حیات سیاسی فکری امامان شیعه

نام کتاب: حیات سیاسی فکری امامان شیعه
مولف: رسول جعفریان
ناشر: علم
نوبت چاپ: اول
زبان: فارسی
تیراژ: 1000 نسخه
سال چاپ: 1390
تعداد صفحه: 783
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)

معرفی:
کتاب «حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السّلام » اثر رسول جعفریان، به بررسی زندگانی امامان شیعه و تحلیل جنبه‌های فکری و سیاسی آن پرداخته است. کتاب به زبان فارسی و در سال ۱۳۴۳ ق نوشته شده است.
این کتاب با مقدمه‌ای مفصل از نویسنده آغاز و مطالب در دوازده بخش، تنظیم یافته؛ به گونه‌ای که هر بخش، به یکی از ائمه علیه‌السّلام اختصاص یافته است.
نویسنده در هر بخش، ابتدا اطلاعاتی پیرامون نحوه ولادت و شخصیت امامان علیه‌السّلام ارائه نموده و ضمن اشاره به برجسته‌ترین ویژگی هر یک از معصومین علیهم السّلام ، به بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران آنحضرت پرداخته است.
هدف از تالیف این اثر، پرداختن به جنبه‌های سیاسی و فکری زندگی امامان شیعه علیه‌السّلام بوده و لذا به مسائل شخصی، کمتر توجه شده است.
نویسنده در مقدمه، به بحث و بررسی پیرامون تشیع و رابطه آن با تاریخ نگاری پرداخته است.
وی معتقد است که شیعیان به موازات سایر مسلمانان، در تدوین دانش‌های اسلامی، مخصوصا تاریخ، کار خود را آغاز کردند. نحوه تاریخ نگاری شیعه در آغاز عصر تدوین، آثار شیعی در سیره نبوی در قرون نخست، آثار فارسی امامی مذهبان از قرن هفتم تا دهم، تاریخ نگاری در آستانه عصر صفوی، مقتل نویسی در دوره صفوی و قاجار از دیگر عناوینی می‌باشند که نویسنده در مقدمه، به بحث و بررسی پیرامون آن‌ها پرداخته است.