برگزاری دوره کارشناسی ارشد در تهران، مشهد و ارومیه

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دانشکده ادیان با ارائه طرحی برای برگزاری رشته‌های کارشناسی ارشد دانشکده در  تهران، مشهد و ارومیه و نیز ارائه هر سه رشته دانشکده به زبان انگلیسی اعلام آمادگی کرده است. با اعلام موافقت ریاست محترم دانشگاه با این طرح‌ها برای آگاهی از جزئیات این طرح‌ها خدمت آقای دکتر مفتاح،‌ رئیس دانشکده ادیان، رسیدیم و پای صحبت‌های ایشان نشستیم. 

اگر ممکن است قدری درباره طرح اجرای دوره در دیگر شهرها توضیح بفرمایید؟

دانشکده ادیان آمادگی دارد رشته‌های این دانشکده را به شرط داشتن داوطلب در سه استان تهران، آذربایجان غربی و خراسان رضوی برگزار کند. 

ویژگی‌های این استان‌ها چیست؟

به نظر می‌رسد در استان تهران با توجه به مرکزیت و علاقه مندی به مطالعات ادیانی داوطلب بیشتری وجود داشته باشد.

در مشهد نیز با توجه به فعالیت‌هایی که در حوزه علمیه مشهد صورت گرفته و علاقه‌مندی‌ای که به حوزه ادیان ایجاد شده خراسان رضوی استان دیگری است که قابلیت اجرای این طرح را دارد. با توجه به اینکه گاه بُعد مسافت و دوری از قم  مانع می‌شد  برخی طلبه‌ها و دانشجویان علاقه‌مند، برای تحصیل در دانشگاه ادیان حضور پیدا کنند، به این صورت فرصت تحصیل در شهر مشهد برای آنان فراهم خواهد شد.

همچنین  در آذربایجان غربی نیز به دلیل وجود دغدغه ادیانی و نیز همزیستی هم‌میهنان مسیحی‌مان در کنار مسلمانان زمینه و انگیزه لازم برای شناخت درباره دیگری وجود دارد. دانشکده ادیان می‌تواند بستر مناسب این امر را به خوبی برای علاقه‌مندان مهیا کند. 

دانشکده ادیان چه رشته‌هایی دارد و کدام رشته‌ها را در این سه استان می‌خواهد برگزار کند؟

در حال حاضر، در دانشکده ادیان سه رشته در حال اجراست: ادیان ابراهیمی، دین‌شناسی و ادیان غیر ابراهیمی (ادیان شرق). در استان تهران آمادگی داریم هر سه رشته را برگزار کنیم. در آذربایجان غربی و خراسان نیز میتوانیم دو رشته ادیان ابراهیمی و دین‌شناسی را در مقطع کارشناسی ارشد برگزار کنیم.

آیا دانشگاه ادیان زیر ساخت‌های لازم برای اجرای این طرح را دارد؟

بله. دانشگاه ادیان در خراسان رضوی نمایندگی دارد که در آینده نزدیک قرار است به شعبه‌ای از دانشگاه تبدیل شود. پیش از این نیز رشته دین پژوهی در مقطع دکتری را در مشهد اجرا کرده‌ایم که تجربه موفقی بود. ما قصد داریم این دروه‌ها را در دفاتر مستقل خود دانشگاه که در شهرهای مقصد قرار دارند برگزار کنیم. 

اساتید این دوره‌ها چگونه تأمین می‌شوند و چه کسانی خواهند بود؟‌

ما در تهران، مشهد و آذربایجان میتوانیم از  فارغ التحصیلان دانشگاه ادیان و سایر دانشگاهها و نیز اعضای هیات علمی دانشگاه ادیان و سایر دانشگاهها استفاده کنیم.

لطفاً توضیحی نیز درباره برگزاری رشته‌های دانشکده به زبان انگلیسی بفرمایید.

با توجه به اینکه دانشگاه ادیان بنا دارد فعالیت بین المللی خود را گسترش دهد و دانشکده ادیان تاکنون برنامه های بین المللی خوبی داشته است و برخی علاقه مندان به مطالعات ادیان به خاطر حضور در گفت و گوهای ادیانی تمایل دارند رشته های ادیانی را به زبان انگلیسی آموزش ببینند دانشکده ادیان آمادگی دارد هر سه رشته ادیان ابراهیمی، ادیان غیرابراهیمی و دین شناسی را علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی نیز برگزار کند. در ابتدا و در این مرحله پذیرش ما از دانشجویان ایرانی از طریق همان آزمون سراسری یا آزمون اختصاصی طلاب است.  البته شرط برگزاری این دوره‌ها نیز به حد نصاب رسیدن داوطلبان است. همچنین از آنجایی که دانشگاه مجوزهای بین‌المللی را اخذ کرده است قصد داریم پس از این دوره پذیرش دانشجوی بین‌المللی داشته باشیم. با جذب دانشجوی خارجی جذابیت این رشته  بیشتر خواهد شد.

به عنوان سؤال آخر به نظر شما ویژگی دانشکده ادیان چیست و چرا طلاب و دانشجویان باید آن را انتخاب کنند؟

مهم‌ترین ویژگی دانشکده ادیان پژوهش در حوزه بین الادیانی و پژوهش‌های تطبیقی و مشارکت در گفت و گوهای بین الادیانی است. از این ظرفیت می‌شود برای شناخت سایر ادیان و تعامل با آنها استفاده کرد. همچنین این دانشکده بستری است برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و استفاده از تجربیات دیگر ادیان؛ مثل آشنایی با مواجهه مسیحیان با چالش‌های دینداری در دنیای مدرن، مواجهه با الحاد، سکولار و مواجهه با جنبش‌های نوپدید دینی و مانند آن.

ویژگی مهم‌تر دانشگاه ادیان به طور کلی و دانشکده ادیان به طور خاص، فضای بین‌المللی حاکم بر آن است. دانشکده ادیان برنامه‌های مشترک زیادی با دانشگاه‌های مختلف جهان داشته است؛ برای نمونه چند برنامه مشترک با دانشگاه پادربورن آلمان داشته‌ایم. 

نکته مهم دیگر برای دانشجویان و طلاب، زمینه مساعد و مناسب دانشکده ادیان برای همکاری های بین المللی و ارتباط‌ گیری فارغ التحصیلان و دانشجویان با دانشگاههای خارج از کشور واستفاده از فرصت مطالعاتی و مشارکت در برنامه علمی در دیگر کشورها است. به هر حال، رویکرد کلی ما گفت‌وگوی بین الادیانی و کمک به تحقق صلح و همزیستی مسالمت و رفع آلام بشری در جهان است.

مطالب مشابه