حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب:

امروزه هیچ کشوری در جهان مستقل تر از ایران نیست

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

علی‌رغم برخی انتقادها هیچ‌کس حاضر نیست،کشور به نظام گذشته برگردد

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ابتدای سخنرانی خود به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تبریک ایام خجسته دهه فجر گفت: حدیث ما و 22 بهمن بسیار شنیدنی است. پدرم از حامیان امام خمینی(ره) بود و بنده از همان سنین کودکی با انقلاب و امام آشنا بودم. لذا انس و ارتباط بسیار نزدیکی با انقلاب داشته‌ام و آن را از همه ابعادش از موفقیت‌ها گرفته تا مشکلاتش می‌بینم. مشکلات و فشار اقتصادی هست اما برکاتی که این انقلاب داشته است، باعث شده که علی‌رغم برخی انتقادها، هیچ‌کس حاضر نیست، کشور به نظام گذشته برگردد بلکه می‌خواهند مشکلات حل شود.

وی افزود: وضعیت کنونی کشور با دوران گذشته تفاوت بسیار دارد. جمعیت کشور نسبت به دوران گذشته، تقریباً دو برابر شده است اما تعداد دانشجویان‌مان چهل برابر شده است. امکاناتی مانند برق و آب و گاز و تلفن و جاده فراگیر شده و در اختیار همه هست اما در گذشته این‌گونه نبود، بعضی امکانات وجود داشت اما برای قشر خاص و محدودی بود و همه از آن بهره‌مند نبودند. در حالی که هم‌اکنون رفاه جامعه و خانواده و امکانات زندگی به هیچ‌ وجه قابل مقایسه با رژیم گذشته نیست.

 

امروزه هیچ کشوری در جهان مستقل‌تر از ایران نیست

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: البته ما این انقلاب را نه فقط برای نان و آبش بلکه برای چیزهای دیگر آن می‌خواهیم. در آن زمان سفیر انگلیس و آمریکا فرمانده ما بودند و ما این را می‌فهمیدیم. اما امروزه یقیناً هیچ کشوری در جهان مستقل‌تر از ایران نیست. با هیچ‌کس درباره تصمیمات سیاسی‌مان مشورت نمی‌کنیم. هرچه هست، در داخل کشور خود ماست. هیچ سفیر و هیچ کشوری در تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار نیست. این تجلی شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی است. استقلال آن صددرصد اجرا شده است. جمهوریت و اسلامیت آن نیز تقریباً صددرصد اجرا شده است. درباره آزادی هم باید گفت برداشت‌های مختلفی از آزادی وجود دارد اما معتقدم هشتاد ـ نود درصد این شعار نیز محقق شده است. ما فکر می‌کنیم که آزادی نیست در حالی که می‌بینید منتقدان داخلی به راحتی اظهار نظر می‌کنند و کسی متعرض آنان نمی‌شود. اخیرا نیز جناب مولوی عبدالحمید در اظهاراتی انتقادات تندی کرده‌اند و خواستار تغییر قانون اساسی شده‌اند،ولی دیدید که کسی متعرض ایشان نشد و دارد کار خود را انجام می دهد. عده‌ای هم آزادی را مساوی با بی‌بندوباری می‌دانند که البته در همه کشورهای جهان محدودیت‌هایی برای این گونه از افراد جامعه وجود دارد. هم‌اکنون کنترل اینترنت در بسیاری از کشورها بیشتر از ایران است.

 

با پیروزی انقلاب یک صدای اسلامی هم در مقابل آمریکا بلند شد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در ادامه گفت: حدود صد سال قبل دنیا تقریباً فهمید که غربی‌ها به خاطر پشتوانه ایدئولوژیک و فکری‌شان، صدای واحد در جهان خواهند شد. مقدمه‌اش انگلیس بود و بعد از جنگ‌های جهانی همه گمان می‌کردند که انگلیس، اروپا و آمریکا نظام حاکم بر جهان خواهند بود و بقیه باید دنباله‌رو آن‌ها باشند. اما اوضاع این‌گونه نماند و انقلاب روسیه شروع شد و دنیا را دوقطبی کرد. مائو هم در چین انقلاب کرد. هندی‌ها هم با روی کار آمدن گاندی، تفکر دیگری را در دنیا بنیان‌گذاری کردند که معروف به تفکر غیرمتعهدهاست. این سه قطب در مقابل اروپا و آمریکا یعنی در مقابل لیبرال دموکراسی ایجاد شد. جمهوری اسلامی ایران، صدای چهارم شد و یک صدای اسلامی هم در مقابل آن‌ها بلند شد.

 

مشکلات و محرومیت‌هایی در کشور وجود دارد اما این وضعیت برای روسیه، چین و هند نیز وجود داشت

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در تشریح نقاط مشترک قطب‌هایی که در مقابل غرب سربرآوردند، گفت: هم‌اکنون مشکلات و محرومیت‌هایی وجود دارد اما این وضعیت برای روسیه، چین و هند نیز وجود داشت. روس‌ها چهل سال سوار بر خودرویی روسی به نام لادا شدند اما به سراغ تسلیحات نظامی خود رفتند و آن را تقویت کردند. چون اگر به دنبال این قبیل پیشرفت‌ها بودند، الان تبدیل به قدرت اول دنیا نمی‌شدند. در اوایل انقلاب سفری به چین داشتم. فرودگاه پکن یک فرودگاه بسیار بی‌کیفیت بود اما الان فرودگاهی باعظمت دارند. مائو هم از همان ابتدا به فکر تسلیحات بود. چون می‌دانستند اگر قدرت نظامی نداشته باشند تنها دقایقی در مقابل آمریکا دوام خواهند آورد. در سال 62 برای تبلیغ به هندوستان رفته بودم. در آن زمان تماس با ایران با مشکلات بسیار زیادی همراه بود اما اکنون این کشور در نرم‌افزار و سخت‌افزار حرف اول را در دنیا می‌زند. بنده چهل سال به صورت مستمر شاهد این سیر در کشورهای فوق بوده‌ام. هند هم‌اکنون یک قدرت اتمی است. این سه کشور که به عنوان قدرت در مقابل آمریکا مطرح‌اند، اول زیربنا را محکم کردند. عقل هم همین را می‌گوید. کره و ژاپن پیشرفت اقتصادی بسیاری کرده‌اند اما اگر آمریکا سایه‌اش را از سر ژاپن و کره جنوبی کم کند، در چند دقیقه این کشورها توسط کره شمالی نابود می‌شوند.

 

باید قدردان مقام معظم رهبری باشیم

وی هم‌چنین گفت: ایران نیز تمرکز خود را بر گسترش توان نظامی و بازدارندگی خود گذاشت. نتیجه آن را دیدید که یک انسان لجوج و نادان چهار سال در آمریکا رئیس‌جمهور بود و بسیار دلش می‌خواست که یک گلوله به سمت ایران شلیک کند. اسرائیل، عربستان و اروپا هم از او چنین توقعی داشتند اما نتوانست. این به خاطر بنیه ما است. باید قدردان مقام معظم رهبری باشیم. ما به بنیه‌ای رسیده‌ایم که آمریکا با وجود تحریم‌ها و رئیس‌جمهوری هم‌چون ترامپ نتوانست در مقابل ایران کاری از پیش ببرد. گرچه تلاش‌هایی کردند و نتیجه‌اش ساقط شدن پهپادشان توسط سپاه بود.

 

چینی‌ها و هندی‌ها از انقلاب ایران جان گرفتند

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران به سه انقلاب هند، چین و روسیه لطفی کرده است و آن هم این که روسیه را که از ابهت آمریکا ترسیده بود، تحریک کرد و آن را به عنوان یک ابرقدرت وارد منازعات سوریه کرد. حاج قاسم سلیمانی به امر رهبری به روسیه رفت و دو ساعت با پوتین مذاکره کرد. چینی‌ها و هندی‌ها هم از انقلاب ایران جان گرفتند. هند بنیان‌گذار غیرمتعهدها بود. غیرمتعهدها از همان ابتدا فهمیدند که ایران می‌تواند یک وزنه تأثیرگذار در این سازمان باشد. لذا همان ابتدا ایران را به نشست غیرمتعهدها در کوبا دعوت کردند. آخرین دوره آن هم که در ایران برگزار شد. لذا انقلاب اسلامی به کشورهای مستقل جهان جانی دوباره داد و به آن‌ها فهماند که می‌توانند در مقابل آمریکا بایستند. به خاطر دارم که مرحوم آیت الله هاشمی در سال 60 در سفرش به هندوستان گفت که چرا نباید هند با داشتن یک میلیارد جمعیت، یک حق وتو در سازمان ملل متحدد داشته باشد؟ گرچه چنین نشد اما شعارش ایجاد شد. انقلاب اسلامی در آن زمان به عنوان یک کشور چهل میلیونی در مقابل آمریکا ایستاد و آمریکا گرچه دوست دارد مانند عراق و افغانستان با ایران برخورد کند اما نمی‌تواند.

 

موشک یعنی عزت، یعنی خودکفایی و روی پای خود ایستادن و نترسیدن از آمریکا

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب درباره توان موشکی کشور نیز گفت: صدام در جنگ تحمیلی با موشک ایران را هدف قرار می‌داد و ما نه راه پس داشتیم و نه راه پیش و هیچ کاری از دست‌مان برنمی‌آمد. حال آن‌که هم صدام و هم موشک‌هایش اجاره‌ای بود. ولی الان آمریکا پنجه در پنجه ما انداخت و نتوانست یک موشک به ما بزند. عین الاسد و توانایی جمهوری اسلامی را هم دید، اما از چه ترسید؟

 

انقلاب اسلامی نسل آینده ما را بیمه کرد

وی افزود: البته من همه سختی‌های مردم ایران را درک می‌کنم اما با همه سختی‌ها، انقلاب اسلامی نسل آینده ما را بیمه کرد. نعمت‌ها به وفور در کشور وجود دارد و البته مشکلات هم بسیار زیاد است اما یادمان نرود که انقلاب برای ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به ارمغان آورد. مشکلات هست ولی در دنیا آزادی و عزت داریم و در حال پیشرفت هستیم. در کرونا که کسی به داد کسی نمی‌رسید، خودمان به داد خودمان رسیدیم. در بسیاری از توانمندی‌ها در دنیا جزو ده کشور اول هستیم و در قدرت نظامی هم هفتمین کشور جهان هستیم. نگوییم در این وضعیت اقتصادی موشک به چه کار ما می‌آید. موشک به درد عزت ما و نسل آینده ما می‌خورد. به امکانات می‌توان رسید ولی موشک دست‌یافتنی نبود. موشک یعنی عزت، یعنی خودکفایی و روی پای خود ایستادن و نترسیدن از آمریکا. خودروی شیک و مدرن می‌تواند خرید ولی موشک را به ما نمی‌دهند. باید باور کنیم که به عزت، خودکفایی و استقلال رسیده‌ایم. باور کنیم که ده ـ پانزده میلیون دانشجو داریم. مهندس و فارغ‌التحصیل ما از روسیه و آمریکا بیشتر است. پیش از انقلاب و اوایل انقلاب هزاران پزشک پاکستانی، هندی و بنگلادشی در ایران مشغول به کار بودند اما سال‌هاست در این زمینه بی‌نیاز شده‌ایم و پیشرفت کشور در خدمات پزشکی و درمانی را با چشم خود می‌بینیم. نمی‌خواهم توجیه کنم و نمی‌خواهم بگویم که در کشور مشکلات نداریم. اما در بسیاری چیزها خودکفا شده‌ایم، در مواردی در حال خودکفایی هستیم و در بعضی موارد نیاز به تلاش بیشتر داریم. به خاطر وضع خاص سرزمینی‌مان سالانه حدود 25 میلیون تن محصولات کشاورزی داریم. می‌توانیم با همین آب و با تغییر در نحوه استفاده از آن، به 100 – 150 میلیون تن برسیم. حتی با همین کشاورزی می‌توانیم به اقتصاد بدون نفت دست بیابیم. الحمدلله همه چیز در داخل تولید می‌شود. امروزه قابل مشاهده هست که داریم به خودکفایی کامل می‌رسیم. البته خودکفایی کامل به یک معنا مفهوم ندارد ولی استقلال و عزت‌مان تضمین شد. لذا به عنوان کسی که پا به پای انقلاب آمده‌ام، می‌گویم که جای دارد سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک بگویم. گرچه هزاران نفر تلاش می‌کنند که با شایعه‌سازی افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهند.

 

خداوند ما را قدردان نعمت استقلال، رهبری و جمهوری اسلامی قرار دهد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت: صدام و ترامپ جلوی چشم ما و شما ذلیل شدند اما عزت و اقتدار برای ما و شما باقی خواهد ماند. کسانی بودند که می‌گفتند با آمریکا کنار بیاییم اما ترامپ در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری‌اش گفت که چین، آلمان و ایران نگذاشتند من رئیس‌جمهور شوم! این اقتدار ایران است. خداوند ما را قدردان نعمت استقلال، رهبری و جمهوری اسلامی قرار دهد.

مطالب مشابه