رئیس دانشگاه تاکید کرد؛

طرح جامع پژوهش جهت هدفمند کردن پژوهش‌های دانشگاه لازم و ضروری است

تاریخ انتشار:

ریاست دانشگاه حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با تبیین طرح جامع پژوهش عنوان کرد که این طرح برای دانشگاه لازم و ضروری است

،طرح جامع پژوهش، گزارش تصویری مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه ادیان و مذاهب

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با حضور ریاست دانشگاه حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، معاونان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب ضمن قدردانی از همه پژوهشگران دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: طرح جامع پژوهش یکی از مهمترین طرح‌هایی است که بنده از سال‌ها پیش به دنبال آن بودم و به همه معاونان پژوهش دانشگاه تاکید کردم که تلاش کنند آن را محقق کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه ادیان و مذاهب یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی است یعنی هرکسی که وارد این دانشگاه می‌شود باید با نگارش پایان‌نامه از دانشگاه فارغ التحصیل شود. با توجه به اینکه ما حدود ۱۵ هزار دانشجو داریم، در سال‌های آینده باید ۱۵ هزار پایان‌نامه در دانشگاه نوشته شود. اگر قرار باشد بر این پایان‌نامه‌ها مدیریت نشود هر کسی از هر جایی که دوست داشته باشد پایان‌نامه می‌نویسد. این در حالی است که اگر ما طرح جامع پژوهشی داشته باشیم می‌توانیم با کمک اساتید و دانشجویان اهداف بلندی را در نظر بگیرم و خلأ‌های پژوهشی علوم انسانی را پوشش دهیم.

ریاست دانشگاه عنوان کرد: به طور حتم هر استاد در هر بخشی از علم که فعالیت می‌کند خلأ‌های پژوهشی آن بخش را می‌داند و تشخیص می‌دهد که چه موضوعاتی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود یا اینکه چه موضوعاتی کمتر به آن پرداخته شده و نیاز است آن موضوعات و مسائل در حوزه علم مشخص و تدوین شود. اگر همین دغدغه‌های فردی به صورت طرح‌های جامع و هدفمند در بیایید آن وقت می‌توان همه کارهای پژوهشی که انجام می‌شود را هدایت و راهبری کرد. چه بسا بسیاری از این پژوهش در زمره پژوهش‌های کلان کشور قرار بگیرد و بتوانیم با این طرح جامع پژوهشی، چالش‌ها و مسائل مهم کشور را با انجام و هدایت همین پایان‌نامه‌های دانشجویی در سطح ارشد و دکتری حل کنیم.

وی ادامه داد: به هر صورت به نظر می‌رسد تدوین یک نقشه راه برای پژوهش‌ها لازم و ضروری است و هر چه زودتر ما باید به آن برسیم. متاسفانه عدم وجود چنین طرح‌هایی حتی در موسسات بزرگ پژوهشی باعث شده است که کارهای موازی زیادی انجام شود در حالی که با تحقق طرح جامع پژوهش می‌توان از کارهای موازی هم جلوگیری کرد. دغدغه اصلی ما در دانشگاه ادیان و مذاهب ساماندهی واقعی به محتوای پژوهش و بهرهمندی از محتوای پژوهش است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب گفت: متاسفانه ما در خصوص تحقیقات و پژوهش‌های علوم انسانی خوب عمل نکردیم. بر اساس آمار ارائه شده در دنیا از هر ۱۶ مقاله یک مقاله در حوزه علوم انسانی است اما در کشور ما به ازای هر ۱۹۰ مقاله یک مقاله اختصاص به رشته‌های علوم انسانی دارد. این در حالی است که به قول امام خمینی (رحمه‌الله علیه) ما در زمینه علوم انسانی صاحب سبک و مبنا هستیم. ما خودمان در این حوزه حرف‌هایی داریم.

وی ادامه داد: اگر چه ما در حوزه علوم انسانی توانمند هستیم و منابع مختلف و متعددی داریم که باید آن را فعال کنیم اما نتوانستیم در این موضوع خوب عمل کنیم. متاسفانه همه کارهای خوب ما در بیشتر حوزه‌های علوم انسانی کارهای ترجمه‌ای است. در حالی که دانشگاه‌های غربی به حوزه علوم انسانی اهمیت می‌دهند و مدام در حال تولیدات پژوهشی در این حوزه هستند ما هنوز نتوانستیم آنچنان که باید به بسط و گسترش علوم انسانی در کشور و همچنین انجام پژوهش‌های بنیادین و مهم نائل شویم.

pajohesh-weeks1
pajohesh-weeks1
pajohesh-weeks2
pajohesh-weeks3
pajohesh-weeks4
pajohesh-weeks5
navvab-pajohesh
pajohesh-weeks6
pajohesh-weeks
pajohesh-weeks7
pajohesh-weeks8
pajohesh-weeks9
pajohesh-weeks10
pajohesh-weeks11
pajohesh-weeks12
pajohesh-weeks13
pajohesh-weeks14
pajohesh-weeks15
pajohesh-weeks16
moeinifar-pajohesh
hossein-tofighi

مطالب مشابه