حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب بیان کرد؛

امام خمینی پایه انقلاب را وحدت قرار داده بود

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در همایش «منشور برادری؛ مبنای همبستگی - راهبرد تکثر» گفت امام خمینی رحمه الله برای وحدت اهمیت زیادی قائل بود ایشان پایه انقلاب را وحدت قرار داده بود.

وحدت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در همایش «منشور برادری؛ مبنای همبستگی – راهبرد تکثر» گفت: برای هر چیزی باید هزینه پرداخت کرد این هزینه منظور هزینه‌های مالی فقط نیست بلکه باید وقت گذاشت، تامل کرد و برای تحقق آن پژوهش‌های بنیادین انجام داد. متاسفانه در خصوص امر مهمی چون وحدت این هزینه‌ها انجام نشده و نمی‌شود. ما اگر نخواهیم برای این امر مهم هزینه کنیم همین می‌شود که در حال حاضر وجود دارد و با آن مواجه هستیم. ما در برج عاج نشسته‌ایم و حاضر نیستیم در این خصوص گفت‌وگو کنیم،‌ تحمل و شرح صدری برای گفت‌وگو نداریم. عدم تحمل و شرح صدر باعث شده است که گفت‌وگو در کشور تعطیل شود. امام خمینی رحمه‌الله در خصوص وحدت ناز کسی را نمی‌کشید بلکه نهیب هم می‌زد. «أین تذهبون» یکی از پیام‌های امام  بود.

وی افزود: امام انقلاب را بر پایه وحدت بنا گذاشت و انقلاب با این شعار و تفکر پیروز شد. ترک و لر و عرب همه پای کار آمدند و با اتحاد و وحدت در کنار هم پیش‌‌رفتند تا انقلاب پیروز شد. تنها یا مهمترین نگرانی امام وحدت بود و اگر کوچکترین اختلافی مخصوصا بین مسئولین اتفاق می‌افتاد امام برای حل آن ورود می‌کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب گفت امام می‌گفت همه با هم نه همه با من؛ چندین مورد امام نظرات مشورتی دوستان و نزدیکانش را می پذیرفت و از نظر خودش می‌گذشت. این دلیل موفقیت امام بود. حجم نامه‌هایی که امام خمینی(ره) در زمانی که هنوز دفتری نداشتند یعنی از سال ۴۲ به علمای بلاد داشته را فکر نمی‌کنم هیچ کسی داشته باشد. توصیه امام به علمای بلاد این بود که پنجشنبه‌ها دور هم جمع شوند؛ ولو برای خوردن یک چای.

وی ادامه داد: زمانی سخت از وحدت هست که اختلافی باشد بنابراین اولین ویژگی در وحدت به رسمیت شناختن اختلاف است. زمانی که اختلاف وجود نداشته باشد یا بخواهیم اختلافات را ندیده بگیریم یا آنها را بپوشانیم دیگر سخنی از وحدت وجود نخواهد داشت. امام هم همینطور بودند. ایشان اختلاف را می‌پذیرفتند اما می‌گفتند باید به سمت وحدت حرکت کنیم. پاسخ امام به آقای انصاری این مسأله را ثابت می‌کند که ایشان اختلاف نظر را به رسمیت شناخته است.

وی با اشاره به این مطلب که مقدمه وحدت و حل اختلاف، گفت و گو است بیان کرد متاسفانه در حال حاضر این موضوع چیزی است که در کشور تعطیل است. یکی از مسائل مهمی که در گفت‌وگو مطرح است این است که هر دو طرف برای گفت‌وگو بیایند و هیچ کدام از دو طرف خودش را برتر از طرف مقابل نداند چرا که قرآن می گوید با خود برتر بینی نمی توان گفت و گو و وحدت ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: بودایی‌ها که از ادیان الهی به شمار نمی‌آیند، اختلافات با مسلمانان را کنار گذاشته‌اند و می‌گویند ما می‌توانیم ۱۰۰ سال با شما همکاری کنیم. اما ما مسلمانان هنوز نتوانستیم این اختلافات را کنار بگذاریم و با هم همکاری کنیم. این واقعا یک مسأله مهم و اساسی در کشور و جهان اسلام است که باید هر چه زودتر به سمت آن حرکت کنیم و بر اساس مبانی اندیشه‌ امام خمینی رحمه‌الله آن را محقق کنیم.

وی افزود: کمترین درجه وحدت برای ما گفت‌وگو و وحدت با همه شیعیان است. متاسفانه با وجود اشتراکات مختلف در میان ما هنوز اختلافاتی مانع وحدت بوده است و ما هنوز نتوانسته‌ایم چنین وحدتی را به طور کامل و قابل قبول محقق سازیم. بعد از آن گفت‌وگو و وحدت با سایر مسلمانان است. ما به این گفت‌وگو که نهایتش وحدت باشد نیاز داریم. سقف وحدت نیز گفت‌و‌گو با سایر ادیان است. دنیا دارد به سمت وحدت می‌رود و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

مطالب مشابه