رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد؛

انتظارات فرامنطقه‌ای از حوزه قم و نجف زیاد است

تاریخ انتشار:

افتخار ما این است که در دانشگاه ادیان و مذاهب میزبان دانشجویان عراقی هستیم که در دانشگاه ما در حال تحصیل هستند.

حوزه قم و نجف

 رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این که انتظارات فرامنطقه‌ای از حوزه علمیه قم و نجف در عرصه بین الملل بیشتر است گفت: حوزه های علمیه قم و نجف نسبت به انتشار معارف اهل بیت علیهم السلام به سراسر جهان وظیفه دارند و باید بیش از پیش به این امر بپردازند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب امروز در سخنرانی در کمیسیون تعامل علمی حوزه های علمیه قم و عراق که در سالن جلسات فقاهت مرکز فقهی اطهار(ع) برگزار شد با اشاره به تحصیل دانشجویان زیادی از کشور عراق در دانشگاه ادیان و مذاهب، اظهار داشت: افتخار ما این است که در دانشگاه ادیان و مذاهب میزبان دانشجویان عراقی هستیم که در دانشگاه ما در حال تحصیل هستند.

وی با بیان این که انتظارات فرامنطقه‌ای از حوزه علمیه قم و نجف در عرصه بین الملل بیشتر است افزود: حوزه های علمیه قم و نجف نسبت به انتشار معارف اهل بیت علیهم السلام به سراسر جهان وظیفه دارند و باید بیش از پیش به این امر بپردازند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، حوزه علمیه نجف را دارای نقش بسیار موثر در انقلاب های اخیر در منطقه و ایران عنوان کرد و تاکید کرد: حوزه نجف نقش مهمی در عرصه های بین الملل داشته و دارد مخصوصاً در صد سال اخیر که بسیاری از انقلاب های منطقه و ایران مستقیم یا غیر مستقیم منشأ آن حوزه نجف بود، خیلی از علمای موثر در این قضایا اگرچه اهل ایران بودند، ولی در حوزه نجف می زیستند و عظمت این حوزه بود که در این قضایا تاثیر گذار بود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب تاکید کرد: حوزه نجف در بسیاری از مسائل ورود داشت و دارد حتی در گفت و گوی بین الادیانی که از جمله آن می توان شیخ بلاغی را عنوان کرد که با مسیحیان گفت و گو می‌کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، حوزه نجف را شکوفا و اداره کننده جهان تشیع عنوان کرد و افزود: صدام سعی کرد که حوزه نجف را تضعیف کند ولی بعد از خلاص شدن از صدام حوزه نجف تلاش وافری کرد که به دوران اوج خود برگردد که شاهد هستیم این اتفاق دارد می افتد، چرا که حوزه نجف در این زمینه از ما بهتر عمل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب مهمان نوازی مردم عراق را زبان زد عام و خاص دانست و گفت:مردم عراق روحیه مهمان پذیری بسیار بالایی دارند و مثال بزرگ آن ایام اربعین است.

وی ادامه داد: مخاطب کلام ما ۸۰ میلیون نفر در ایران یا ۴۰ میلیون نفر در عراق نیست، بلکه همه میلیاردها انسان در جهان است و ما نسبت به کل جهان و انسان‌ها مسئول هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین نواب تاکید کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب حداقل ۵۰۰ گفت‌و‌گو با نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف داشته است. در این گفت‌و‌گوها موضوعات مختلفی مطرح می‌شده که از مهمترین آنها کلام و اخلاق بوده است. بسیاری از افرادی که در این گفت‌وگوها شرکت کرده‌اند به این مطلب اذعان کرده‌اند که کلام و اخلاق قدرت علمی و استحکام بیشتری را در مقابله با شبهات و دیگر مسائل مربوطه دارد.

مطالب مشابه