جایگاه حضرت معصومه(س) از منظر روایات

تاریخ انتشار:

سبک زندگی دختران امروزی باید سبک زندگی حضرت معصومه(س) در زمینه عفاف، حجاب، حیا و ایمان و دفاع از ولایت باشد.

حضرت معصومه(س) ضمن اینکه کریمه، تقیه، زکیه، رضیه و رشیده بودند، از محدثان برجسته زمان خود نیز محسوب می‌شدند و به فرموده امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) دارای مقام شفاعت در روز قیامت هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین درافشان،در گفت‌وگو با ایکنا از قم با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) در سال ۱۷۳ هجری قمری از شهر مدینه پس از شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) برای دیدار با برادر و ولی نعمت خود امام رضا(ع) همراه با کاروانی از برادران و برادرزادگان به سمت قم آمدند، اظهار کرد: در نزدیکی ساوه دشمن جلوی کاروان حضرت معصومه(س) را گرفت و ایشان را مسموم کردند و یا به نقلی سختی‌هایی که کشیدند موجب شد مانند حضرت زینب(س) چند روزی در قم در بستر بیماری باشند و سپس از دنیا بروند.

وی ادامه داد: حضرت ضمن اینکه کریمه، تقیه، زکیه، رضیه و رشیده بودند، از محدثان برجسته زمان خود نیز محسوب می‌شدند؛ به فرموده امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) دارای مقام شفاعت در روز قیامت هستند «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ» و شفاعت براساس آیات قرآن به اذن خداوند متعال است و خداوند باید اجازه آن را بدهد، اما حضرت معصومه(س) از سوی خداوند متعال اجازه شفاعت دارند.

درافشان با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) در نبود پدر و برادر خود به پرسش‌های علمی مراجعان پاسخ می‌دادند، گفت: اگر چه سفر غم‌باری بود، اما به برکت کریمه اهل بیت(ع)، قم جایگاه پرورش صدها دانشمند، فاضل و عالم شد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: این بانوی جوان، مسافت سفر و خطرها را تحمل کرد و حاکمان ستمگر آن زمان جلوی حضرت را بسیار گرفتند، اما حرکت ایشان به‌سوی ایران نشانگر علاقه وافر ایشان به امامت و ولایت بود.

وی با بیان اینکه سائب ابن مالک اشعری که یکی از یاران مختار ثقفی بود به استقبال حضرت معصومه(س) رفت و میزبانی ایشان را بر عهده گرفت، در فضیلت این بانو همین بس که علما بر خود واجب می‌دانستند که به زیارت حضرت معصومه(س) برسند. یک قرن بعد از دفن حضرت معصومه(س) در قم علمای بزرگی چون ابن باویه قمی و شیخ صدوق از میان این مردم برخاستند و فقه اسلامی و فرهنگ اصیل شیعی را ترویج دادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: مرحوم صدرالمتألهین از شیراز به کهک قم می‌آید و زمانی که از حل شبهات فلسفی عاجز می‌مانند، نزد حضرت معصومه(س) می‌آید و استمداد می‌طلبد و مشکلات خود را حل می‌کند.

درافشان گفت: روزی خدمت امام صادق(ع) می‌رسند و ایشان می‌فرماید که مرحبا به برادران قمی ما، آن‌ها گفتند ما اهل ری هستیم، حضرت مجدد فرمودند که مرحبا به برادران قمی ما و سپس در ادامه فرمودند که خداوند حرمی دارد که مکه است و پیامبر حرمی دارد که مدینه است، ما امامان نیز حرمی داریم که قم است، به‌زودی دختری از فرزندان ما به نام فاطمه در آن جا به خاک سپرده می‌شود، هر کس قبر او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود که ایشان زمانی که هنوز امام موسی بن جعفر(ع) به دنیا نیامده بود، این سخن را مطرح کردند.

وی اظهار کرد: مقام حضرت معصومه(س) چنان بالاست که آیت‌الله مرعشی نجفی از قول پدر بزرگوارشان می‌فرماید که من ۴۰ شب در حرم امیرالمؤمنین(ع) بیتوته کردم که ببینم قبر فاطمه زهرا(س) کجاست و در عالم مکاشفه فرمودند که اگر قبر فاطمه(س) را می‌خواهی برو در قم فاطمه معصومه(س) را زیارت کن.

درافشان با بیان اینکه خداوند جلال و جبروت حضرت زهرا(س) را به فاطمه معصومه(س) عنایت کرده است، افزود: هر کس بخواهد زیارت حضرت زهرا(س) را درک کند می‌تواند به زیارت حضرت معصومه(س) در قم بیاید. عظمت ایشان چنان بالاست که امام صادق(ع) فرمودند: «و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم؛ همه شیعیان من به شفاعت ایشان وارد بهشت می‌شوند.»

این استاد دانشگاه بیان کرد: شاه عربستان زمانی که می‌خواست به ملاقات آیت‌الله بروجردی برود ایشان نپذیرفت و گفت می‌ترسم به ملاقات حضرت معصومه(س) نرود و تنها به ملاقات من بیاید که این توهینی به حضرت معصومه(س) می‌شود.

وی در خصوص آثار و برکات حضور حضرت معصومه(س) در قم افزود: حرم این بانوی بزرگوار، قم را به مرکزیت تشیع و تبلیغ اسلام تبدیل کرد و با وجود اینکه سادات بسیاری در قم بودند، اما همین که حضرت معصومه(س) در اینجا دفن شدند، فرزندان امام رضا(ع) به زیارت این بانوی بزرگوار آمدند و قم را دارای مرکزیتی کرد که علمای بزرگواری در این شهر حضور یابند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه جهان اسلام از قم به‌عنوان مرکز تشیع بهره می‌برد، تصریح کرد: شبکه وکالت در قم ایجاد شد و وکلای حضرت مانند زکریا بن آدم در قم حضور داشتند.
حضرت معصومه(س) چهره دستگاه ستمگر را رسوا کرد

وی بیان کرد: یکی از اقدامات حضرت معصومه(س) رسوا کردن چهره دستگاه ستمگر بود که امام رضا(ع) را به مکانی دور از محل سکونت خود تبعید کرده بودند، بنابراین حاکمان ستمگر احساس خطر کرده و به کاروان این بانوی بزرگوار حمله کردند که این نشان‌دهنده این است که یک خانم می‌تواند در برابر دستگاه ستمگر بایستد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی یک بانوی مکرمه‌ای مانند حضرت فاطمه معصومه(س) می‌تواند در برابر دستگاه ستمگری بایستد این پیامی برای بانوان است که چگونه می‌توانند در برابر ستمگر بایستند و از ولایت و امامت تبعیت و دفاع کند.

درافشان با بیان اینکه یکی از آثار و برکات حضرت این است که می‌تواند الگویی برای جوانان امروز باشد، افزود: حضرت معصومه(س) در عرصه‌های مختلف نشان داد که با حفظ حجاب همچون حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س) اقدامات بزرگی می‌توان انجام داد.

وی بیان کرد: زمانی که ایشان خبرهای ناگواری از سخت‌گیری خلفای عباسی به برادرش امام رضا(ع) که ایشان را تهدید جانی کردند را شنید برای دفاع از ولایت راهی ایران شد، اما در عرصه‌های مختلف سیاسی ورود پیدا کرد؛ حضرت معصومه(س) نشان داد که می‌توان در برابر ظلم ایستاد و در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی شرکت و از ولایت نیز دفاع کرد.

این استاد دانشگاه در خصوص اینکه چطور یک بانوی کرامت می‌تواند الگوی جوانان امروزی باشد، افزود: این بانو تربیت شده امامان و اهل بیت(ع) بودند و با حرکت خود به سمت ایران همراه یاران، دوستان و خویشان ائمه(ع) از شهرهای مختلف عبور کردند و بذر معرفت و ولایت را در طول مسیر پاشیدند.

درافشان با بیان اینکه حضور حضرت معصومه(س) موجب شد که قم به‌عنوان مرکز انتقال معارف اصیل اهل بیت(ع) به سراسر دنیا بدرخشد، گفت: در سفرهای خود باید دست از تبلیغ اسلام، ولایت و دفاع از اهل بیت(ع) برنداریم که این مسئله‌ای است که از وجود مبارک این بانوی بزرگوار باید بیاموزیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تربیت بانوان مجتهده در قم صورت گرفته است، افزود: بانوان طلبه بسیاری در قم حضور دارند که به برکت حضرت معصومه(س) در حوزه‌های علمیه، علوم دینی را فراگرفته‌اند و در اقصا نقاط دنیا برای تبلیغ اسلام حضور پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بانوانی که حافظ قرآن و نهج‌البلاغه هستند و معارف قرآن و اهل بیت(ع) را فراگرفته‌اند همه از برکت حضرت معصومه(س) است، بیان کرد: در روایات داریم هر جلال و جبروتی که بنا بود به قبر فاطمه زهرا(س) به‌عنوان ام‌الائمه داده شود، به قبر حضرت فاطمه معصومه(س) داده شد و این خیرات و برکات بسیاری را فراهم آورد.

وی گفت: یکی از مسائلی که به‌عنوان الگو از این بانوی بزرگوار می‌توان کسب کرد عشق خواهر به برادر است که بعد از حضرت زینب(س)، حضرت معصومه(س) پرچم را برداشت و این عشق را به عرصه ظهور گذاشت.

درافشان با اشاره به لزوم رعایت قدرشناسی افزود: نباید بگذارند حرمت حرم اهل بیت(ع) در قم شکسته شود و باید بانوان قمی الگوی تمام نمای حضرت معصومه(س) باشند و سبک زندگی دختران امروزی باید سبک زندگی حضرت معصومه(س) در زمینه عفاف، حجاب، حیا و ایمان و دفاع از ولایت باشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: روانشناسان می‌گویند امری که فردی را از امور نادرست دور نگه می‌دارد تبعیت از الگوهای صحیح است، بنابراین بانوان باید بدانند که دفاع از ارزش‌های اصیل ایرانی و اسلامی را باید سرلوحه قرار دهند.