رئیس دانشکده زن و خانواده بیان کرد؛

استفاده از پژوهش‌های انجام شده در حوزه زنان موجب کاهش فاصله نهاد حاکمیت از نهاد دانش می‌شود

تاریخ انتشار:

فاصله نهاد حاکمیت از نهاد دانش در حال حاضر زیاد است و به نظر می‌رسد از پژوهش‌هایی که در نهاد دانش انجام می‌گیرید در سطح تقنین و سیاست‌گذاری استفاده نمی‌شود.

کاهش فاصله نهاد حاکمیت از نهاد دانش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور سرکار خانم دکتر انسیه خزعلی معاون محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، ریاست دانشگاه، حجت‌الاسلام المسملین سید ابوالحسن نواب، معاونین دانشگاه، اعضای هیئت علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه برگزار شد.

بر اساس این گزارش سرکار خانم دکتر خوش‌ صورت رئیس دانشکده زن و خانواده در ابتدای این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به سرکار خانم دکتر انسیه خزعلی معاون محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب، معاونین و اعضای هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: جامعه ما از گذشته تاکنون درگیر مسائل مختلفی مرتبط با زنان بوده است. اما به نظر می‌آید در گذشته امکان و فرصت پرداختن به این موضوعات نبوده است. با توجه به گسترش رشته‌های دانشی به نظر می‌رسد باید در عصر کنونی به مسائل مربوط به زنان پرداخت و مسائل آنها را نیز به طور ویژه از لحاظ علمی مورد بررسی و پژوهش قرار داد. رشته‌های مربوط به مطالعات زنان می‌تواند این امکان و ظرفیت را برای علاقه‌مندان فراهم کند که در این خصوص به پژوهش بپردازند و مشکلاتی در خصوص جامعه زنان، مطالبات و درخواست‌های آنها در جامعه وجود دارد را به سمت صحیحی جهت دهی کنند و همچنین نیازهای حاکمیت در خصوص مسائل زنان در تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری را برطرف نمایند.

وی ادامه داد: حضور سرکار خانم دکتر انسیه خزعلی معاون محترم رئیس جمهور را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم این حضور باعث شود که فاصله حاکمیت با نهاد دانش اصلاح شود و به نوعی این فاصله کمتر شود. زمانی این فاصله کم خواهد شد که پژوهش‌های آکادمیک مخصوصا پژوهش‌هایی که در حوزه زنان انجام می‌گیرد از قفسه‌های خاک خورد بیرون آید و مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه معاونت زنان و خانواده نیازمندی‌های خود را اعلام کند تا ما کارهای پژوهشی از جمله پایان‌نامه‌های دانشجویان خود را بر اساس این نیاز تدوین و راهبری کنیم.

رئیس دانشکده زن و خانواده بیان کرد: حقیقت این است که اگر فاصله پژوهش و حاکمیت زیاد باشد سیاست گذاری و تقنین در درهای بسته اتفاق می‌افتد کاری که به نظر تاکنون اینطور بوده است. این در حالی است که تقنین و سیاست‌گذاری نباید در فضای بسته اتفاق بیافتد و باید به این پژوهش‌ها توجه شود و پژوهش‌های انجام شده در فضای تقنین وارد شود.

وی عنوان کرد: دانشکده زن و خانواده از سال ۱۳۹۲ به عنوان تنها دانشکده مطالعات زنان در کشور با پیگیری ریاست دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشکده در حال حاضر ۵۰۰ دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی دارد. به دلیل ظرفیت دانشگاه ادیان در حوزه بین‌الملل و همچنین ظرفیتی که در خارج از کشور در خصوص رشته‌های مطالعات زنان وجود دارد با حمایت و پیشتبانی ریاست دانشگاه از گذشته به دنبال راه‌اندازی رشته مطالعات زنان به انگلیسی بودیم که بحمد‌الله امسال این رشته برگزار  خواهد شد.

دکتر خوش‌صورت عنوان کرد: از همان آغاز شکل‌گیری این دانشکده ما به دنبال گسترش رشته‌ها و گرایش‌ها در حوزه مطالعات زنان و خانواده بودیم. بنا به تاکید ریاست دانشگاه تلاش داشتیم و داریم که رشته‌هایی را به این دانشکده اضافه کنیم که دغدغه جامعه و پرکاربرد بوده باشد. از همین رو ما تاکنون توانسته‌ایم رشته دکتری مطالعات حقوق خانواده را به رشته‌های خود اضافه کنیم. همچنین به دنبال این هستیم که رشته‌های دیگری نیز در مقاطع مختلف به مجموعه رشته‌های این دانشکده اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: به دلیل تمرکز زدایی از وجود رشته‌های مطالعات زنان در قم و تهران بر آن شدیم که در واحد مشهد دانشگاه ادیان مذاهب نیز این رشته‌ها را برگزار کنیم. قطعا گسترش کمی مورد نظر نبوده است و ما توجه ویژه به دغدغه‌‌ها و مسائل این حوزه داریم و معتقدیم که همواره باید کیفیت در سطح بالایی باشد لذا علاوه بر تمرکز زدایی و گسترش کمی همواره توجه ویژه‌ای به مسائل کیفی داریم.

women-eftetahiyeh29
women-eftetahiyeh29
women-eftetahiyeh28
women-eftetahiyeh27
women-eftetahiyeh26
women-eftetahiyeh24
women-eftetahiyeh20
women-eftetahiyeh19
women-eftetahiyeh18
women-eftetahiyeh17
women-eftetahiyeh16
women-eftetahiyeh14
women-eftetahiyeh13
women-eftetahiyeh11
women-eftetahiyeh9
women-eftetahiyeh8
women-eftetahiyeh6
women-eftetahiyeh5
women-eftetahiyeh3
women-eftetahiyeh2
women-eftetahiyeh1
women-eftetahiyeh

مطالب مشابه