در دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح شد؛

سردار سلیمانی جلوه تقریب و وحدت بود؛ تحقق تقریب و وحدت نوید بخش تمدن نوین اسلامی است

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان با تمجید از شخصیت سردار سلیمانی گفت سردار سلیمانی جلوه تقریب و وحدت بود تقریب و وحدتی که موجب تحقق تمدن نوین اسلامی می‌شود.

سردار سلیمانی جلوهٔ تقریب و وحدت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست علمی «الزامات تقریب مذاهب و تمدن نوین اسلامی» باهمکاری معاونت فرهنگی واجتماعی، معاونت ارتباطات و بین الملل، مرکز صلح و گفتگوی دانشگاه جامع امام حسین (ع) تهران در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان با اشاره به آیه ۲۳ سوره احزاب بیان کرد: به نظر می‌رسد یکی از مصادیق این آیه سردار بزرگ شهید قاسم سلیمانی است در این آیه آمده است «در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.» سردار با پایبندی بر عهد و پیمان خود با خداوند بود که توانست بر داعش در عراق و سوریه غلبه کند.

وی ادامه داد: علی رغم تبلیغات و اقدامات وسیع دشمنان جهت ایجاد و گسترش اختلاف میان مسلمانان و بلکه شیعیان ایران و عراق شهید سلیمانی میان دو امت به معنی واقعی کلمه تقریب ایجاد کرد. به برکت مجاهدت‌های رزمندگان اسلام با هدایت سردار سلیمانی در عراق چنان امنیتی برقرار شد که میلیون‌ها زائر از کشورهای مختلف جهان با امنیت و آرامش در اربعین حسینی(ع) موفق می‌شوند به زیارت مشرف شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در سوریه نه تنها جان شیعیان بلکه اهل سنت را نجات داد. نه تنها مسلمانان بلکه مسیحیان و همه مردم سوریه از حمایت و دفاع حاج قاسم بهرهمند شدند. سردار دلها، دلهای انسان‌ها را بهم نزدیک کرد. پیکر قطعه قطعه شده شهید سلیمانی و مهندس ابومهدی، نیز منادی وحدت بود. تشیع میلیونی بدن قطعه قطعه­ی آنان در شهرهای مختلف عراق و ایران، بر روی دستان میلیون‌ها انسان قدرشناس، جلوه‌ی دیگری از تقریب بلکه وحدت را به تصویر کشاند.

وی ادامه داد: به نظرم برای تقریب مذاهب الزاماتی وجود دارد. اولین الزام پذیرش قرائت‌های مختلف از دین است. همچنین پذیرش این مطلب که هر کدام از این قرائت‌ها به عنوان واقعیت‌هایی از جامعه، دارای طرفداران و رهبران و پیروانی هستند. اگر بخواهیم همه قرائت‌ها را حذف کنیم و فقط قرائت خودمان را باور داشته باشیم تقریب ممکن نخواهد بود.

دکتر فرمانیان تصریح کرد: ما طرفدار اسلام سیاسی هستیم ولی در عین حال باید به افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت امکان ارائه و اظهار نظر دهیم. باید بتوانیم با استدلال جواب شان را بدهیم نه اینکه صدایشان را خاموش کنیم. برای ساختن تمدن نوین اسلامی باید با وهابیت و عربستان تعامل داشته باشیم. زیرا اولا فهم صحیح از شیعه را به آنها ارائه کنیم. ثانیا: این کمک خواهد که نقد دشمنان و حتی وهابیت به شیعه نقد منصفانه بشود. علاوه بر این باید به این نکته توجه داشته باشیم که آنها هم از ظرفیت‌های بسیاری برخوردارند که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. اگر کسی کاری کرد نباید موضع بگیریم و تقابل کنیم. نگاه صرفا انتقادی به مباحث مشکل را حل نمی‌کند. نگاه تمدنی اگر میان مسلمانان وجود داشته باشد می‌توان به ساخت تمدن نوین اسلامی امید داشت.

وی دادمه داد: حضرت امیر (علیه‌السلام) با خوارج صحبت کرد و هشت هزار نفر از آنان از خوارج خارج شدند. ما هم باید به سیره حضرت تمسک کنیم. ما باید اسلام هراسی را کاهش دهیم نیاز به یک وسعت نظر گسترده داریم که همه طیف‌های اسلامی را زیر چتر خود قرار دهد. باید اتاق فکر اسلامی داشته باشیم تا بتوانیم تمدن نوین اسلامی بسازیم. اتاق فکری که روشنفکران مسلمان هم بتوانند در آن سخن بگویند.

رئیس دانشکده مطالعات ملل دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: سومین الزامات تحقق تقریب این است که باید فراتر از مذهب و فراتر از انقلاب برویم. یعنی نه به شیعه گری و نه به انقلابی گری اکتفا کنیم. باید این را متوجه شویم که ظرفیت شیعه بالاتر از این حرف‌هاست ما برای تحقق وحدت و تقریب باید تحمل مخالف و نقد را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما فکر می‌کردیم مشکل ما در علوم انسانی است لذا مراکزی تاسیس کردیم که علوم انسانی اسلامی تاسیس کنیم. اما فهمیدیم که نه علوم انسانی بلکه علوم طبیعی هم مشکل دارند. نیمی از دانشمندان فیزیک و شیمی و علوم طبیعی امروزه بی دین هستند. خدا و دین و پیامبر و… را قبول ندارند. اگر می‌خواهیم در باب تقریب مذاهب در جهان اسلام گامی برداریم باید طیف‌های مختلف فکری را دعوت کنیم. باید دانشگاه‌های جهان اسلام، انجمن‌های مختلف در علوم طبیعی ایجاد کنیم که جهان بینی توحیدی بر اساس علوم طبیعی جدید ارائه کنیم. اگر این کار را کردیم می‌توانیم گام مهمی در ایجاد تمدن اسلامی برداریم. اول علوم طبیعی بعد علوم انسانی و سپس علوم اسلامی باید کار شود و بر آنها تمرکز کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین فرمانیان گفت: در مساله اقتصاد باید به دنبال اقتصاد دارانی باشیم که بتوانند بر اساس تفکر اسلامی بانک اقتصاد اسلامی تاسیس کنند. باید چند مبنای فکری را بپذیریم بعد اقدامات عملی را انجام دهیم. شرح اسفار ما بر اساس طبیعیات قدیم است. نظریات ملاصدرای ما بر اساس طبیعیات قدیم است. باید بر اساس طبیعیات جدید نظریه پردازی کنیم. کتاب‌های آیت الله سید مجتبی لاری در 50 زبان ترجمه شد و بسیاری از افراد از این طریق شیعه شدند. اما برخی علما دیگر هم کتاب نوشتند که شیعه را تبلیغ کند اما چقدر موثر بود.

soleimani-taghtib
soleimani-taghtib
soleimani-taghtib2
soleimani-taghtib8
soleimani-taghtib5
soleimani-taghtib6
soleimani-taghtib1
soleimani-taghtib10
soleimani-taghtib7
soleimani-taghtib4
soleimani-taghtib3
soleimani-taghtib11
soleimani-taghtib12

مطالب مشابه