در مصاحبه با نویسنده کتاب مطرح شد؛

«کتاب سه روز در دزفول»؛ تصویری از یک سفر دانشگاهی به دزفول

تاریخ انتشار:

کتاب سه روز در دزفول سفرنامه سفر سه روزه اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب به دزفول می باشد که جناب اقای اسد آزادی دانشجوی دکتری دانشگاه آن را تالیف کرده است.

کتاب سه روز در دزفول

سفر یکی از منابع اصلی در دانش‌افزایی، تجربه و آشنایی با دیگر اقوام است. سفر راهی عملی برای گسترش گفت‌وگو و شناخت دیگری است. دانشگاه ادیان و مذاهب همواره به این مهم توجه خاص و ویژه داشته است، همه سال اقدام به برگزاری چندین سفر خارجی و داخلی می‌کند. سفر جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده شیعه شناسی به دزفول نیز با همین رویکرد برگزار شد که دست‌آوردهای علمی و عملی فراوانی داشت. یکی از دانشجویان حاضر در این سفر کتابی با عنوان «سه روز در دزفول» را درباره این سفر و دستاوردهایش به نگارش درآورده که اخیراً به چاپ رسیده است. از همین رو روابط‌عمومی دانشگاه، به گفت‌وگو با نویسنده این کتاب، آقای اسد آزادی، پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید.  

ـ موضوع کتاب سه روز در دزفول چیست؟ و هدف شما از نگارش این کتاب چه بوده است؟

موضوع کتاب سه روز در دزفول همان‌گونه که از نامش پیداست، به سفر سه روزه برخی از اساتید و دانشجویان دوره دکتری رشته فرق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب در دزفول می‌پردازد و همچنین به بیان سرگذشت و اتفاقات خوبی که در این سفر سه روزه رقم خورده، پرداخته شده است.

هدف از نگارش این کتاب ضبط خاطرات و جلسات و برنامه‌هایی‌ بود که در این سفر انجام شد. تحلیل و واکاوی این سفر و نیز خاطرات به جا مانده از آن، یادگاری خوبی برای دانشجویان آینده دانشگاه ادیان و مذاهب خواهد بود.

ـ چه موضوعاتی در این کتاب مورد نظر شما بوده است؟

موضوعات زیر در این کتاب مورد توجه بنده بود و با توجه به سفر به آن پرداخته‌ام:

  • مقدمه مدیر انجمن علمی دکتری فرق تشیع
  • نوشتاری از استاد ارجمند دکتر شریعتمداری به نام در سایه‌سار دزفول
  • مقاومت مردم دزفول در دفاع مقدس
  • توصیفاتی از شهر مانند (جغرافیای رودخانه دزفول، پل جدید، سازه‌ها، بیمارستان زیرزمینی، بقعه مطهر سبز قبا، باغ موزه دفاع مقدس دزفول، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان، قمش چوقابفون دزفول)

ـ چه برنامه‌هایی در سفر سه روزه دزفول مورد توجه شما قرار گرفت؟

برنامه‌هایی همچون نشست علمی و هم‌اندیشی مطالعات فرق تشیع در دانشگاه جندی شاپور دزفول، با حضور اساتید و دانشجویان و مسئولان محلی و سرکنسول‌گری یمن و همچنین نماینده انصار حزب الله که از زوایای مختلف و متفاوت بدان نگاه شده است، مورد تأمل و توجه بنده در این کتاب بود.

همچنین تغییراتی که در میراث کهن ایران‌ زمین رخ داده (مخصوصاً خطه سرسبز خوزستان که یکی از بهترین جلگه‌های جهان محسوب می‌شود)، بسیار توجه بنده را به خود جلب نمود. این شهر همچنان مظلوم واقع شده است و اراده‌ای برای ورود جدی مسئولین برای بازسازی و نجات محیط زیست این سرزمین از آلودگی‌ها وجود ندارد.

ـ به نظر شما خواهرخواندگی دزفول و شهر سعده یمن چه تأثیرات اجتماعی و فرهنگی می‌تواند داشته باشد و مناسبت این خواهرخواندگی چه بوده است؟

تفاهم‌نامه خواهرخواندگی دزفول و شهر سعده یمن به لحاظ دینی، مذهبی، فرهنگی و گاهی به لحاظ ایدئولوژیکی و جهان‌بینی می‌تواند همانند دیگر نمونه‌های تاریخی، اجتماعی و سیاسی به دیگر نقاط مختلف دهکده جهانی منتقل شود.

استقامت زبانزد این دو شهر در مواجهه با دشمنانشان و همچنین استکبار و استعمار جهانی در زمان جنگ می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر شهرها و کشورها باشد. این شهرها ارتباطی تعامل‌گرایانه و صلح‌طلبانه داشته و به دنبال راهی برای انتقال این صفات انسانی به دیگر ممالک خواهند بود.

ـ به نظر شما برگزاری برنامه‌های این‌چنینی برای اساتید و دانشجویان چقدر ضرورت دارد و چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟

به نظر بنده سفر و اردو برای هر انسانی (خصوصاً اساتید و دانشجویان) ضرورت دارد. سفر تأثیر فراوان روحی، روانی، نو شدن و نو اندیشیدن، کسب تجارب جدید، آشنایی با دیگر فرهنگ‌ها و آداب و رسوم و سنت‌ها، حس و درک متقابل و حتی شناخت خود فرد را در پی خواهد داشت.

تأکید آیات قرآنی نیز در این زمینه وجود دارد. در واقع سفر باعث پالایش و پویایی انسان شده و پی بردن به عظمت و قدرت خداوندی را نیز در پی خواهد داشت.

ـ نوع نگاه شما در نگارش این سفرنامه چگونه بوده است و چه خط داستانی‌ای را در نظر داشتید؟

نگاه بنده در نگارش کتاب سه رو در دزفول، نگاهی کاملاً رئالیستی و واقع‌گرایانه بوده و در برخی جهات عینی و تجربه‌گرایانه است. من از هر نوع نگاه ایدئالیستی و ذهنی و کلیشه‌ای به شدت فاصله گرفته‌ام و خط داستانی‌ام مبتنی بر پارادایم صداقت و حقیقت بوده است.

نوک پیکان این کتاب و ایده‌پردازی آن مبتنی بر حرکتی معناگرا و اخلاق‌مدار با نگاه به وقایع روی داده در حین سفر با نگاه تحلیلی و ژرف‌نگری است. این سفرنامه همچنین می‌تواند مقدمه‌ای برای سفرهای آتی اساتید گرام و دانشجویان عزیز باشد.

در پایان از شما دوستان که این فرصت را به بنده دادید کمال تشکر و امتنان را دارم. إن‌شاءالله همیشه موفق، پیروز و سربلند باشید.

مطالب مشابه