ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد؛

قانون اساسی میثاق‌نامه ملت است؛ اغتشا‌ش‌گران نمی‌توانند تغییر قانون اساسی را طلب کنند

تاریخ انتشار:

قانون یک کلمه مقدس است چرا که این کلمه اشاره به مدنیت، پیشرفت مردم و جامعه دارد.

قانون اساسی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در مراسم گرامی‌داشت روز مجلس و تصویب قانون اساسی و همچنین تقدیر از دانشجویان برتر دانشکده حقوق در دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن خیر مقدم به مهمانان ایرانی و عراقی جهت حضور در این مراسم گفت: قانون اساسی یک موضوع مهمی است که همه کشورهای دنیا روی آن کار می‌کنند. هیچ کشوری بدون قانون اساسی و اساسا قانون نمی‌تواند وجود داشته باشد و این یکی از امور اساسی همه کشورهای جهان است.

وی ادامه داد: به طور کلی باید بگویم که قانون یک کلمه مقدس است چرا که این کلمه اشاره به مدنیت، پیشرفت مردم و جامعه دارد. هر جا سخن از قانون باشد در حقیقت سخن از نظم و انضباط خواهد بود. از همین روست که به نظر می‌رسد این واژه برای همه انسان‌ها زیباست. حتی افراد مجرمی که به خاطر بی‌قانونی و تجاوز به حقوق دیگران و جامعه توسط مجریان قانون دستگیر می‌شوند درخواست دارند که طبق قانون با آنها برخورد شود. آنها بر اساس قانون به دنبال حقوق خود هستند. برای خودشان بر اساس قانون حقوقی قائل هستند. این در حالی است که این افراد شاید فاجعه‌ترین عمل‌ها را انجام داده باشند.

رئیس دانشگاه گفت: اینکه همه افراد، چه کسانی که انسان‌های خوبی هستند و چه کسانی که جامعه و افراد جامعه را به خاطر بی قانونی خود به خطر می‌انداند، قانون را امر مطلوبی می‌شناسند، نشان دهنده حقانیت قانون است. پس می‌توانیم بگوییم قانون کلمه‌ای است که هم نزد انسان‌های شریف و مقدس و هم نزد انسان‌های تبهکار و رزل مقدس است.

وی ادامه داد: قانون اساسی هر کشور میثاق آن کشو و ملت است و به سادگی نمی‌توان آن را تغییر داد. اگر چه این سخن هم درست نیست که بگوییم قانون اساسی وحی منزل است و قابل تغییر نیست. اصلا اینطور نیست بلکه قانون اساسی اگر چه اساس یک کشور است اما ممکن است نیازمند اصلاح باشد اما این اصلاح به سادگی قابل اجرا نخواهد بود و باید مسائل مهم و موضوعات اساسی برای اصلاح آن در نظر گرفته شود همانطور که در قانون اساسی ما این مسأله در نظر گرفته شده است. بنابراین اصلاح قانون اساسی خودش یک روند قانونی است.

سید ابوالحسن نواب عنوان کرد: در این روزها برخی از افراد که در خیابان‌های کشور می‌ریزند و به تخریب اموال عمومی و شخصی و اغتشاش مشغول هستند. درخواست دارند که قانون اساسی تغییر کند. این بسیار روشن است که تغییر و اصلاح قانون اساسی با این رفتارها امکان پذیر نیست و همانطور که عرض شد اصلاح و تغییر قانون اساسی نیازمند رویه خاصی است که در قانون اساسی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این اختصاصی به کشور ما و قانون اساسی کشور ما ندارد. بلکه اگر به قانون اساسی کشورهای دیگر ملاحظه کنیم نیز همین رویه را می‌بینیم. به طور مثلا آمریکا که ممکن است قبله آمال بسیاری از این دسته افراد باشد همین طور است. قانون اساسی آمریکا برای ۱۵۰ سال پیش است و قانون اساسی این کشور هنوز تغییر نکرده است. بله اصلاحات و متمماتی داشته است اما تغییر نکرده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تشریح کرد: برخی می‌گویند که نسل عوض شده است و این قانون اساسی کشور برای نسل قبلی است. در پاسخ به این افراد باید بگوییم که مگر فقط در ایران نسل عوض شده است. در همه دنیا این اتفاق افتاده است اما در هیچ کدام از این کشورها مطلبی به عنوان تغییر قانون اساسی مطرح نشده است.

 

ghanon-asasi1
ghanon-asasi1
ghanon-asasi27
ghanon-asasi26
ghanon-asasi25
ghanon-asasi24
ghanon-asasi22
ghanon-asasi20
ghanon-asasi19
ghanon-asasi18
ghanon-asasi16
ghanon-asasi15
350a6373
ghanon-asasi13
ghanon-asasi12
ghanon-asasi11
ghanon-asasi8
ghanon-asasi6
ghanon-asasi5
ghanon-asasi4
ghanon-asasi3
ghanon-asasi2
ghanon-asasi28
ghanon-asasi21
ghanon-asasi10
ghanon-asasi-2

مطالب مشابه