امام جمعه نجف مطرح کرد؛

زیارت اربعین موجب شناخته‌شدن شیعه در جهان شده است

تاریخ انتشار:

گروه اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب روز سه‌شنبه 30 شهریور با در نجف با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدصدرالدین قبانچی امام جمعه نجف دیدار و گفت‌و گو کردند

زیارت اربعین

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب متشکل از مدیرکل امور بین‌الملل حجت‌الاسلام حامد شاه رفعتی، رئیس دانشکده‌های حقوق حجت‌الاسلام سید مصطفی طباطبایی، دکتر محمد جاودان مدیر گروه شیعه‌شناسی، دکتر علی عبدالله زاده مدیر گروه علوم قرآنی و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد غفوری نژاد رئیس واحد مشهد دانشگاه با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدصدرالدین قبانچی امام جمعه نجف با ایشان گفت‌و‌گو کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدصدرالدین قبانچی ضمن خیر مقدم به گروه اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به ایام اربعین گفت: اربعین اتفاقی است که با همراهی و وحدت امت شیعه ایران و عراق و دیگر کشورهای اسلامی رقم می‌خورد. اتفاقی که موجب معرفی شیعه می‌شود. همگان می‌توانند در این مراسم باشکوه و بزرگ وجوه مختلف انسانیت را ملاحظه کنند. در این مراسم اوصاف سلم، رحمت، برکت، اعطا و ایثار شیعیان را به همه جهانیان نشان دهد.

وی افزود: وقتی مراسم و زیارت اربعین را مورد بررسی قرار می‌دهیم از جهات مختلفی می‌توانیم آن را یک معجزه قلمداد کنیم. یکی از آن جهات معجزه بودن این مراسم این است که در تمام دنیا و بر اساس قوانین بشری هر جا که تقاضا زیاد باشد طبیعتا قیمت‌ها گران‌تر می‌شود اما ما در ضمن مراسم اربعین شاهد چنین مسأله‌ای نیستیم و همه مردم به هم کمک می‌کنند که این مراسم باشکوه‌تر از همیشه برگزار شود.

قبانچی افزود: جهت دیگر معجزه بودن اربعین این است که عموما هر جا استفاده زیاد باشد موجب کمبود اجناس و منابع می‌شود کمبود منابع و اجناس خودش ایجاد مشکل می‌کند اما ما در اربعین شاهد چنین مسأله‌ای نیستیم. استفاده بسیار زیاد است اما کمبود اتفاق نمی‌افتد. این خودش یک معجزه است. سومین جهت اعجاز اربعین این است که بر اساس قواعد جامعه شناسی هر جا که تراکم زیاد باشد مشکلات اجتماعی و درگیری و نزاع هم افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که در زیارت اربعین شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم. ما شاهد گذشت، بخشش، ایثار، برکت و رحمت در لحظه لحظه این مراسم بزرگ و باشکوه هستیم.

وی ادامه داد: این مراسم بزرگ ظرفیت بسیار خوبی برای هدایت و راهبری نوجوانان و جوانان جامعه ایران و عراق دارد. باید از این ظرفیت نهایت استفاده را برد و بر همه برنامه‌های دشمن که همواره در جهت تخریب روحیه دینی نوجوانان و جوانان شیعه در حرکت است با استفاده از اربعین غلبه کرد.

مطالب مشابه