حجت‌الاسلام والمسلمین جعفرطیاری در دیدار با طلاب اهل‌سنت:

کارسازترین ابزار معرفی اسلام، عمل و رفتار است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، جمعی از طلاب اهل‌سنت مدرسه دارالعلوم زاهدان روز شنبه یازدهم آبان‌ماه 1398 با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم‌مقام ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفرطیاری در این دیدار با اشاره به سنگینی وظیفه علمای شیعه و سنی در معرفی اسلام گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند اگر مردم دنیا معارف اسلامی را بشناسند، از آن تبعیت می‌کنند. لذا هرچه بکوشیم اسلام را معرفی کنیم، به گوشه‌ای از وظایف‌مان عمل کرده‌ایم.

وی گفت: این معرفی، ابزارهای خاص خود را دارد اما آن‌چه کارسازتر است، عمل و رفتار است. وقتی ببینند که در عمل این وحدت، یگانگی، هم‌فکری و هم‌دلی و دل‌سوزی برای اسلام داریم و تمام همت‌مان را صرف معرفی اسلام کنیم، مردم نیز تبعیت می‌کنند. روحانیت اسوه و الگو در دین‌داری است لذا وظیفه ما بسیار سنگین است.

جعفرطیاری هم‌چنین گفت: وحدت و هم‌دلی مقدمات و زمینه‌هایی دارد و همین دانشگاه ادیان و مذاهب می‌تواند یک فرصت بسیار خوب باشد. این دانشگاه نه تنها برای گفت‌وگو بین شیعه و سنی بلکه برای گفت‌وگو بین ادیان تأسیس شده است. وقتی باید آمادگی داشته باشیم که با پیروان دیگر ادیان گفت‌وگو کنیم به طریق اولی باید گفت‌وگو با اهل‌سنت را غنیمت بشمارد.

وی افزود: ما از حضور پیروان مذاهب و ادیان مختلف و حتی افراد سکولار استقبال می‌کنیم و صحبت‌های آنان را می‌شنویم. قرآن می‌فرماید «یقولون هو اذن قل اذن هو خیر». ما همین اذنیت را ولو در کم‌ترین حد از پیامبر تبعیت کنیم، می‌توانیم با بودایی و مسیحی و مسلماً برای اهل‌سنت به گفت‌وگو بنشینیم. امیدواریم این رفت‌وآمدها بین برادران شیعه و سنی افزایش یابد.

جعفرطیاری در پایان گفت: ما در دانشگاه ادیان و مذاهب مفتخر به معرفی اسلام هستیم و اگر به وظیفه خود عمل نکنیم نمی‌توانیم در برابر پیامبر اکرم(ص) پاسخگو باشیم. هرچه با خودی‌ها بیشتر هم‌دل باشیم، دشمن کم‌تر می‌تواند سوء‌استفاده کند و نباید به اختلافاتی که بسیاری از آن‌ها اساسی هم ندارد و منشأ آن هوای نفس است، دامن بزنیم.

دیگر دیدار میهمانان اهل‌سنت با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری رئیس دانشکده فلسفه بود وی در این دیدار گفت: فلسفه زبانی است که می‌توان به وسیله آن با دنیا گفت‌وگو کرد. لذا دانشگاه ادیان و مذاهب دست به تأسیس دانشکده فلسفه زده است.

شریعتمداری درباره رویکرد تقریبی و گفت‌وگومحور دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما از سنت دینی و مذهبی خود دفاع می‌کنیم و در این فضا از نقد فارغ هستیم و بیشتر به شناخت می‌پردازیم و بحث نقد را به مراکز علمی دیگر واگذار می‌کنیم.

وی هم‌چنین افزود: ما از منابع خود اهل‌سنت برای تدریس استفاده می‌کنیم و هیچ‌یک از منابعی که به دانشجویان معرفی می‌شود، تألیفی نیست. این مسئله در دیگر ادیان و مذاهب مثل اسماعیلیه و مسیحیت نیز مصداق دارد. ما در دانشگاه ادیان و مذاهب می‌کوشیم یک مطالعه علمی و بی‌طرفانه در خصوص ادیان و مذاهب انجام دهیم. این‌جا نه میدانی برای تبلیغ دیگران است و نه کسی ادیان و فرق دیگر را نقد می‌کند. این‌جا فقط می‌خواهیم ادیان و مذاهب گوناگون را بشناسیم.

دکتر ملکی نهاوندی رئیس دانشکده شیعه‌شناسی نیز در این دیدار گفت: در این‌جا مباحثی مطرح می‌شود که شاید در حوزه قابل طرح نباشد. لذا فضایی ایجاد شده تا آراء و نظرات مختلف در آن به‌راحتی طرح و به صورت علمی بررسی شود. ما به‌تازگی رشته علوم قرآن ویژه دانشجویان عراقی را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم و دروس آن به زبان عربی ارائه می‌شود. هم‌اکنون دانشکده شیعه‌شناسی هم از نظر تعداد اعضای هیئت علمی و هم از نظر تعداد دانشجو بالاتر از دیگر دانشکده‌های دانشگاه قرار دارد.

ملکی در پایان از آغاز همکاری‌های مشترک دانشگاه ادیان و مذاهب و مدرسه دارالعلوم زاهدان و برگزاری دوره‌های علمی و فرهنگی استقبال کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی فرهودی رئیس دانشکده عرفان هم در دیدار میهمانان اهل‌سنت ضمن استقبال از گسترش تعاملات و ارتباطات بین دو طرف گفت: افق عارفان، چه شیعه و چه سنی در دنیای عرفان بسیار به هم نزدیک است. وقتی صحبت از تقریب و وحدت بین ادیان می‌شود، رویکرد عرفانی بسیار کمک‌کننده است و عرفان از نقاطی است که وحدت بسیار بیشتر خودش را نشان می‌دهد. دانشکده عرفان این ظرفیت را دارد که به این فضا کند.

وی گفت: در جامعه گرایش به معنویت و عرفان زیاد است. از طرفی هم فقه روی قضیه است و پس فقه و حقیقت فقه را عرفان مشخص می‌کند. عرفان می‌تواند حقیقت نماز را زیباتر تبیین کند. جنبش‌های عرفانی نوپدید و انحرافی، جوانان را به هر سو می‌کشند در حالی که این‌ عرفان‌ها توحید و معاد و ارسال رسل ندارند. لذا باید کوشید به نیازهای معنوی جوانان به نحو درست پاسخ گفت. البته معتقدیم نباید در دام جهله صوفیه افتاد.

یکی از میهمانان اهل‌سنت نیز در این دیدار گفت: رویکرد عرفانی در اهل‌سنت وجود دارد. بسیاری از متصوفین در گذشته از اهل‌سنت بوده‌اند و امروزه هم همین‌گونه است. عرفان و تصوف و تزکیه و اصلاح که در قرآن با الفاظ مختلف آمده است، در حوزه‌های علمیه و بین توده مردم اهل‌سنت نقش مهمی دارد. عرفان، تزکیه و تصوف راه را بر کسانی که می‌خواهند به خدا برسند، آسان می‌کند.

وی افزود: اهل‌سنت به‌شدت با جهله صوفیه مخالف و از آن‌ها بری است. شاید این تصور جاهلانه تصوف در هر فرقه و مذهبی وجود داشته باشد و گریزی از آن نیست اما باید تشکیلاتی مثل دانشگاه ادیان و مذاهب و دروسی که در آن ارائه می‌شود، این راه را بست.

گفتنی است میهمانان هم‌چنین با مسئولین دانشکده مذاهب دیدار و گفت‌وگو کردند و در پایان از بخش‌های مختلف دانشگاه بازدید به عمل آوردند.

مطالب مشابه