مراسم تکریم عباس خامه یار در ایکنا برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از ایکنا مراسم تکریم دکتر عباس خامه‌یار معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب عصر دیروز در مراسمی با عنوان «عصر دلنشین» در راستای تکریم چهره‌های قرآنی و فرهنگی بین‌المللی و هم‌زمان با سالروز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی، عصر دیروز، چهارشنبه، اول تیرماه برگزار شد و با قرائت پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پخش پیام شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، سخنرانی آنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سخنرانی محمد وسام المرتضی، وزیر فرهنگ لبنان، سخنرانی ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محسن حاجی‌میرزایی، وزیر سابق آموزش و پرورش همراه بود.

محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا در آغاز مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران و مهمانان تأکید کرد: خامه‌یار به تنهایی یک رسانه است، تجلیل از خامه یار و مجموعه کارهای ایشان، پاسداشت دیپلماسی عمومی در کشور است که می‌تواند از دیپلماسی رسمی هم پیشی بگیرد.

در ادامه پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مهدی نورعلیشاهی، مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد که بدین شرح بود:

بسم الله الرحمن الرحیم

هر چه رفت از عمر، یاد آن به نیکی می‌کنند/ چهره امروز در آیینه فردا خوش است(صائب)

بخش قابل توجهی از جهش انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر،‌ مرهون تلاش و مجاهدت مؤمنانه و ارزش‌آفرینی فرهنگ‌سازانی است که همتشان معطوف به تاباندن فروغی نو در دل مخاطبان از مسیر گفت‌و‌گو و تعامل سازنده است و فرهنگ در اذهانشان،‌ منظومه‌ای بی بدیل و رو به گستره آرمان‌جویی و وارستگی آدمی و امکانی بایسته برای روایت شایستگی‌ها، ‌ارزش‌ها و هنجارهای مشترک انسانی است و از این خیل ارجمند جناب آقای عباس خامه‌یار نیز یکی از چهره‌های فرهنگی به شمار می‌رود که سال‌های مهمی از عمرخود را در راه اعتلا و ارتقای سطح روابط فرهنگی ایران و کشورهای مسلمان منطقه سپری کرده و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در برخی از کشورها موفق گردید تا تصویری مترقی و متمدنانه از فرهنگ اصیل ایرانی در اذهان دیگر ملت‌ها ارائه دهد.

بنابراین فرصت را مغتنم دانسته و ضمن قدردانی از برگزارکنندگان چنین محفلی که به تجلیل از خادمان فرهنگ و ادب ایران اسلامی همت می‌گمارند،‌ مراتب سپاسگزاری خویش را از خدمات و زحمات خالصانه ایشان ابراز نموده و از خداوند بزرگ موفقیت همه خدمتگزاران به فرهنگ و ادب این مرز و بوم عزیز اسلامی را تحت توجهات حضرت ولی عصر(عج) و زعامت مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه ای (مد ظله العالی) مسئلت می‌نمایم.

محمدمهدی اسماعیلی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنران دیگر مراسم نیز طی سخنانی بیان کرددر فرهنگ قرآنی ما آنچه ائمه از ما می‌خواهند، «شدن» است، اینکه در مسیر شدن باشیم، خیلی‌ها دانش دیپلماتیک دارند اما نمی‌توانند آن را اجرا کنند. ویژگی بارز خامه‌یار این است که او تبدیل به یک دیپلمات فرهنگی برای نظام جمهوری اسلامی شد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سخنران آنلاین برنامه با اشاره به تألیف کتاب «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ درآمدی بر اصول و مبانی نظری» از سوی عباس خامه‌یار گفت: این کتاب نشان می‌دهد که او سال‌های طولانی از عمر خود را در راه اعتلای دیپلماسی عمومی فرهنگی مصروف داشته و در سطح ارتقای روابط ایران و لبنان فعالیت گسترده‌ای انجام داده است. خامه‌یار در کتاب زخم و زیتون هم درباره دفاع از فرهنگ مقاومت علیه اسرائیل اثری ارزشمند از خود به جای گذاشته است.

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز طی سخنانی کوتاه اظهار کرد: خامه‌یار افتخارآفرین و سردار عرصه فرهنگ و رسانه و عرصه مقاومت است، تلاش و خستگی ناپذیربودن ایشان برای ما درس است.

در ادامه محسن حاجی میرزایی، وزیر سابق آموزش و پرورش بیان کرد: سابقه آشنایی من با خامه‌یار به ۴۵ سال پیش و فعالیت‌های انقلابی برمی‌گردد، بسیاری از کتاب‌هایی که در دسترس ما نبود از طریق خامه‌یار به دست ما می‌رسید. قدردانی از کار ایکنا برای تجلیل از فرهیختگان یک رویکرد قرآنی است، کار ایکنا به این دلیل تربیتی است که هر کاری که نقش آدمی را پر رنگ‌تر کند در مقام تربیت قرار می‌گیرد. انتخاب افراد و معرفی آن‌ها به جامعه کمک بزرگی به تربیت می‌کند و این کار ارزشمند خبرگزاری قابل تقدیر است.

همچنین محمود شالویی، مشاور و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تأکید کرد: خامه‌یار هر جا بوده منشأ اثر بوده، تجلیل او در خبرگزاری قرآنی بسیار ارزشمند است ؛ چرا که نشان می‌دهد او از دل یک محیط قرآنی دارای اقتدار و پشتوانه است.

همچنین در این مراسم سخنرانی تصویری محمد وسام المرتضی، وزیر فرهنگ لبنان برای حاضران پخش شد و وی اظهار کرد: عباس خامه‌یار نه تنها لبنانی‌ها را با مظاهر فرهنگ در سرزمین خود آشنا کرد، بلکه پل ارتباطی دو طرفه بین فرهنگ و روشنفکران دو کشور بود و این همان چیزی است که مجامع و اماکن فرهنگی در سراسر لبنان از پایتخت تا جنوب و شمال و منطقه بقاع و جبل عامل به آن گواهی می‌دهند.

در ادامه شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله طی پیامی بیان کرد: عباس خامه‌یار شخصیتی اندیشمند است که سابقه طولانی در روابط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد. او سخنوری باهوش است که می‌تواند طرف مقابل خود را قانع کند و به کسی که با او صحبت می‌کند به خوبی گوش فرا می‌دهد.

عباس خامه‌یار سخنران پایانی نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان برنامه با تأکید بر اینکه فرهنگ را نباید سیاسی کرد، گفت: اثربخشی فعالیت‌های بین‌الملل به این خاطر بود که با زبان نبود بلکه با عمل بود، در عرصه تبلیغ ظرفیت بی‌بدیلی داریم اما این هنر ماست که ظرفیت‌ها را مدیریت کنیم، مشکل ما فقدان مدیریت امکانات و ظرفیت‌ها در سطح جهانی است.