حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب؛

این هنر دانشگاه ادیان و مذاهب است که حدیث غدیر را تبیین کند

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در مراسم جشن عید سعید غدیر خم با اشاره به اهمیت مسئله غدیر در اسلام و تشیع گفت: مسئله غدیر جزو یکی از مهم‌ترین وقایع دوران حیات پیامبر اکرم(ص) است. اما سؤالی که مطرح است، این است که چه اتفاقی افتاد که حادثه‌ای به این بزرگی و مهمی که تقریباً می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین حوادث زندگی پیامبر اسلام است و تمام اهل‌سنت هم در مجامع روایی خود آورده‌اند، در بین اهل‌سنت پوشانده شد. ما باید چطور رفتار کنیم که این حادثه در بین اهل‌سنت مطرح شود و این واقعه را بپذیرند. علامه امینی به چند هزار مورد در کتب اهل‌سنت اشاره کرده که درباره واقعه غدیر سخن به میان آمده است.

ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: اخیراً کلیپ یک عالم سنی دست به دست می‌شود که می‌گوید چرا حدیث غدیر با این که در کتب اهل‌سنت آمده است، اما اهل‌سنت با آن آشنایی ندارند. این باید هنر این دانشگاه باشد که بتواند این واقعیت را که در زمان پیامبر(ص) اتفاق افتاده و یکی از بزرگ‌ترین حوادث زمان رسول‌الله(ص) است، مطرح کند تا حداقل اهل‌سنت بدانند که این واقعه رخ داده و حداقل اعتراف کنند که این در روایات‌شان هست و این واقعه اتفاق افتاده است. حال به دلایلی اگر مسیرشان را عوض کرده‌اند، حداقل بدانند که این نقشه راهی که پیامبر ترسیم کردند، آن چیزی نبوده است که آنان تبعیت می‌کنند.

وی هم‌چنین گفت: حال اهل‌سنت به حدیث غدیر عمل نکنند و کاری با آن نداشته باشند، ما حرفی نداریم ولی به گونه‌ای نشود که ما خودمان رافضی شویم. ما که اصل بوده‌ایم، فرع نشویم. ما که اصل بوده‌ایم و غدیر را داشته‌ایم و در تمام مجامع روایی اهل‌سنت هستیم و در هیچ کتاب اهل‌سنت، واقعه غدیر غائب نیست و بلکه به صورت مفصل و متواتر هم هست، تبدیل به فرع نشویم. اگر اهل‌سنت نمی‌خواهند به این روایت عمل کنند، ما حرفی نداریم. استدلال‌شان هم این است که می‌گویند در امر آخرت تابع پیامبر و خدا هستیم و در امر دنیا خودمان می‌دانیم چه کنیم، ما در این زمینه حرفی نداریم و با شما منازعه نمی‌کنیم. شما راهی را برای خود انتخاب کرده‌اید و ما هم راهی را در پیش گرفته‌ایم. اما اقلاً ما رافضی نباشیم و به ما نگویید شما از دین رانده شده‌اید. ما به شما هیچ اهانت و بی‌حرمتی نمی‌کنیم و نه با شما اختلاف می‌کنیم. شما به اعتقاد خودتان باشید و ما به اعتقاد خودمان. ما به شما نمی‌گوییم رافضی و نمی‌گوییم از دین بیرون رفته‌اید و به شما هیچ اهانتی نمی‌کنیم. پس شما چرا به ما اهانت می‌کنید؟ در حالی که ما اصل و اساس هستیم و حدیث غدیر و پشتوانه غدیر را داریم.

وی هم‌چنین گفت: به کتب اهل‌سنت مراجعه کنید و ببینید چقدر از فضائل امیرالمؤمنین را نوشته‌اند. ما که علی را داریم و خیبر و بدر و احد و غدیر را داریم، به احترام پیامبر و دین پیامبر و باقی ماندن دین پیامبر، همان‌طور که امیرالمؤمنین به حضرت فاطمه فرمودند اگر می‌خواهی این صدا بماند، باید ساکت باشم، ما هم ساکت می‌شویم اما شما چرا وقتی ما پشتوانه به این قدرتمندی و استحکام به نام واقعه غدیر را داریم، چرا به ما می‌گویید رافضی. این کمال بی‌انصافی است. این را باید با استدلال و منطق به اهل‌سنت ثابت کنیم.

مطالب مشابه