مدیرگروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛

مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند

تاریخ انتشار:

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند، فلسفه های گوناگونی برای قربانی مطرح شده است، یکی از این فلسفه ها عبور از هوای نفس می باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حبیب الله بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش بین‌المللی «بازشناسی جایگاه حج در تقویت همگرایی اسلامی، فرصت‌ها و چالش‌ها» که در تالار امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد با اشاره فلسفه قربانی اظهار کرد: مناسک اسلامی باید امتداد اجتماعی پیدا کنند، فلسفه‌های گوناگونی برای قربانی مطرح شده است، یکی از این فلسفه‌ها عبور از هوای نفس می‌باشد، از فرهنگ قربانی می‌توان برای پر کردن فاصله بین مسلمانان استفاده کرد.

وی ادامه داد: خاستگاه نزاع‌ها بین انسان‌ها، من سفلی است و اگر از من سفلی به سمت من علوی حرکت کنیم، دیگر نزاعی وجود نخواهد داشت، با قربانی من های سفلی می‌توانیم به سمت یک امر سازنده حرکت کنیم و قربانی می تواند قربانی من سفلی به سمت من علوی باشد تا به سمت وحدت ساختاری برویم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: قربانی مشترک در اسلام با قربانی مشترک در مسیحیت تفاوت دارد و قربانی در زندگی روزمره مسلمانان استمرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یاد قربانی‌های شکل گرفته و ایجاد نظم معنوی در جامعه اسلامی و ایجاد یک زهد اجتماعی اهمیت زیادی دارد، ایجاد زهد اجتماعی یکی از مهارت‌ها برای حل نزاع ها در زندگی مدرن می باشد و فرهنگ قربانی در این راستا بسیار کمک کننده است.

مطالب مشابه