با حضور نماینده جنبش جهاد اسلامی؛

کرسی آزاد اندیشی «زمینه‌ها و عوامل تحولات اخیر فلسطین» برگزار شد

تاریخ انتشار:

ناصر ابو شریف: عملیات طوفان الاقصی یک علمیات راهبردی است و مسیحیان صهیونیست خطرناک‌تر از یهودیان صهیونیست هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ به همت دانشکده تاریخ و پژوهشگاه ادیان و مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب کرسی آزاد اندیشی «زمینه‌ها و عوامل تحولات اخیر فلسطین» با حضور ناصر ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی، عباس خامه‌یار معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب و حسین رویوران دبیر سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین برگزار شد.

در این نشست معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تبیین چرایی تشکیل رژیم جعلی اسرائیل، گفت: انگلیس و غرب از آزار یهودیان به ستوه آمده بودند لذا این کار را کردند تا از آزار آن‌ها رها شوند ضمن اینکه خاکریز اول خود را در منطقه هم ایجاد کردند.

دکتر خامه‌یار، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب در کرسی آزاد‌اندیشی با بیان اینکه مسئله فلسطین طبق گفته خود آمریکایی‌ها و غربی‌ها صرفاً یک مسئله جغرافیایی نیست بلکه خاکریز اول غرب در منطقه است، گفت: این موضوع جای بحث و تردید بین آن‌ها ندارد. بنده در موارد متعدد متذکر شدم که امام خمینی(ره) قبل از انقلاب در مدرسه فیضیه در سخنرانیشان ۱۸ بار از اسرائیل نام بردند ولی ۱۴ بار از شاه و علیه او حرف زدند و نسبت به این خاکریز اول غرب و آمریکا هشدار دادند.

وی با بیان اینکه نگاه انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) و کسانی مانند مالک بن نبی این طور بوده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری هم همواره و به خصوص در سخنان اخیرشان تأکید کردند که همه مشکلات جهان اسلام ناشی از وجود این غده سرطانی است؛ حمایتی که امروز آمریکا در این هفته اخیر از اسرائیل کرد به کارگیری همه امکانات نظامی و رسانه‌ای و تبلیغاتی بود و با دروغ‌پردازی تلاش کردند تا ضرورت ابقای این رژیم را بیان کنند. بایدن وقتی سناتور بود، گفته بود اگر اسرائیل نبود، ما باید آن را ایجاد می‌کردیم.

دکتر خامه‌یار با بیان اینکه با گذشت سالیان متعدد از بیانیه بالفور امروز دوباره غرب برای حفظ رژیم صهیونیستی دست به کار شده است، گفت: یهودی‌های صهیونیست در سال ۱۸۹۷ که آن موقع هم اقتصاد دنیا را در دست داشتند، دور هم نشستند و بررسی کردند تا چگونه دنیا را به لحاظ اقتصادی فتح کنند و بر اینکه جایی هم به صورت مستقل باید برای خود داشته باشند تأکید کردند؛ بعد از فروپاشی دولت عثمانی با توافقنامه‌ای که بین انگلیس و فرانسه در سال ۱۹۱۶ صورت گرفت، منطقه شامات(سوریه و عراق و لبنان و اردن و …) میان این دو کشور تقسیم شد و فلسطین را مسکوت گذاشتند و به آینده موکول کردند؛ در سال ۱۹۱۷ وزیر خارجه انگلیس وعده تشکیل وطنی را در بخشی از فلسطین به یهودیان داد و بیانیه مشهور آن را صادر کرد که ننگین‌ترین بیانیه در تاریخ سیاسی جهان است.

وی ادامه داد: متن بیانیه این است که دولت نسبت به تأسیس یک وطن ملی برای قوم یهود در فلسطین نظر مساعد دارد و بیشترین تلاش خود را برای تسهیل دستیابی به این هدف به کار خواهد گرفت و یهودیان که فقط ۱۱ درصد مردم فلسطین را تشکیل می‌دهند عملا بر دیگران مسلط شدند و این در حالی بود که انگلیس چه کاره بود که از جیب خلیفه و مردم فلسطین ببخشد؟ این سرزمین غصب شد و به یهودیانی که حقی هم نداشتند واگذار شد. البته مواردی مانند نادیده نگرفتن حقوق قبایل غیر یهودی مقیم در فلسطین را هم به بیانیه اضافه کردند تا روتوشی بر این بیانیه ننگین داشته باشند.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: انگلیس و غرب از آزار یهودیان به ستوه آمده بودند لذا این کار را کردند تا از آزار آن‌ها رها شوند، ضمن اینکه خاکریز اول خود را در منطقه هم ایجاد کردند. هدف دیگر آنان هم این بود که موی دماغی برای دولت عثمانی ایجاد کنند؛ اولین اقدام انگلیس بعد از صدور این بیانیه، این بود که یک فرد صهیونیست را سفیر انگلیس در فلسطین قرار دادند و اجرایی‌شدن بیانیه را به او سپردند.

دکتر خامه‌یار ادامه داد: این سفیر اقدامات اجرایی را از سال ۱۹۲۰ بر عهده گرفت، زبان عربی را به عبری تغییر داد، قوانین حمایتی جعل کرد و نهادهای صهیونیستی را در جای جای فلسطین اشغالی تأسیس کرد و به پذیرش یهودیان از دیگر منطق دنیا به این منطقه اقدام کرد، به گونه‌ای که در سال ۱۹۲۵، جمعیت آن‌ها از ۱۱ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یافت. در این مدت زمین‌های فلسطینیان هم مصادره شد و کشتارهای وحشیانه‌ای مانند دیریاسین را ایجاد کردند. البته دیریاسین چون خبرنگاری در آنجا حضور داشت، رسانه‌ای شد وگرنه همه روستاها شبیه دیریاسین شدند.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: امروز در غزه هم همین جنایات را در روستاها و شهرهای فلسطین می‌کنند؛ در سال ۱۹۸۲ در صبرا و شتیلا وقتی شارون به بیروت رسید، ۱۵ هزار نفر را قتل عام کرد و زنان حامله را می‌کشتند. نویسنده معروف یهودی که کتابی چندهزار صفحه‌ای دارد، همه این جنایات را مستند کرده است و به عناون کتاب‌ سال جمهوری اسلامی معرفی شد. او استاد دانشگاه تل‌آویو بود که از آنجا اخراج شد.

وی با بیان اینکه این جنایات تا سال ۱۹۴۸ یعنی روز نکبت طول کشید و در این سال اسرائیل اعلام موجودیت رسمی کرد و مورد حمایت سازمان‌های بین‌المللی آن روز قرار گرفت، تصریح کرد: میلیون‌ها نفر فلسطینی به اردن، مصر، سوریه و اردوگاه‌های آنان کوچانده شدند که این اردوگاه‌ها برای زیست حیوانات هم مناسب نیست، چه رسد به انسان و همچنان امید دارند روزی به خانه‌های ویران شده برگردند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: پرچم فعلی اسرائیل نماد نیل تا فرات است که شامل عراق، مصر، ایران، لبنان و … می‌شود و نشانه روحیه توسعه‌طلبی آنان است. اقدام بعدی اینها بعد از ۱۹۴۷، جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ بود که کشورهای عربی مورد تهاجم قرار گرفتند و سینا، جولان، کرانه غربی و نوار غزه را اشغال کردند و این مناطق را هم با حمایت غرب و آمریکا به صورت رسمی به نام خود کردند و در سال ۱۹۸۲ تا بیروت رسیدند و بشیر جمیل را رئیس جمهور این کشور کردند. این شکست و یأس چنان بر مسلمانان سخت بود که فقط انقلاب ایران توانست نومیدی را به امید تبدیل کند.

دکتر خامه‌یار با بیان اینکه برخی بر مذاکره تأکید می‌کنند، افزود: اعراب همه راه‌ها مانند نشست‌ها و توافقنامه‌هایی چون کمپ دیوید، اسلو و … را امتحان کردند و خود آمریکایی‌ها هم بانی برخی از این نشست‌ها بودند ولی باز اسرائیل به هیچکدام از این تعهدات پایبند نبودند، به سرکوب فلسطینیان پرداختند و هیچ عقب‌نشینی هم نداشتند و غزه را به یک زندان با همه ابزار سرکوب تبدیل کردند و دیوار حائل یک میلیارد دلاری ایجاد کردند که با پیشرفته‌ترین سیستم‌های امنیتی مورد حفاظت قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: همه این راه‌ها طی شد تا اینکه بالاخره مردم غزه و مناطق دیگر شوریدند و این حادثه اخیر رخ داد؛ امروز بایدن و کشورهای غربی به اسرائیل می‌روند و تأکید دارند حافظ اسرائیل خواهند بود که ما را به یاد سال‌های ۱۹۱۷ می‌اندازد و اهدافی که غرب در تشکیل این رژیم منحوس و اشغالگر داشت.

در ادامه این نشست ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیان داشت: عملیات طوفان الاقصی یک علمیات راهبردی است و مسیحیان صهیونیست خطرناک‌تر از یهودیان صهیونیست هستند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: عملیات طوفان الاقصی، این یک عملیات راهبردی است و هر نوع تعاملی با آن باید از این بعد و منظر مورد توجه قرار بگیرد.

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین، با اشاره به علمیات طوفان الاقصی اظهارکرد: بسیاری در غرب عملیات ما را غیرقابل توجیه می‌دانند ولی چه توجیهی بالاتر از اینکه ما ۱۰۷ سال در چنین وضعیتی قرار داریم و زندگی می‌کنیم؟ ۱۰۷ سال است که تحت اشغال هستیم و غرب در موارد زیادی حقایق منطقه را معکوس جلوه داده است ولی همین که ما در اشغال هستیم بزرگ‌ترین توجیه را داریم. چنانچه این توجیه در اوکراین پیش آمد و همه حق را به این کشور در دفاع از خود دادند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: ۸۸ قطعنامه توسط سازمان ملل در مورد فلسطین صادر شده و حقوق ملت فلسطین از جمله حق تشکیل دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد، همچنین قطعنامه ۱۹۴ حق بازگشت به فلسطینیان را تضمین کرده است.

وی ادامه داد: ملت فلسطین از این قطعنامه‌ها، کنفرانس‌ها و گفت‌وگوها چیزی به دست نیاورده است و نوار غزه از چند جهت محاصره است و کرانه باختری به چند تکه تقسیم شده است. رژیم اسرائیل برای تحقق پروژه بزرگ از نیل تا فرات و پروژه غرب برای دورکردن یهودیان از اروپا ایجاد شد و قصد داشتند جهان اسلام را تجزیه کنند.

ناصر ابوشریف تصریح کرد: بسیاری از حامیان این پروژه از مسیحیان صهیونیست هستند و یهودیان را تحریک می‌کنند تا با تخریب بیت‌المقدس و مسجدالاقصی معبد هیکل سلیمان را تجدید بنا کنند. بیش از ۸۰ میلیون مسیحی صهیونیست در آمریکا زندگی می‌کنند و کسانی چون پومپئو هوادار آنان هستند و صهیونیست‌های اسرائیل را تشویق می‌کنند تا معبد سلیمان را بازسازی کنند و به این دلیل از آن‌ها حمایت می‌کنند آن هم به تصور اینکه زمینه را برای بازگشت مسیح فراهم کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا حزب‌الله مستقیما وارد حمله نظامی با اسرائیل نمی‌شود، گفت: حزب‌الله هم بی طرف نیست و در این موضوع ورود کرده است و عملیات و اقدامات حساب‌شده‌ای را در دستور کار دارد و مطمئن باشید رهبران مقاومت اگر تلفن را برداشته و به سیدحسن نصرالله بگویند ما دیگر توانی نداریم آن روز وارد این جنگ به صورت مستقیم خواهد شد.

این فعال سیاسی فلسطینی ادامه داد: قبل از هر چیزی باید بگویم که این یک عملیات راهبردی است و هر نوع تعاملی با آن باید از این بعد و منظر صورت بگیرد؛ یکی از نکاتی که ذکر آن ضروری است، این است که حزب‌الله چند روز قبل از طوفان الاقصی مانوری را در جنوب لبنان انجام داد و همین مانور به صورت تقریباً مشابه، چند روز بعد در اطراف نوار غزه انجام شد.

وی افزود: مسئله اصلی آن بود که طرح‌ها و توطئه‌هایی برای از بین بردن موضوع فلسطین انجام شد و در دستور کار بود مانند توافقنامه ابراهیم و به ویژه این مسئله در مورد عربستان سعودی کاملاً هویدا و مشخص بود و ما در آن دوره شاهد فشار گسترده از سوی آمریکا و کشورهای عربی به عربستان بودیم تا این کشور را به سوی سازش هدایت کنند.

وی بیان کرد: عربستان کشوری کلیدی در منطقه است و البته باید این مسئله را در نظر بگیریم که وجود مکه و مدینه در عربستان و اینکه این کشور یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های نفت جهان و دارای جمعیت مناسبی است، نقش سازنده‌ای در حل مسائل منطقه دارد. از این رو سازش عربستان با رژیم صهیونیستی می‌تواند نقش بزرگی در نابودی مسئله فلسطین داشته باشد. این دلیل بیرونی و خارجی برای چرایی این عملیات بود البته دلایل داخلی زیادی هم باعث توجیه وقوع این عملیات می‌تواند باشد.

 نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد: مسیحیان صهیونیستی از صهیونیست‌های یهودی بسیار خطرناک‌تر هستند چون برخی از خاخام‌های یهودی مخالف تشکیل رژیم اسرائیل هستند زیرا آن را زمینه‌ساز لعنت الهی برای یهود می‌دانند ولی این مسیحیان یهودی از آن طرح حمایت می‌کنند؛ غربی‌ها نگاه استعماری به منطقه دارند و زیربنای اندیشه آنان عقیدتی و دینی است و قصد آنان ضربه‌زدن به اسلام و کشورهای اسلامی است؛ ترامپ و بایدن خود را صهیونیست می‌دانند و با صراحت آن را اعلام می‌کنند.

این فعال سیاسی ادامه داد: عملیات طوفان الاقصی عملیاتی حساب‌شده و راهبردی و نه تاکتیکی بود یا راه حلی هرچند موقت برای ملت فلسطین است تا در کرانه باختری و غزه مناطق اشغال‌شده خود را به دست آورد و وزیر خارجه ایران هم این مسئله را اعلام کرد یا اینکه این روند با پیروزی نظامی ما از طریق توسعه جبهه‌های جنگ رخ دهد.

وی افزود: مسئله فلسطین برای ایران یک موضوع عقیدتی است و تعامل امام خمینی(ره) با این مسئله هم اینطور بود و رهبر انقلاب اسلامی هم این موضع را دارند و از هر نوع عقب‌نشینی و امتیازدادن منع می‌کنند. غزه از منظر نظامی، سیاسی و امنیتی خط مقدم دفاع از جمهوری اسلامی ایران است زیرا هر کشوری که مرز خود را خط مقدم قرار دهد، ضرر خواهد کرد. امام خامنه‌ای هم به این مسئله اشاره کرده و با استناد به روایت امام علی(ع) گفتند که خطوط دفاعی و امنیتی ایران فراتر از مرزها تعریف شده است.

ابوشریف اظهار کرد: از این رو ایران کاملاً از این مسئله آگاه است و کشوری نیست که بی طرف باشد و از امنیت ملی خودش دفاع می‌کند و حزب‌الله هم خط دوم دفاع از جمهوری اسلامی است و غزه را خط اول دفاع از خود می‌داند؛ از این رو حزب‌الله هم بی طرف نیست و در این موضوع ورود کرده است و عملیات و اقدامات حساب‌شده‌ای را در دستور کار دارد و مطمئن باشید رهبران مقاومت اگر تلفن را برداشته و به سیدحسن نصرالله بگویند ما دیگر توانی نداریم، آن روز وارد این جنگ به صورت مستقیم خواهد شد.

در ادامه حسین رویوران، دبیر سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین سخنان خود را با چرایی ایجاد طوفان الاقصی آغاز کرده و گفت: روابط بین الملل مبتنی بر هنجارهای تعریف شده است. رژیم صهیونیستی یک کشتار دست‌جمعی را در قانون بین المللی و روابط بین المللی ایجاد کرده است. تاکنون اسرائیل به ‌هیچ‌کدام از قطعنامه‌ها همچون قطعنامه ۱۸۱ پایبند نبوده است و در مقابل جامعه بین المللی در مقابل این رژیم کوتاه آمده است.

وی گفت: قطعنامه ۱۹۴ می‌گوید که آوارگان برگردند اما اسرائیل به این قطعنامه نیز پایبند نبود. در قطعنامه ۲۴۲ نیز جامعه بین المللی کوتاه آمد و ۲۱ درصد از خاک را به فلسطینیان بخشید اما اسرائیل ده‌ها شهرک ساخته و آن را نیز زیرپا گذاشته است. اسرائیل با اجرای مقدسات، اداره جمعیت و … نیز مخالفت کرده و به قطعنامه مربوط به آن پایبند نیست. این رژیم روی تمام قانون‌های بین الملل را زیر پا گذاشته و مردم غزه را تحت فشار قرار داده است. نتیجه این فشارها و قانون شکنی‌ها طوفان‌الاقصی است.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: از سال ۱۹۹۳ تا کنون آنهایی که معتقد بودند با گفت‌وگو می‌توان به نتیجه رسید با امضای تفاهم‌نامه اسلو به دنبال اعلام موجودیت فلسطین بودند ۳۰ سال است که در حال گفت‌‌وگو هستند اما اسرائیل حاضر به اجرای این توافق نیست. ایجاد طوفان الاقصی مجموعه این فشارها و ضدقانون بودن‌هاست. جامعه فلسطینی خونش به جوش آمده است.

وی اظهار داشت: نکته بعدی درباره خود عملیات است. لشکر اسرائیل ۲۲ غلاف دارد و به واحدهای مختلف در دور شهر غزه تقسیم شده است. تمام برنامه‌های کنترل غزه و حمله به غزه و … در اختیار اسرائيل بود که با این جنگ از بین رفته است. زیرا ارتش اسرائیل در این منطقه از هم پاشید و دچار چالش شد. در اسرائیل مردم فلسطین مانند زنان به مدت دو سال و مردان به مدت سه سال خدمت سربازی دارند و بعد از آن نیز در هر سال یک ماه را باید به خدمت ارتش باشند. اما یهودیان به صورت رایگان منزل دارند و در بدو ورود تابعیت اسرائیل را اخذ می‌کنند. اما مردم فلسطین باید مالیت بدهند و خدمت کنند. در جامعه‌ای که همبستگی نباشد و بخشی از جامعه علیه بخش دیگری از جامعه موضع بگیرد شکاف‌های اجتماعی شکل خواهد گرفت. در اینجا بود که اسرائیل مجبور شد نیروی ذخیره ارتش را احضار کند و آبروی از دست رفته خود را ترمیم نماید.

دبیر سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین ادامه داد: با این اتفاق اسرائیل به این فکر افتاد تا چالش‌های ایجاد شده را تبدیل به فرصت کند. آنها می‌خواهند از طریق کشتار مردم را وارد مصر کنند و بعد مرز را ببندند تا غزه امن شود و نکبه جدید ایجاد شود. مطلب دیگر هم این بود که نتانیاهو در سخنانش گفت که می‌خواهد چهره خاورمیانه را تغییر دهد. نگفت چگونه، اما این هدف‌ آنهاست. مطلب دیگر هم این است که اسرائیل می‌خواهد که غزه بدون حماس باشد و تحت سلطه اسرائيل یا محمود عباس باشد. این حرف‌ها را ما قبلاً هم شنیده‌ایم. در جنگ ۳۳ روزه در هنگام کنفرانس مطبوعاتی خانم رایس در بیروت، اسرائيل از بمب‌های سه‌هزار کیلویی در جنوب لبنان استفاده کرد که لرزش آن تا بیروت فهمیده می‌شد. خانم رایس در آن نشست گفت: این صداهایی که می‌شنوید مژده تغییر و اصلاحات جدید در منطقه و درد زایمان خاورمیانه جدید است. اما اسرائیل نتواست خاورمیانه جدیدی بر اساس آنچه که می‌خواست ایجاد کند. این بار هم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

وی گفت: وزیر دفاع رژیم صهیونستی گالانت گفت: نه غذا، نه آب و نه برق به غزه دیگر وارد نمی‌شود و این حیوانات انسان‌نما باید از بین برود. در همین جمله گالانت سه جرم بین‌المللی تعریف شده است. این کیفر دست جمعی است و مصداق جنایت علیه بشریت است. کلمه حیوانات بشر‌نما یک نژادپرستی و پاکسازی نژادی است. تمام مفاهیمی که غرب نظام خودش را بر آن استوار کرده است اسرائیل بدون هیچ دغدغه اینها را به زبان می‌آورد واژه نسل کشی یک مفهوم حقوقی است که icc با همین دلیل پوتین را به خاطر حمله به اوکراین تحت تعقیب قرار داد ولی کشتار کودکان غزه در همین بیمارستان المعمدانی هیچ پاسخگویی ندارد و icc هیچ اقدامی نمی‌کند. در اینجا همه مفاهیم بین‌المللی از بین رفته است و icc هیچ سخنی را بر زبان نمی‌آورد و اعتراضی نمی‌کند.

حسین رویوران در پایان گفت: مقاومت به ‌گونه ای با مردم عجین است که هیچ کس نمی‌تواند بین آنها فاصله بیندازد. مقاومت فرزند این جامعه است و امکان دارد که با کشتار بین مردم و مقاومت فاصله بیفتد. امروز اگر جنگ تمام شود بحران در اسرائیل آغاز می‌شود و مردم آن منطقه دیگر به خانه‌هایشان برنخواهند گشت و نتانیاهو و راست‌گرایان به حاشیه رانده خواهند شد. حتی اگر غرب هم طرح دو دولت را بدهد این اسرائيل است که باید زمین بدهد و قطعاً فلسطینیان خوشحال خواهند شد. جامعه فلسطین همبستگی‌اش بیشتر شده و مردم با محور مقاومت عجین شده‌اند.

350a6834
350a6834
350a6838
350a6871
350a6895-2
350a6899
350a6907
350a6914
350a6918
350a6922
350a6928
350a6934
350a6936
350a6937

مطالب مشابه