در یادداشت مدیر امور پژوهشی معاونت پژوهش مطرح شد؛

شمایی از فعالیت های مدیریت امور پژوهشی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهدی عیوضی مدیر امور پژوهشی معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب در نوشتاری که در اختیار روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب قرار داده است، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مدیریت پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

 

راه‌اندازی سامانه کتاب:

مدیریت امور پژوهشیِ معاونت پژوهشی با راه‌اندازی سامانه نشر کتاب، شرایط و خدمات نوینی را برای اساتید، پژوهشگران و اصحاب قلم برای ارسال و انتشار آثار علمی فراهم کرده است. در این سامانه فرایند دریافت، بررسی و داوری و انتشار آثار ارسالی با انسجامی بیش از پیش انجام می‌شود. از جمله مزایای این سامانه عبارت است از:

* ثبت آثار ارسالی و دریافت کد برای هر اثر؛

* امکان پیگیری و اطلاع از وضعیت فعلی اثر و مراحل طی شده، توسط نویسنده از طریق پنل کاربری شخصی؛

* امکان مشاهده نظر داوران در قالب فرم ارزیابی و نیز دریافت کامنت‌های داور در حاشیه فایل اثر؛

* ثبت و بایگانی تمامی فایل‌ها و یادداشت‌ها و داوری‌ها در سامانه با امنیت بالا و امکان دسترسی آسان؛

آدرس این سامانه Book.urd.ac.ir  است و صاحبان آثار می‌توانند با مراجعه به این سامانه و ایجاد حساب کاربری اثر خود را به معاونت پژوهشی ارسال نمایند.

 

راه‌اندازی سامانه پژوهشی سیدا:

راه‌اندازی سامانه پژوهشی سیدا از اقدامات قابل توجه مدیریت امور پژوهشی در ماه‌های اخیر است. سامانه پژوهشی سیدا این امکان را برای اعضای هیأت علمی فراهم می‌کند که تمامی فعالیت‌های پژوهشی خود را که گستره‌ی وسیعی از مقالات، کتاب‌ها تا فرصت‌های مطالعاتی را در بر می‌گیرد، ثبت کنند. ثبت فعالیت‌ها باعث ایجاد یک بانک اطلاعاتی برای اعضای هیأت علمی شده و پایگاه داده‌های ارزشمندی از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه به دست می‌دهد. یکی از کاربردهای مهم این سامانه استفاده از اطلاعات ثبت شده‌ی اعضای هیأت علمی برای ارتقاء و ترفیع سالانه آن‌هاست. شایان ذکر است که انتخاب پژوهش‌گر برتر نیز توسط اطلاعاتی که اعضای هیأت علمی در سامانه وارد کرده‌اند انجام می‌شود.

 

برگزاری شورای کتاب:

در سال جدید با برگزاری جلسات شورای کتاب به صورت جدی‌ و عملیاتی پرونده بالغ بر چهل عنوان کتاب بررسی شده است. خاطر نشان می‌شود که آثار ارسالی به معاونت پژوهشی از طریق سامانه نشر کتاب، پس از داوری، در شورای کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیم نهایی در مورد آن‌ها گرفته می‌شود. از میان کتاب‌های تأیید شده توسط معاونت پژوهشی 25 عنوان به انتشارات ارسال شده که در حال انجام مراحل آماده‌سازی برای چاپ هستند.

 

برگزاری شورای پژوهشی:

از ابتدای سال 1399 با برگزاری جلسات متعدد شورای پژوهشی روال بررسی و پیش‌برد موضوعات مهم و اساسی معاونت پژوهشی با اهتمام و جدیت بسیار بیشتری به پیش رفت. در این جلسات، موضوعات بنیادی نظیر آیین‌نامه و قوانین دانشجویان پژوهش‌محور خارجی، آیین‌نامه شورای کتاب، آیین‌نامه نشریات، آیین‌نامه نگارش رساله و پایان‌نامه، مصوبات متعددی در خصوص روش تحقیق، نشریات، ناظران پژوهش در دانشکده‌ها، روش‌تحقیق، پروپوزال و شیوه‌نامه دانشجویان عراقی مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد.

 

تدوین نظام جامع پژوهش:

با توجه به فعالیت‌های پژوهشی خاص و تخصصی که در دانشگاه ادیان و مذاهب صورت می‌گیرد، ضروت وجود نظام جامع پژوهشی، معاونت پژوهشی را بر آن داشت که اقدام به تدوین این نظام جامع نماید. در این نظام‌نامه موضوعات کلان و خُرد و اولویت‌های پژوهشی دانشکده‌ها مشخص و ابلاغ خواهد شد.

 

حمایت از رساله‌های برتر:

یکی از اهداف و رسالت‌های مهم معاونت پژوهشی، حمایت از دانشجویان مستعد و توانمند و ایجاد عرصه و بستر برای انجام فعالیت‌های پژوهشی برای آنان است. در این راستا مدیریت امور پژوهشی با ارائه طرحی، از انتشار رساله‌های برتر دکتری حمایت می‌کند. رساله‌های برتر پس از این‌که از طرف دانشکده‌ها به معاونت پژوهشی معرفی می‌شوند، از طریق سامانه نشر کتاب در فرایند داوری قرار گرفته و در صورت تأیید داور، علاوه بر عقد قرارداد با صاحب اثر با شرایط مشخص، هزینه چاپ آ‌ن‌ها نیز توسط معاونت پژوهشی تأمین می‌شود. با گذشت زمان اندکی از اعلام این طرح، قرارداد حمایت از حدود ده رساله منعقد شده است.

 

حمایت از اجرای طرح‌های پژوهشی:

علاوه بر حمایت از انتشار رساله‌های برتر، حمایت از انجام طرح‌های پژوهشی نیز در دستور کار معاونت پژوهشی قرار دارد، و این معاونت از اجرای طرح‌های پژوهشی که به تصویب دانشکده‌ها برسد، حمایت می‌کند. تاکنون با پنج طرح مصوب دانشکده‌ها قرارداد منعقد شده است.

 

نظارت بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها:

از دیگر اقدامات جدید مدیریت امور پژوهشی، فعال‌سازی گروه ارزیابی پژوهشی است که مأموریت اصلی آن، نظارت بر امور پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها است تا اشکالات و موانع احتمالی در این خصوص مرتفع شده و کیفیت علمی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها هرچه بیشتر ارتقا یابد. اولین اقدام این گروه، اصلاح و تکمیل آیین‌نامه اجرایی تدوین رساله است که در حال بررسی برای تصویب و ابلاغ است.

در این راستا طبق مصوبات شورای پژوهش، در هر دانشکده یک ناظر از طرف معاونت پژوهشی بر امور و فرایندهای مختلف انجام پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها نظارت کرده و با طرح و بیان مشکلات موجود در معاونت پژوهشی، تلاش بر رفع آن‌ها صورت خواهد گرفت.

 

تشکیل کارگروه اخلاق در پژوهش:

با توجه به اهمیت و ضرورت بحث رعایت اخلاق در انجام فعالیت‌های پژوهشی، از اقدامات جدید مدیریت امور پژوهشی، تشکیل کارگروه اخلاق در پژوهش است. در این راستا اعضای این کارگروه بر اساس آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران، تعیین شده، احکام آنان از طرف ریاست دانشگاه صادر و اقدام لازم برای برگزاری اولین جلسه این کارگروه در حال انجام است.

 

ارتقای رنکینگ دانشگاه:

با توجه به تبدیل دنیا به دهکده جهانی و ضرورت ارتباط و تعامل با مراکز علمی سراسر جهان، معاونت پژوهشی بر آن است تا با لحاظ کردن شاخص‌های لازم بین‌المللی در انجام پژوهش‌ها، برای یافتن جایگاه‌های واقعی خود در دنیا، رنکینگ دانشگاه ادیان و مذاهب را که عمدتاً متکی به فعالیت‌های پژوهشی است، ارتقا دهد. در این زمینه اقدامات اولیه صورت گرفته و در آینده نزدیک، معاونت پژوهشی تأثیر خود در ارتقای رنکینگ دانشگاه را به منصه ظهور خواهد رساند.  

مطالب مشابه