نشست علمی «وحدت اسلامی در سیره امامان (ع)» برگزار شد.

تاریخ انتشار:

نشست «وحدت اسلامی در سیره امامان (ع)» با همت انجمن علمی ادیان و عرفان دانشگاه حکیم سبزواری و با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر غفوری نژاد رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد مقدس در تاریخ 4 آبان ماه به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین غفوری نژاد گفت: این بحث در واقع کوششی برای دستیابی به الگوی مناسبات با «دیگری مذهبی» (در دو بعد فردی و حکومتی) در سیره امامان (ع) است و به استخراج راهبردهایی از سیره امامان (ع) منتهی می شود.

ایشان افزود: موضوع وحدت حساس است؛ از یک سو، پای مصالح کلان امت اسلامی در میان است و از دیگر سو، باید مرزهای و حدود مذهب حق و جایگاه و شأن اهل بیت را حفظ کنیم. در این باب نیز باید به سیره امامان (ع)  مراجعه کنیم و ببینیم آنها چه راهبردهایی را ارائه کرده اند.

در ادامه رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد به راهبردهای کلان امامان (ع) در این خصوص پرداخت و گفت: یکی از راهبردهای امامان (ع)  تحفظ بر مرزهای فکری و فرهنگی است که می توان برای نمونه به تأکید حضرت امیر (ع) بر عدم التزام به سیره شیخین در شورای شش نفره اشاره کرد. راهبرد دوم همراهی سیاسی اجتماعی امامان (ع) با خلفاء است و راهبرد سوم تعامل اخلاقی حداکثری امامان (ع)  با مخالفان است.

 

لینک فایل صوتی نشست علمی «وحدت اسلامی در سیره امامان (ع)»

 

مطالب مشابه