حجت السلام و المسلمین قاضی عسکر بیان کرد:

حج فرصتی برای بیداری جامعه اسلامی است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) و نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش بین المللی «بازشناسی جایگاه حج در تقویت همگرایی اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که روز ۵ شنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ در تالار امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه آموزه‌های دینی منافع و ظرفیت‌های حج را به ما متذکر می‌شوند، اظهار کرد: در احادیث ما آمده است که اگر شخصی به دنبال کسب منافع دنیوی و اخروی است به سمت خانه خدا و سفر حج حرکت کند.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) نیز فرموده‌اند که منافع حج تمام شرق و غرب، خشکی و دریا و تمام افرادی که به حج آمده و افرادی که نیامده‌اند را در بر می‌گیرد؛ تمام افرادی که استطاعت مالی دارند موظف هستند به این سفر بروند و با یکدیگر آشنا شوند.

تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه مسائل سیاسی و اجتماعی نیز در سفر حج گنجانده شده است، عنوان کرد: در فرهنگ دینی ما حج با یک نگاه مترقیانه دیده شده است.

وی با بیان اینکه حجاج ایرانی می‌توانند پیام انقلاب و رهبری را در سفر حج به دیگران منتقل کنند، خاطرنشان کرد: اگر از فریضه حج به درستی استفاده کنیم قطعا با بهره‌مندی از منافع این سفر، می‌توانیم به نتایج مطلوبی دست یابیم.

قاضی عسکر افزود: باید در این سفر فرصتی ایجاد شود که تمام حجاج از کشورهای مختلف اسلامی نسبت به مشکلات موجود و ظرفیت‌های موجود تبادل نظر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه وحدت یکی از مسائل برجسته‌ای است که در حج می‌تواند محقق شود، تصریح کرد: ظرفیت شبهه‌زدایی و آزاد کردن افکار عمومی ملت‌های مسلمان در حج وجود دارد.

نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه دین مبین اسلام، حج را وسیله تقویت دین قرار داده است، یادآور شد: خانه خدا به عنوان بلد امن نامگذاری شده است و تمام افراد از ثروت‌مند تا فقیر از پیر تا جوان در این حرم در یک مرتبه قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه طراحی اصلی در حوزه حج بسیار زیبا و جالب است، اظهار داشت: اگر مسلمانان از ابتدا از این ظرفیت به خوبی استفاده می‌کردند امروز شاهد بروز این مشکلات برای مسلمانان نمی‌بودیم.

قاضی عسکر با بیان اینکه دین اسلام و فرهنگ شیعه به دنبال از بین بردن اختلافات است، عنوان کرد: باید علاوه بر مدیریت جامعه اسلامی، از فرصت حج به منظور بیداری جامعه اسلامی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه دشمنان به دنبال این هستند که از حج به عنوان فرصت تفرقه استفاده کنند، مطرح کرد: در ذات حج هیچ عامل و فرصت اختلافی وجود ندارد اما در حج امروز شاهد توطئه‌های دشمنان اسلام هستیم.

مطالب مشابه