به همت مرکز صلح و گفتگوی دانشگاه؛

آثار معرفی اسلام شیعی در عرصه بین‌الملل بررسی شد

تاریخ انتشار:

نشست علمی «‌بررسی آثار معرفی اسلام شیعی در عرصه بین‌الملل» جهت تحلیل و بررسی آثار منتشر شده به زبان‌های دیگر در مورد شیعه برگزار شد.

اسلام شیعی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست علمی «‌بررسی آثار معرفی اسلام شیعی در عرصه بین‌الملل» با همکاری مرکز صلح و گفتگوی دانشگاه ادیان و مذاهب، مرکز بین المللی طلوع، مؤسسه بین المللی المرتضی(ع) و مرکز بین الملل حوزه علمیه قم، روز پنجشنبه 21 مهر ماه 1401 ساعت 9 لغایت 12 در محل سالن همایش های مؤسسه جامعه المرتضی(ع)  در دو نشست برگزار شد.

بر اساس این گزارش نشست دوم که دبیری آن به عهده حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مظفری رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب بود با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر شریعتمداری و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر طالبی داربی برگزار شد.

دکتر شریعتمداری در این نشست به معرفی کتاب « شیعه در اسلام» تالیف علامه طباطبایی(ره) پرداخت. ایشان با اشاره به جایگاه والای علمی مولف به فصول مختلف کتاب اشاره کرد و امتیازات آن را بر شمرد. به نظر دکتر شریعتمداری این کتاب برای مسلمانان اعم از شیعه و غیر شیعه و غیر مسلمانان نوشته شد. ایشان در ادامه به موضوعاتی اشاره کرد که در این کتاب مورد توجه قرار نگرفته بود. از جمله مسائلی که جزء اختصاصات شیعه است مانند مساله رجعت. ایشان همچنین  به این مطلب اشاره کردند که در این کتاب شعایر مذهبی شیعه و اعتقادات فرقه های مختلف شیعه مورد توجه قرار نگرفته است.

دکتر طالبی دارابی از دیگر اساتید دانشگاه بودند که در این نشست سخنرانی کردند ایشان با اشاره به کتاب های مختلفی که به زبان انگلیسی ترجمه یا نوشته شده است  عنوان کردند که عموم این آثار توسط چندین نفر از نویسندگان مشهور جهان اسلام اعم از شیعه و غیر شیعه نوشته شده است. ایشان کتاب «در انتظار موعود» را به صورت مفصل با بیان فصول مختلف آن معرفی کردند و عنوان کردند که ما در معرفی شیعه با توجه و معطوف به انسان، کتاب تالیف کنیم نه بر اساس قدرت سیاسی، زیرا توجه به قدرت سیاسی و توجه به آموزه های آرمان گرایانه که مبتنی بر واقعیت نباشد نمی تواند شیعه را به درستی معرفی کند.

 

مطالب مشابه