دکتر خلیل قنبری در دیدار با دانشجویان ژاپنی:

مطالعه ادیان دیگر به عیان شدن خویشتن کمک می­کند

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، تعدادی از دانشجویان دختر و پسر ژاپنی که برای گذراندن دوره آشنایی با زبان فارسی در ایران به سر می‌برند، با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب، ضمن آشنایی با دانشگاه، با دکتر خلیل قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب  و مهدی صالحی مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و گفت‌وگو کردند.

دکتر قنبری در این دیدار ضمن ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های دانشکده ادیان و گروه ادیان شرق با تکیه بر رویکرد چند فرهنگی گفت: از نظر شناخت شناسی هر گونه فهمی تطبیقی و قیاسی است. اگر فهمی از دیگری نباشد فهمی از خود هم درکار نیست. فقط از طریق تعامل با دیگران است که ما پی می­بریم چه چیزی وجه تمایز و ویژگی ماست. برای همین است که مطالعه ادیان دیگر این همه به عیان شدن خویشتن کمک می­کند. مثلا، ممکن است ما خودمان را از جهاتی غریب و غیرعادی بدانیم چون پیروان ادیان دیگر همان احساس ما را ندارند و مثل ما عمل نمی­کنند اما بعد با دیگرانی آشنا می­شویم که احساس ما را داشته اند و همان کاری را کرده اند که ما می­کنیم. این آشنایی می­تواند ما را از احساس غریب و غیرعادی بودن رها کند. 

وی در ادامه به وجوه مشترک بین بودیسم و اسلام و به طور خاص جودو شین شو و تشیع پرداخت و گفت: علاوه بر قلمرو تجربه دینی و عرفانی و نیز اخلاق، هر دو سنت دینی از جهان زیست آدمی تصویر مشترکی ترسیم می­کنند؛ هم در روایات اسلامی و هم در آموزه‌های بودیسم جهان زیست آدمی به جهان خواب و بیداری تقسیم ­شده است. از این منظر است که می­توان دریافت که چرا بنیانگذاران این دو دین پیروان خود را دعوت می­کنند تا از جهان زیست خواب به جهان زیست بیداری کوچ کنند. در جهان خواب آدمی حقایق را چنانکه هست نمی­بیند؛ هر چیزی پایدار و مانا انگاشته می­شود. اما در جهان زیست بیداری دینداران حقایق را چنانکه هست می­بینند. آنها درمی­یابند که هر چیزی هالک و ناپایدار است. وی در ادامه در توضیح این نکته اخیر به آموزه هایی از سنت بودایی ژاپنی جود و شین شو اشاره کرد.

در ادامه این نشست، دانشجویان ژاپنی سؤالات خود را در زمینه‌های مختلف مطرح کردند و دکتر قنبری به سؤالات آنان پاسخ گفت.

میهمانان در پایان از کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب بازدید کردند.

مطالب مشابه