گفتگوی رادیویی رئیس واحد مشهد با برنامه شب چراغ خراسان رضوی

تاریخ انتشار:

رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد با برنامه رادیویی شب چراغ خراسان رضوی در شب شهادت حضرت زهرا (س) گفتگو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر غفوری نژاد رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد با برنامه رادیویی شب چراغ خراسان رضوی با عنوان «آموزه های تربیتی در سیره و کلام بانوی آفتاب حضرت زهرا (سلام الله علیها)» در شب شهادت آن حضرت گفتگو کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن عرض تسلیت این مصیبت عظمی عنوان کرد: تمام ابعاد سبک زندگی و سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) برای همیشه الگوی کامل زندگی بشر است و همه بویژه بانوان باید آن حضرت را الگو قرار دهند.

ایشان افزود: زن در نقش دختر، همسر و مادر ابعاد و اقتضائات خاص خودش را دارد. سبک زندگی فاطمی مهمترین چیزی است که همه باید به دنبال آن باشیم.

وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام در پاسخ به اعتراض زنان صحابه درباره بی بهره بودن زنان از فضائل جهاد فرمود: جهاد زن خوب همسرداری کردن است. بدین معنی که اگر زن بخواهد از فضائل جهاد بهره ببرد باید خانه را محیط امنی برای شوهرش قرار دهد. البته پیامبر گرامی اسلام از طرف دیگر نیز می فرماید: زن گل خوشبویی است و قهرمان نیست یعنی شوهرش باید مراقب او باشد. مصداق این دو حدیث را در زندگی حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) کاملا مشاهده می کنیم.

دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تنها زنی است که نص بر عصمت آن حضرت داریم و وقتی زندگی سیاسی و اجتماعی آن حضرت را بررسی می کنیم مشاهده می کنیم که زندگی آن حضرت کاملا عفیفانه بوده است.

وی در رابطه با شاخص های وحدت آفرین سیره آن حضرت بیان کرد: از قدیم الایام دانشمندان بزرگ اهل سنت و دانشمندان معاصر اهل سنت تک نگاری هایی درباره شأن حضرت زهرا (سلام الله علیها) نگاشته اند و حتی نویسنده مسیحی به نام سلیمان کتانی داریم که در مورد زندگی آن حضرت کتاب با عنوان « فاطمة الزهراء علیها السلام وتر فی غمد (یگانه ای در نیام یا غلاف)» نوشته است.

رئیس واحد مشهد در ادامه افزود: زندگی حضرت از سه منظر می تواند مورد بررسی قرار گیرد: حلقه اول ارزش ها یا رفتارهای انسانی آن بزرگوار است مثل: سه شبانه روز غذای خود را به مسکین دادن یا حیا و عفت آن حضرت؛ که آن بزرگوار فرمود: بهترین چیز برای زن این است که مردها را نبیند و مردها هم او را نبینند. شخصیت انسانی آن حضرت با ابعاد گوناگونش قابل مطالعه است.

حلقه دوم از شخصیت بانوی بزرگوار اسلام، شخصیت اسلامی ایشان است که تمام مسلمانان از جمله اهل سنت مثل آلوسی در تفسیر روح المعانی در بیان فضیلت حضرت فاطمه بر حضرت مریم می گوید:  وقتی پیامبر گرامی اسلام می فرماید: فاطمة بضعة منی یعنی کمالاتی که در وجود من است در وجود حضرت زهرا نیز است. ایشان با همین استدلال حضرت زهرا (س) را بر عایشه برتر می داند.

حلقه سوم شخصیت حضرت فاطمه آن چیزی است که در معارف شیعه منعکس شده است.

دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب در نقش مراکز فرهنگی در توسعه های آموزه های فرهنگی کاربردی سیره و رفتار حضرت زهرا (سلام الله علیها) بیان کرد: نقش مراکز فرهنگی مناسب سازی سیره تاریخی حضرت زهرا (سلام الله علیها) برای زن مسلمان معاصر است.

دکتر غفوری نژاد در مورد مغالطه برخی که می گویند زمان تغییر پیدا کرده است عتوان کرد: درست است که زمان تغییر پیدا کرده است ولی انسان و ساختار وجودی و فطرت انسان تغییر پیدا نکرده است. رفتار انسان با خانواده و جامعه فقط شکل آن تغییر پیدا کرده است ولی تغییر ماهوی پیدا نکرده است. وظیفه نخبگان و مراکز فرهنگی بروز کردن ادبیات سیره آن بزرگوار است.

ایشان در ادامه با اشاره به حدیث امام رضا (علیه السلام) که فرمودند: مردم اگر محاسن کلام ما را بشنوند قطعا پیروی خواهند کرد، بیان کرد: این حدیث در مورد معصومان بویژه حضرت زهرا نیز مصداق دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: وقتی دانشمندان مسیحی و اهل سنت در مورد شأن آن حضرت کتاب می نویسند و دانشمند اهل سنت خطاب به شأن حضرت بیان می کند: أنت أم الرسول فی رسالته لا فی ولادته، همه اینها نشانگر جایگاه والای آن بزرگوار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به موجود بودن رشته سیره اهل بیت و نبودن رشته خاصی مربوط به آن حضرت در مراکز دانشگاهی، پیشنهاد داد: مراکز دانشگاهی سیره آن بزرگوار را مورد مطالعه آکادمیک قرار دهند و بعد از استحصال سیره حقیقی حضرت و بروز رسانی، آن را در قالب های گوناگون ارائه دهند.

مطالب مشابه