به همت پژوهشگاه ادیان و مذاهب؛

نشست علمی با عنوان بررسی فقهی تحرّی در عبادات برگزار شد

تاریخ انتشار:

در تحری مکلف تلاش خود را برای رسیدن به مطلوب و مراد شارع بکار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دبیرخانه کرسی‌های علمی – ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب اولین نشست علمی با عنوان بررسی فقهی تحرّی در عبادات با حضور و ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی فارسی مدان و با نقد آیت الله دکتر احمد مبلغی در تاریخ 29 اردیبهشت ماه 1403 برگزار شد.

دکتر فارسی مدان عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه تحری یکی از اصطلاحات فقهی است بیان داشت: در تحری مکلف تلاش خود را برای رسیدن به مطلوب و مراد شارع بکار می‌گیرد. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که مصادیق وجوب تحری در عبادات چیست؟ تحری از آن جهت اهمیت دارد که مشروعیت آن، برگرفته از قرآن، روایات و عقل است و در عبادات کاربرد دارد و توجه به آن برای انجام بهتر تکالیف الهی ضروی است. تحری چون شیوه عملی است لذا هدف کاربست تحری جلوگیری از اشتباه مکلف است زیرا عدم التفات به آن منجر به قصور و فعل مکلف خواهد شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است؛ مصادیق وجوب تحری در عباداتی همچون تیمم، نماز، روزه، اعتکاف و حج کاربرد عملی دارد.

وی در ادامه توضیحاتی درباره کاربرد تحرّی در عبادات چون (نماز، روزه، کفاره، تیمم و حج ) ارائه داد.

در ادامه این نشست آیت الله دکتر مبلغی با طرح این سوال که آیا از تحرّی می توان موضوع جدیدی برای مطالعات اجتهادی ساخت یا خیر به بیان نکاتی پرداخت.

وی گفت: زمینه های تحرّی را در تنفیذ حکم، تطبیق حکم، کشف حکم و تحرّی روشی بیان شده است. وی همچنین توضیحاتی درباره کاربرد تحری در مواردی همچون قواعد اصولی ، موضوع حکم و اجماع ارائه کرد.

دکتر مبلغی در پایان افزود: پیشنهاد بنده برای این طرح بررسی بیشتر درباره رابطه تحرّی با ظن، رابطه آن با عدم حجیت ظن، نسبت تحرّی با شهادت عدلین و نسبت تحرّی با علم اجمالی، پرداختن به دیدگاههای اهل سنت درباره تحرّی برای فهم دقیق‌تر روایات شیعی مرتبط با تحرّی، رابطه آن با حق الطاعه و تاریخ تحول و تطور تحرّی است.

350a3064
350a3064
350a3074-2
350a3076
350a3078
350a3092
350a3094
350a3097-2
350a3100
350a3107-2

مطالب مشابه