حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان معاون پژوهش دانشگاه ادیان و…

حمایت از رساله های برتر، از اهداف معاونت پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگویی با روابط عمومی دانشگاه، به ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های یک سال و نیمه این معاونت از زمان انتصاب به این سمت تا کنون پرداخت.

دکتر فرمانیان در ابتدای این گفت‌وگو به فعالیت‌های کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب اشاره کرد و گفت: یکی از بخش‌های مهم معاونت پژوهش، کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب است. هرساله به طور متوسط حدود چند هزار جلد کتاب به مجموعه کتابخانه اضافه می‌کنیم. این یک کار مداوم و پرزحمت است که کم‌تر دیده می‌شود و در عین حال بخش عمده‌ای از کار مدیریت کتابخانه است. هم‌چنین به جز دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب، بیش از هزار نفر در این کتابخانه عضو هستند و از منابع و فضای قرائت‌خانه کتابخانه استفاده می‌کنند.

وی در ادامه به بخش انتشارات به عنوان یکی دیگر از بخش‌های معاونت پژوهش اشاره کرد و گفت: معاونت پژوهش دو انتشارات به نام‌های نشر ادیان و انتشارات ادیان و مذاهب را در زیرمجموعه خود دارد. در سال 98 علی‌رغم وضعیت بحرانی نشر در کشور، بیش از 32 عنوان کتاب با تیراژ 14500 نسخه منتشر کردیم. این آثار، آثار مقبول و ارزشمندی هستند و استقبال خوبی از آن‌ها به عمل آمده است.

معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: استادان، نویسندگان و پژوهشگرانی که علاقه‌مند به نشر آثار خود از سوی این دو انتشارات هستند، می‌توانند از طریق سامانه book.urd.ac.ir نسبت به ارسال اثر خود اقدام نمایند. این آثار پس از ارزیابی و تصویب در شورای کتاب، منتشر خواهند شد.

دکتر فرمانیان درباره مجلاتی که به عنوان زیرمجموعه معاونت پژوهش منتشر می‌شوند، اشاره کرد و گفت: بخش دیگر معاونت پژوهش، بخش مجلات است. هم‌اکنون شش مجله علمی پژوهشی داریم که سال‌ها است منتشر می‌شوند و سالانه حدود 144 مقاله علمی پژوهشی به نام دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر می‌شود. از این تعداد، 24 مقاله به زبان انگلیسی است. در کنار این‌ها مجوز سه مجله جدید را نیز اخذ کرده‌ایم که دو مجله به زبان انگلیسی و یک مجله به زبان عربی است. فراخوان پذیرش مقاله این مجلات جدید را نیز منتشر کرده‌ایم و برای هر مقاله، کمک هزینه پژوهش نیز پرداخت می‌کنیم. به‌زودی پژوهشنامه فلسفه و پژوهشنامه عرفان را نیز منتشر خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از اقداماتی که به صورت جدی دنبال آن هستیم، حمایت از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر دانشگاه است. البته تاکنون از تعدادی از رساله‌ها حمایت کرده‌ایم و با توجه به این‌که بحث بودجه بسیار در این امر تأثیرگذار است، تلاش‌ داریم از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های قوی به بهترین نحو حمایت کنیم.

فرمانیان اشاره کرد: به طور متوسط در هفته از 10 رساله و پایان‌نامه‌ای که در دانشگاه دفاع می‌شود، 20 درصد از این رساله‌ها قابلیت چاپ دارند. با این نگاه می‌توانیم سالانه از پنجاه رساله خوب حمایت کنیم و به چاپ برسانیم.  این کار باعث می‌شود بخش پژوهش و بعد علمی حوزه ادیان و مذاهب در کشور تقویت شود. فعلاً بر روی حمایت از ده الی بیست پایان‌نامه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی در خصوص نحوه گزینش رساله‌ها برای حمایت و چاپ گفت: گزینش به این صورت است که در همان جلسه دفاع، فرمی در اختیار اساتید قرار می‌گیرد تا نظر اساتید در خصوص قابلیت پایان‌نامه برای انتشار دریافت کنیم. اگر استادان راهنما، مشاور و داور بالاتفاق عملیت رساله را تأیید کنند، به معاونت پژوهش اطلاع داده می‌شود. معاونت نیز اثر را برای ارزیابی در اختیار دو کارشناس قرار می‌دهد و پس از تأیید، هم اثر به چاپ می‌رسد و هم از رساله حمایت مالی صورت می‌گیرد؛ یعنی اثر از نویسنده خریداری می‌گردد. نمونه آن، اثر شش جلدی به نام گفت‌وگوی ادیان است که چهار جلد آن شامل رساله‌های دکتری دانشجویان دانشکده ادیان است. بعضی از این رساله‌ها قوی بودند و بعضی نیاز به اصلاحاتی داشتند که در حال انجام است. لذا هفتاد درصد این مجموعه شش جلدی، از رساله‌های دکتری دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب تشکیل شده است. بعضاً نیز کارهایی پیشنهاد می‌شود که دارای اسپانسر خارج از دانشگاه است. در این صورت نیز معاونت به عنوان واسطه وارد عمل می‌شود.

معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: حمایت از رساله‌ها در گذشته نیز کم و بیش وجود داشته است اما اکنون سعی می‌کنیم با تدوین آیین‌نامه، این کار را دقیق‌تر و منسجم‌تر پی بگیریم. برای این منظور هم قراردادی با یکی از پژوهشگران بسته‌ایم تا آیین‌نامه این کار تدوین شود.

وی گفت: از آخرین اقدامات معاونت پژوهش این است که در شورای مشورتی، این بحث را مطرح کردیم که هر دانشکده یک کارشناس پژوهش با مدرک دکتری و چند مقاله علمی پژوهشی داشته باشد تا امور پژوهش هر دانشکده را پیگیری کند. اگر این به‌زودی در دانشکده‌ها راه‌اندازی شود، می‌توانیم امر پژوهش را با سرعت بیشتری سامان ببخشیم. هم‌چنین تصمیم بر آن است که در صورت انتشار این رساله‌ها، در صفحه شناسنامه اثر، عبارت «رساله دکتری» درج شود. این کار نشان می‌دهد که اثر از زیر دست چندین استاد از استاد راهنما و دارو و مشاور گرفته تا ارزیاب گذشته و منتشر شده است؛ لذا علمیت اثر را نشان می‌دهد.

معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: یکی دیگر از اقدامات ما، احیای پژوهشکده است. تلاش‌مان بر این است که پژوهشکده ادیان و مذاهب را به صورت رسمی درآوریم و مجوزهای لازم را از وزارت علوم، دریافت کنیم. یکی از مهم‌ترین شروط صدور مجوز رسمی پژوهشکده، استقلال مالی پژوهشکده است. لذا در پی آن هستیم که با تنظیم قراردادهای پژوهشی با مراکز مختلف، این شرط را تأمین و پژوهشکده را رسمی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعضی معتقدند که مراکز علمی نیاز به نظام جامع پژوهش ندارند اما دانشگاه ادیان و مذاهب و به طور اخص رئیس دانشگاه معتقد به این هستند که دانشگاه باید دارای نظام جامع پژوهش باشد. لذا در حال نگارش نظام جامع پژوهش هستیم. بر اساس این نظام جامع، چندین کلان‌پروژه تدوین خواهد شد که هریک دارای ده‌ها زیرموضوع خواهد بود. این موضوعات از طریق دانشکده‌ها به عنوان موضوع پایان‌نامه و رساله به اطلاع دانشجویان می‌رسد و پس از تصویب کار بر روی آن به عنوان پایان‌نامه و رساله انجام می‌پذیرد. امیدواریم تا پایان سال 99، نگارش نظام جامع پژوهش به پایان برسد.

وی هم‌چنین گفت: مسئله دیگر، فعال شدن در حوزه بین‌الملل است و همان‌طور که اشاره کردم، مجوز سه مجله انگلیسی و عربی‌زبان را اخذ و فراخوان پذیرش مقاله را نیز منتشر کرده‌ایم. امیدواریم با فارغ‌التحصیلی دانشجویان عراقی بتوانیم بخشی از مقالات عربی مجله عربی‌زبان را تأمین کنیم. مقالات فارسی از سوی آی‌اس‌آی رتبه‌بندی نمی‌شوند اما مجله انگلیسی ما از سوی آی‌اس‌آی در حال ارزیابی است و به همین دلیل وزارت علوم، مقالات درج شده در این نشریه را به عنوان آی‌اس‌آی قبول می‌کند. از طرف دیگر، رتبه‌بندی مقالات فارسی از سوی پایگاه اسکوپوس انجام می‌گیرد. در این راستا شروع به ترجمه فهرست منابع مقالات منتشره کرده‌ایم و در این پایگاه ثبت می‌کنیم. این کار باعث می‌شود که دیگر دانشگاه‌های جهان مقالات ما را بشناسند و این موجب بالا رفتن رنکینگ دانشگاه می‌شود.

مطالب مشابه