امامت و رهبری

نام کتاب: امامت و رهبری
مولف: مرتضی مطهری
ناشر: صدرا
نوبت چاپ: بیست و هفتم
زبان:  فارسی
تیراژ:
سال چاپ: 1381
تعداد صفحه: 171
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)

معرفی:
امامت و رهبری مجموعه‌ای است دربرگیرنده شش سخنرانی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری درباره «امامت» در انجمن اسلامی پزشکان به تاریخ زمستان ۱۳۴۹ هجری شمسی. ضمنا در مقدمه کتاب خلافت و ولایت که در سال ۱۳۴۹ توسط «حسینیه ارشاد» منتشر شد نوشته‌ای به قلم استاد شهید در پاسخ به انتقاداتی که ممکن است نسبت به طرح مسئله امامت و خلافت در اذهان پدید آید به چاپ رسیده است.

بحث امامت و رهبرى از جمله مباحث مناقشه‌برانگیز در میان مذاهب اسلامى است. این بحث در این کتاب به گونه‌اى مطرح شده که براى یک مسلمان غیرشیعى نیز مفید و مؤثر است، زیرا همچون سایر آثار استاد شهید مطهرى از روح علمى و انصاف و واقع‌بینى برخوردار بوده و از تنگ‌نظرى و تعصب بیجا بدور مى‌باشد. از جمله عناوین این کتاب مى‌توان به این عناوین اشاره کرد: معانى و مراتب امامت، بررسى کلامى مسئله امامت، امامت در قرآن و حدیث. یکى از محاسن و مزایاى این کتاب، پرسش و پاسخ‌هاى موجود در پایان هر جلسه سخنرانى است که مباحث مطرح شده را مصداقى‌تر نموده و زوایاى پنهان آن را از طریق پاسخ‌هاى روشنگر استاد مطهرى آشکار و نمایان ساخته است.

انگیزه استاد شهید از نگارش این کتاب، بیشتر رفع شبهات و نمایاندن انحرافات فکری ای بوده است که در آن زمان توسط برخی گروه ها اعم از مذهبی و غیر مذهبی تبلیغ می شد، و البته این شبهات و انحرافات، اختصاص به زمان خاصی ندارد و در هر زمانی می تواند مطرح باشد.

این کتاب همچون دیگر آثار استاد شهید از بیانی ساده و روان و نثری شیوا برخوردار است، و شاید از آن جهت که استاد عنایت داشته اند که این کتاب برای اقشار بیشتری قابل استفاده باشد، سادگی و روانی عبارات بیشتر رعایت شده است همچنین چنانکه از نام این کتاب بر می آید، مطالب این کتاب در بیشتر موارد به اختصار بیان شده اند تفصیل اکثر این موارد را در دیگر آثار آن بزرگوار باید جستجو کرد.