با حضور کارگردان فیلم؛

مستند علمی «شرقی» اکران شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مستند علمی «شرقی» با موضوع زندگی علمی توشیهیکو ایزوتسو با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فرهودی و مسعود طاهری کارگردان فیلم در دانشگاه ادیان و مذاهب اکران شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی فرهودی به ارائه نظرات کارشناسی خود درباره ایزوتسو و نیز مستند شرقی پرداخت.

در ادامه این برنامه، مسعود طاهری کارگردان مستند نیز به ارائه گزارشی از تولید مستند و دیدگاه‌های علمی مطرح در آن پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فرهودی مدیرگروه ادیان و عرفان دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست گفت:‌ این فیلم چند ویژگی خوب دارد. اول این که توانسته یک شخصیت تأثیرگذار در معارف اسلامی را به تصویر بکشد. مضافاً این‌که چهره ایزوتسو به نسبه درایران شناخته‌شده نیست. در این فیلم مهرورزی ایرانیان در انتقال فرهنگ و آموزه‌هایشان به خوبی به تصویر کشیده شد. و سوم، به تصویر کشیدن تهران به عنوان شهری که فیلسوفان در آن اجتماع کرده‌اند.

فرهودی هم‌چنین افزود: فیلم مستند مانند یک مقاله‌ است که باید ساختار، مقدمه و نتیجه داشته باشد. حس می‌کنم علی‌رغم این‌که اطلاعات بسیاری در مستند مطرح شده است اما مستند، انسجام لازم را ندارد و ذهن بیننده متمرکز نمی‌شود و مطالب مختلف به صورت پراکنده مطرح می‌شوند.

مسعود طاهری کارگردان این مستند نیز ضمن اشاره به این که تولید این مستند چهار سال به درازا انجامید گفت:‌ اکثر فیلم‌های ساخته شده در ایران اثباتی است ولی در مستند شرقی هیچ‌گاه در پی نفی و اثبات نبوده‌ام و هدفم تنها آگاهی‌بخشی درباره این شخصیت منحصر به فرد در عرصه ایران‌شناسی بود.

وی ادامه داد: زندگی هرکس فلسفه او را می‌سازد و نه بالعکس. بلکه فلسفه چنین انسان‌هایی زندگی انسان‌های دیگر را می‌سازد. ایزوتسو یک انسان شرقی به ذات بوده است و فقط می‌خواسته دایره شرقی را در آسیا گسترش دهد. ایزوتسو اعتقاد دارد مرز شرق تا غرب یونان امتداد دارد. ایزوتسو یک نیمه‌ پنهان در ایران دارد و آن آثار ژاپنی او بعد از انقلاب است. این آثار، شخصیت علمی او را کامل می‌کند.

در ادامه این برنامه، حاضران سؤالات خود را درباره مستند مطرح و کارگردان فیلم به ارائه پاسخ پرداخت.

مطالب مشابه