برخی از جامعهشناسانِ دین مانند تیلور این پدیده را نشانهی سکولاریزاسیون میدانند و معتقدند جهان جدید دین و الاهیات را از حوزهی عمومی به کنار میگذارد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق نیا در یادداشتی با عنوان الاهیات میتواند الاهیات بماند؛ اگر ... آورده است،برخی از جامعهشناسانِ دین مانند تیلور این پدیده را نشانهی سکولاریزاسیون میدانند و معتقدند جهان جدید دین و الاهیات را از حوزهی عمومی به کنار میگذارد.
متن کامل یادداشت عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به شرح زیر است.
در مقالهای از «اِرنا الیور» میخواندم که در برخی از کشورها مانند آفریقای جنوبی به دلیل کسادی بازارِ دانشجو، رشتههای الاهیات تعطیل شدهاند. در ایران نیز گویا وضع دستِ کمی ندارد. برخی از دانشگاههای غیردولتی را میشناسم که به بهانهی غیرجذّاب بودن الاهیات تلاش دارند تا آن را از نظام آموزشی خود حذف کنند و رشتههای دیگری را جایگزین کنند. احوال دانشگاههای دولتی نیز تا اندازهای همین است. به هر حال، برای دانشجویی که عمر و پول خود را هزینه میکند، پرسش از سودمندی آنچه میخواند باید طبیعی باشد. او دوست دارد بتواند با دیگر رشتههای علمی در تعامل باشد و با کمک آنها بتواند جهان اطرافش را معنادارتر کند. چندی پیش، یکی از دانشجویان ما که از رسالهاش دفاع کرده و اکنون برای خودش دکتر شده است، میگفت که از خواندن الاهیات پیشیمان است و میخواهد دوباره از اول و مقطع کارشناسی حقوق بخواند.
برخی از جامعهشناسانِ دین مانند تیلور این پدیده را نشانهی سکولاریزاسیون میدانند و معتقدند جهان جدید دین و الاهیات را از حوزهی عمومی به کنار میگذارد. از نگاه او اگر چه روزگاری توماس آکوئیناس الاهیات را ملکهی علوم میدانست، ولی وقت آن رسیده است که این ملکه تاج خود را تحویل علوم دیگر دهد و به گوشهی کلیسا پناه ببرد.
با این حال، نمیتوان با تیلور همدلی کرد. شواهد تجربی چیز دیگری را حکایت میکنند. هنوز هم در جهان مسیحیّت، کتاب مقدس بیشتر از هر کتاب دیگری چاپ میشود، بیشتر از هر کتاب دیگری خریده میشود، مردم بیشترین اعتماد را به سازمانهای مذهبی دارند، کلیسا بیشترین نقش را در تأسیس نهادهای خیریّه دارد. در جهان اسلام نیز اوضاع چنین است و بلکه دینیتر. در میان مسلمانان دین هنوز هم به مثابه یک سرمایهی اجتماعی نیرومند، فعالیّت اجتماعی خود را حفظ کرده و تحولات زیادی را دامن میزند. اینها نشان میدهند که یک فارغالتحصیل الاهیات میتواند روابط خود را با جامعهی علمی حفظ کرده و برای پاسخ به چالشهای فرهنگی و اجتماعی نقشآفرین باشد. الاهیات میتواند به مثابه یک رشتهی علمی در دانشگاهها تدریس شود. آنچه در این میان مهم است، توجّه به خصلت پویایی و انعطاف الاهیات است. دانشگاهها به جای تلاش برای حفظ هویّت موروثی الاهیات باید بکوشند تا آن را با فهم و تفسیر جدید جامعه از ایمان و معنویت هماهنگ کنند. این درست است که هنوز هم برخی از پرسشهای الاهیاتیِ قرن شانزدهم برای جهانِ پست مدرن باقی هستند و نیازمند پاسخ؛ ولی این جهان با پرسشهای تازهتر و گیجکنندهتری هم روبروست که الاهیات به مثابه یک دستگاه فکری باید به آنها پاسخ دهد. الاهیات میتوان به معنای واقعی الاهیات بماند و در دانشگاهها تدریس شود، اگر به پرسشهای نوشونده و روزافزون جهان پیرامونش توجّه کند.
نجفی 1399/12/07 - 20:24:35 |
باسلام و عرض ادب |
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |