نشست علمی «بررسی مبانی کلامی الگوی سوم زنان» برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر فرج‌الله هدایت‌نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نویسنده کتاب الگوی سوم در نشست علمی «بررسی مبانی کلامی الگوی سوم زنان» گفت: ارائه مبانی کلامی و حقوقی الگوی سوم زنان برای دانشجویان مطالعات زن و خانواده یک بحث ضروری و مورد نیاز است. دو نظریه کاملاً متفاوت از گذشته بین دانشمندان کلامی وجود داشته است. یکی نظریه آفرینش تبعی زن و دیگری نظریه آفرینش همسان زن است. همسان از این منظر که آیا زن و مرد در دستگاه ارزشی به لحاظ ارزشی یکسانند یا مرد در آفرینش سیادت و سروری بر زن دارد. اگر به منابع اسلامی مراجعه کنید به وضوح نظریه آفرینش تبعی را می‌بینید.علامه طباطبایی دیدگاه دیگری را مطرح می‌کند و الان این دیدگاه تغییر کرده است.

وی در ادامه به تفسیر نظریات مختلف کلامیون در طول تاریخ اسلام پرداخت و گفت: اسناد بین‌المللی صریحاً به تساوی حقوق زن و مرد اشاره می‌کند. در دوره اول به شکل افراطی درباره مساوت در غرب مانور داده شد. غربی‌ها یک گام از این وضعیت عقب‌نشینی کرده‌اند. دلیل آن این است که آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایط برابر بعضی گروه‌های اجتماعی مثل کودکان، مادران و سیاه‌پوستان آسیب می‌بینند. نام این کار را تبعیض موجه یا مثبت گذاشته‌اند.

وی افزود: اگر از منظر حقوق غرب و حقوق اسلامی به بسیاری از این انتقاداتی که وارد است، می‌تواند تبعیض مثبت یا موجه باشد. این جای کار دارد و باید دانشجویان با عنوان «تبعیض مثبت از منظر حقوق اسلام» به عنوان پایان‌نامه بر روی این موضوع کار علمی انجام دهند.

در پایان این نشست، دکتر هدایت‌نیا به سؤالات حاضران پاسخ گفت.

مطالب مشابه