تسهیلات جدید دانشگاه ادیان و مذاهب برای طلاب خراسان و عموم علاقمندان

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غفوری‌نژاد نماینده دانشگاه ادیان و مذاهب در خراسان بزرگ درباره تحصیل طلاب غیرحضوری استان خراسان در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: تاکنون دانشجویان غیرحضوری دوره های کارشناسی ارشد و دکتری برای ثبت‌نام و امتحانات پایان ترم باید به قم می‌آمدند، ولی زین‌پس، امتحانات پایان ترم در مشهد برگزار می‌شود و امور اداری دانشجویان در حد امکان در مشهد انجام می‌شود.

غفوری‌نژاد گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب در پی یک خلأ علمی در حوزه علمیه قم پدید آمد و توانست در مدت کوتاهی به تربیت چند هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه‌های تخصصی ادیان و مذاهب بپردازد و پاسخ‌گوی نیاز علمی این حوزه مقدس در عرصه شناخت ادیان و مذاهب اسلامی باشد.

مدیرگروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه به همکاری‌های دانشگاه ادیان و مذاهب در عرصه بین‌الملل پرداخت و با بیان این‌که هم‌اکنون از پانزده کشور دانشجو داریم، افزود: دانشگاه به طور متوسط هر هفته پذیرای یک هیئت خارجی است و تفاهم‌نامه‌های متعددی در حوزه تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های اروپایی از جمله دانشگاه پادربورن و دانشگاه پتسدام آلمان داریم.

غفوری‌نژاد افزود: هر شش ماه یک بار اساتید و دانشجویانی از این کشورها با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگوهای علمی با محوریت اسلام شیعی و مسیحیت شرکت می‌کنند و به طور متقابل اساتید و دانشجویانی از دانشگاه ادیان و مذاهب در آن دانشگاه‌ها حضور می‌یابند و همین گفت‌وگوها در کشور آلمان ادامه می‌یابد.

وی گفت: هم‌اکنون هیئتی از دانشگاه پادربورن به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب در قم حضور دارد و مشغول برگزاری هشتمین دوره از این گفت‌وگوهای علمی است.

استادیار گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی با حضور اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته مطالعات اسلامی از کشورهای مختلف جهان به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب اشاره کرد و افزود: این نخستین بار است که در کشورمان، جامعه دانشگاهی بین‌المللی، شیعه را از زبان شیعه می‌شنود و به شناخت بدون واسطه تعالیم این مکتب انسان‌ساز می‌پردازد.

وی افزود: تمام هزینه‌های این دوره‌ها از شرکت‌کنندگان دریافت می‌شود و دانشگاه ادیان و مذاهب فقط برنامه‌ریز و مجری این دوره‌ها است.

نماینده دانشگاه ادیان و مذاهب در خراسان بزرگ گفت: هشتمین دوره کوتاه‌مدت شیعه‌شناسی نیز از روز شنبه چهارم اسفندماه با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور اساتید و دانشجویانی از کشورهای آلمان، اتریش، غنا، کویت، سیرالئون و … به زبان انگلیسی آغاز خواهد شد.

غفوری‌نژاد ادامه داد: با توجه به این‌که حوزه علمیه مشهد دومین حوزه کشور است، مسئولان این حوزه با هدف تقویت بنیه‌های علمی آن در حوزه‌های ادیانی و مذاهبی، سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه ادیان و مذاهب به امضا رساندند. بر اساس این تفاهم نامه، دانشگاه متکفل آموزش دانش‌پژوهانی در دوره‌های دکتری سه رشته شیعه‌شناسی، وهابیت‌شناسی و دین‌پژوهی گردید و هم‌اکنون حدود بیست دانشجوی دکتری از فضلای حوزه مشهد در شهر مشهد مشغول تحصیل هستند.

نماینده دانشگاه ادیان و مذاهب در خراسان بزرگ افزود: بنا داریم در سال آینده علاوه بر جذب دانشجویان دکتری در مشهد، زمینه را برای تحصیل طلاب و عموم علاقه‌مندان در دوره‌های کارشناسی ارشد غیرحضوری رشته‌هایی هم‌چون مذاهب کلامی، مذاهب فقهی، تصوف و عرفان اسلامی، شیعه‌شناسی با گرایش کلام، تاریخ تشیع، فرق تشیع، مطالعات زنان با گرایش زن و خانواده، مطالعات زنان با گرایش حقوق زن در اسلام، فلسفه و کلام اسلامی و حکمت هنر دینی را فراهم کنیم.

وی هم‌چنین اضافه کرد: در دوره دکتری رشته‌هایی هم‌چون شیعه‌شناسی، تاریخ تشیع اثنی‌عشری، فرق تشیع، مذاهب کلامی، مذاهب فقهی، وهابیت‌شناسی، عرفان اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(ره)، تصوف و عرفان اسلامی، مطالعات تطبیقی ادیان با گرایش الهیات مسیحی، دین‌پژوهی، ادیان غیرابراهیمی با گرایش ادیان ایرانی، فلسفه و کلام اسلامی، حقوق زن در اسلام، حکمت هنر دینی داریم و اگر تعداد داوطلبان خراسانی در هریک از این رشته‌ها به حد نصاب لازم برسد، کلاس‌ها را به یاری خداوند و با همکاری حوزه مشهد، در مشهد مقدس تشکیل خواهیم داد.

وی در پایان از همکاری مسئولان حوزه علمیه مشهد، خصوصا آیت‌الله مصباح عاملی مدیر این حوزه، قدردانی کرد.

گفتنی است دانشگاه ادیان و مذاهب از طریق کنکور کارشناسی ارشد و دکتری سراسری، و نیز کنکور اختصاصی طلاب، دانشجو می‌پذیرد. طلاب عزیز می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه به آدرس www.urd.ac.ir دفترچه‌های راهنمای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه را دریافت و از طریق اینترنت در آزمون ورودی که اردیبهشت 98 در مشهد برگزار خواهد شد، شرکت کنند. دیگر علاقه‌مندان نیز در صورت شرکت در کنکور سراسری کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند به هنگام انتخاب رشته، کدرشته محل‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

 

 

مطالب مشابه