دکتر ستار الاعرجی رئیس دانشکده فقه دانشگاه کوفه؛

دانشکده فقه آمادگی کامل جهت گسترش ارتباطات علمی با دانشگاه ادیان و مذاهب را دارد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن بازدید از دانشکده فقه کوفه با رئیس این دانشکده دکتر ستار الاعرجی و دیگر مسئولین و اساتید این دانشکده دیدار و گفت‌وگو کردند. بر اساس این گزارش در این دیدار که در روز سه شنبه ۲۹ شهریور انجام شد، مدیرکل امور بین‌الملل حجت‌الاسلام حامد شاه رفعتی، رئیس دانشکده‌های حقوق حجت‌الاسلام سید مصطفی طباطبایی، دکتر محمد جاودان مدیر گروه شیعه‌شناسی، دکتر علی عبدالله زاده مدیر گروه علوم قرآنی و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد غفوری نژاد رئیس واحد مشهد دانشگاه حضور داشتند.

در این ابتدای جلسه حجت الاسلام شاه رفعتی ضمن اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده بین دو دانشگاه گفت: ما برای تقویت ارتباطات اینجا هستیم؛ چراکه متأسفانه تا کنون خیلی فعال نبودیم. الآن فرصت کار دو طرف بیش از پیش است. در حقیقت با توجه به رویکردی که در دانشکده فقه دانشگاه کوفه وجود دارد به نظر می‌رسد اهدف، برنامه‌ها و دیدگاه‌های بسیاری نزدیکی بین این دانشکده و دانشکده‌های دانشگاه ادیان مخصوصا دانشگاه حقوق وجود دارد. این اهداف و دیدگاه‌های مشترک می‌تواند زمینه بسیاری خوبی برای تدوین برنامه‌های مشترک بلند مدت در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و نگارش پایان‌نامه و برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها باشد. باید به این سمت حرکت کنیم و از این دیدگاه‌های مشترک بهترین و بیشترین استفاده را ببریم.

وی پس از معرفی اجمالی دانشکده‌ها، مجلات دانشگاه را معرفی و اضافه کرد: دانشگاه ادیان هفت مجله معتبر داخلی و یک مجله معتبر اسکوپوس و آی اس آی به نام religious inquiries دارد که این مجله اولین مجله در منطقه و ایران در حوزه دین در اسکوپوس و آی اس آی است. ما به دنبال همکاری با دانشگاه‌های جهان اسلام به‌خصوص دانشگاه‌ها و مراکز علمی با اهداف و دیدگاه‌های مشترک هستیم.

حجت‌الاسلام حامد شاه‌رفعتی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه پرداخت و عنوان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های دانشگاه ادیان و مذاهب گسترش همکاری و برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های دیگر کشورهاست. ما ارتباطات بسیاری خوبی با دانشگاه‌های آلمان داریم و تاکنون برنامه‌های علمی مشترک متعددی با آنها برگزار کردیم. برنامه‌های دیگری نیز در دست اجرا داریم. دانشکده فقه کوفه می‌تواند بخشی از این برنامه‌های مشترک علمی با دیگر کشورها باشد.

سپس دکتر ستار الاعرجی، رئیس دانشکده فقه دانشگاه کوفه ضمن معرفی دانشکده فقه، آن را قدیمی‌ترین دانشکده اسلامی دانست و گفت: مراجع دینی و علمای بزرگی از این دانشکده فارغ التحصیل شده‌اند و درصد بالایی از اساتید اسلامی در دانشگاه‌های عراق از فارغ التحصیلان این دانشکده هستند. تفاهم‌نامه‌ای قبلاً امضا شده که تا کنون متأسفانه فعال نشده و باید فعال شود. احتمالا شرایطی مانند کرونا موجب این عدم پیگیری شده است. انشاء الله این ارتباطات منجر به خدمت به مکتب اهل‌بیت شود. یکی از راه‌های فعال شدن این تفاهم‌نامه‌ها همین سفرها است.

وی ادامه داد: ما با آغوش باز پذیرای همکاری هستیم. ما نقطه نظرها و دیدگاه‌های مشترک بسیاری داریم. این ارتباطات به نفع دو طرف است. عالم اسلام با تهدیدات و چالش‌های زیادی مواجه است که دوری و عدم کار جمعی باعث شده نتوانیم به آنها پاسخ درخور بدهیم. ما در حوزه راهنمایی، داوری و مشاوره پایان‌نامه نیز زمینه‌های مشترک همکاری داریم. همچنین ما آمادگی قبول دانشجو از کشورهای مختلف به‌ويژه از ایران را داریم. ما همچنین در زمینه همایش‌ها و کنفرانس‌ها نیز می‌توانیم تعاملات خوبی داشته باشیم.

اعرجی ادامه داد: به نظر می‌رسد برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب بسیار خوب و گسترده است. ما در این بخش هم می‌توانند همکاری‌هایی را تدوین و برنامه‌ریزی کنیم. دانشکده فقه دانشگاه کوفه می‌تواند طرف سومی در خصوص پروژه‌های مشترک علمی شما با دیگر کشورها مخصوصا کشورهای اروپایی باشد.

مطالب مشابه