حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب:

حج مظهر سرمایه گذاری اسلام برای همگرایی مسلمانان است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت السلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در همایش بین‌المللی «بازشناسی جایگاه حج در تقویت همگرایی اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»که روز ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ در سالن صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد ضمن اشاره به اینکه حج تنها جایی است که می‌شود برای همگرایی در آن سرمایه‌گذاری واقعی کرد گفت: متأسفانه اکنون این مراسم تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده است و اهداف عده‌ای خاص را دنبال می‌کند.

 وی بیان کرد: وقتی که حج را مورد ارزیابی قرار می‌دهم متوجه می‌شویم این صحنه را خداوند برای امر مهمی چون وحدت طرح ریزی کرده است. در آنجا همه افراد از هر مذهبی که باشند مجبورند یک نوع لباس بپوشند و به یک جهت نماز بخوانند و خلاصه اینکه همه چیز برابر و یکسان است. همه افراد در کنار هم هستند لذا به معنای واقعی صحنه، صحنه وحدت و همدلی است اما متاسفانه این صحنه حتی در همانجا که به درستی درک نمی‌شود و حتی اگر آنجا درک شود بعد از حج به فراموشی سپرده می‌شود و همه فراموش می‌کنند که مشترکات زیادی با هم دارند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: امروزه متأسفانه آل سعود متولی برگزاری حج است و این کشور به جای اینکه عامل وحدت باشد و حج جهان اسلام را حج وحدت کند، آن را تبدیل به پایگاهی برای اسرائیل و استفاده‌های سیاسی کرده است. امروز عربستان مصداق این ضرب المثل که «مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان» شده است. یعنی ما دیگر به دنبال وحدت از جانب عربستان نیستیم، همین که منطقه و حج را جایگاه اسرائیل نکند کافی است.

ایشان در ادامه گفت:‌ در جلسه‌ای که قرار بود عربستان سعودی به پاکستان کمک مالی کند، در جلسه مشکلی پیش می‌آید و گفته می‌شود که این کمک منتفی شده است. چرا‌که اسرائیلی‌ها به عربستانی‌ها دستور دادند که اگر روابط پاکستان با اسرائیل درست شود و تنظیم شود، پول را بدهید، و الا ندهید. حج که باید مظهر وحدت باشد، امروزه متأسفانه تبدیل به آوردگاه نفاق شده است. اکنون باید از عربستان بخواهیم که در اینجا فعالیت‌ به نفع اسرائیل نکنند و به فکر همگرایی بین مسلمانان باشد. 

مطالب مشابه