مشاور معاون حقوقی رئیس جمهور؛

در تبیین و ترویج قانون اساسی در داخل و خارج از کشور کم کاری صورت گرفته است

تاریخ انتشار:

یکی از مشکلات ما در حوزه قانون اساسی بعد از انقلاب عدم تبیین و ترویج قانون اساسی در داخل و خارج از کشور به صورت شایسته و بایسته است.

تبیین و ترویج قانون اساسی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر محمدرضا باقرزاده مشاور معاون حقوقی رئیس جمهور در مراسم گرامی‌داشت روز مجلس و تصویب قانون اساسی و همچنین تقدیر از دانشجویان برتر دانشکده حقوق دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تشکر از ریاست دانشگاه به دلیل برگزاری چنین مراسمی و دعوت از ایشان برای حضور در این مراسم گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد ما در طول چهل و چند سال بعد از انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت در خور و شایسته در مورد تبیین و ترویج قانون اساسی در حد و طراز آن نداشته‌ایم کاری که باید تاکنون انجام می‌شد. به دلیل اهمال در این مساله در سال‌‌های اخیر با شبهات و سوالات مختلفی روبرو هستیم که باید به آنها جواب داده شود که به آنها نیز جواب داده نشده است. این روشن است که در این خصوص کم کاری صورت گرفته‌است.

وی ادامه داد: معاونت حقوقی رئیس جمهور با توجه به خلا موجود در خصوص تبیین قانون اساسی برنامه‌ای را آغاز کرده تا بتواند در حوزه تبیین و ترویج و به طور کلی معرفی قانون اساسی در کشور با جدیت و قدرت وارد شود و کار بایسته و شایسته دراین حوزه انجام دهد. در همین موضوع هفته آینده با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برنامه‌ای تدوین شده است تا بتوانیم با هماهنگی همه دستگاه‌های مسئول چنین حرکتی را با قدرت و قوت پیش ببریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا باقر زاده عنوان کرد: باید به تبیین و ترویج  بین‌المللی قانون اساسی هم توجه داشته باشیم. خوشبختانه امروزه شاهد این هستیم که برخی از دانشگاه‌های کشور در خصوص تحصیلات تکمیلی دانشجویان کشورهای منطقه مانند عراق وارد عمل شده‌اند و در این حوزه فعالیت خوبی نیز داشته‌اند. یکی از این دانشگاه‌ها که به صورت ویژه و برجسته در این خصوص فعالیت می‌کند دانشگاه ادیان و مذاهب است.

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به حضور دانشجویان کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای منطقه باید از این فرصت و ظرفیت استفاده کرد و اقداماتی را جهت تبیین و ترویج قانون اساسی انجام داد. هدف اول ما در خصوص ترویج و تبیین قانون اساسی، کشورهای منطقه است و از این جهت که دانشجویان این کشورها که ممکن است در آینده در کشورها خودشان تاثیر گذار باشند در ایران تحصیل می‌کنند فرصتی بسیار مغتنمی برای ماست که باید از این فرصت به نحوی شایسته استفاده کرد.

مشاوره معاون حقوقی ریاست جمهوری بیان کرد: علاوه بر این به  نظر می‌‌رسد این کار یکی از مطالبات مقام معظم رهبری نیز می‌باشد که تا الان کار جدی و درخوری در این خصوص انجام نشده است. به نظرم می‌توان برای این دانشجویان یک بسته سوغات علمی و حقوقی از ایران به زبان خود آن‌ها  تهیه کرد که این بسته همان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کم کاری ما در این عرصه با وجود اشتراکات زیادی که میان ما و کشورهای منطقه وجود دارد آن‌ها بیشتر از اینکه از قانون اساسی ما اطلاع داشته باشند از قانون اساسی کشورهایی همچون آمریکا مطلع هستند ما باید این مسأله را اصلاح کنیم و قانون کشورمان را به برخی از کشورهای منطقه مخصوصا برخی از کشورها که در قانون اساسی آنها  تضادهای وجود دارد معرفی کنیم.

ghanon-asasi1
ghanon-asasi1
ghanon-asasi27
ghanon-asasi26
ghanon-asasi25
ghanon-asasi24
ghanon-asasi22
ghanon-asasi20
ghanon-asasi19
ghanon-asasi18
ghanon-asasi16
ghanon-asasi15
350a6373
ghanon-asasi13
ghanon-asasi12
ghanon-asasi11
ghanon-asasi8
ghanon-asasi6
ghanon-asasi5
ghanon-asasi4
ghanon-asasi3
ghanon-asasi2
ghanon-asasi28
ghanon-asasi21
ghanon-asasi10
ghanon-asasi-2

مطالب مشابه