‌شود. مضافاً، تحصیل معرفت عرفانی به جهت حضوری بودن از راه تحصیل و تدریس نیست؛ بلکه این علمی است که از مسیر عمل و تقویت قلب میسر است. در این راستا، «تقوا» توشه سلوک و محبت «مرکب» سلوک است و «گناه» ظاهری و به‌ویژه باطنی هم مانع این سلوک است.


برچسب ها : رساله, دکتری, عرفان, دانشکده عرفان, جوادی آملی, احمد فرزین فر, رضا الهی منش, امیر جوان آراسته, رحمان بوالحسنی, سیاوش رودگر

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.