دکتر سید محمدرضا نواب مطرح کرد؛

دکتر سید محمدرضا نواب مطرح کرد؛

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرگزاری رسا، چهارمین شب از سری گفت و گوهای سیر تا پیاز دکتری با حضور دکتر داتیس خواجه ئیان از دانشگاه تهران و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد رضا نواب از دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

سعید قنبری دانشجوی دکتری مدیریت رسانه و مجری این گفت و گو در ابتدا با طرح پیشینه مقطع ارشد رشته مدیریت رسانه در دانشگاه ادیان و مذاهب، از دکتر نواب خواست تا به معرفی دوره دکتری در دانشگاه ادیان و مذاهب بپردازد.

دکتر نواب با اشاره به تاریخچه دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب در سال 1373  به صورت مرکز مطالعاتی راه اندازی شد و در سال 1383 مرکز آموزش عالی ارتقا یافت که در سال 84 اولین دانشجوهای خود را پذیرش کرد و در آخر به پیشنهاد وزارت علوم در سال 1387 به دانشگاه ارتقا یافت.

وی افزود: توصیه می کنم بیانیه دانشگاه مورد مطالعه داوطلبان قرار گیرد که بر اساس این بیانیه هدف این دانشگاه گفت و گو میان ادیان است و کاهش آلام بشری و برقراری صلح است؛ از هیئت امنای ین دانشگاه دکتر پارسانیا، دکتر شهریاری، آیت الله اعرافی، شاهچراغی  استاندار قم و… هستند.

رئیس دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب را  پرشمارترین دانشگاه غیر انتفاعی کشور خواند و گفت: این دانشگاه بزرگ ترین دانشگاه خصوصی کشور است، همچنین دانشگاهی بین المللی است که از 30 ملیت در آن حضور دارند و در رشته مدیریت رسانه از 4 ملیت در آن مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: تاکنون 600 هیئت خارجی در چندسال اخیر از این دانشگاه بازید کرده‌اند؛ ارتباط مستمر با سایر دانشگاه ها و بازید سفرای خارجی و هیئت های خارجی از رویدادهای جاری این دانشگاه است؛ همچنین این دانشگاه دارای کتابخانه‌ای غنی با 120 هزار جلد کتاب و دو انتشارات است که تاکنون 450 عنوان کتاب چاپ کرده است.

دکتر نواب در ادامه به رویکرد دانشگاه ادیان و مذاهب در رشته مدیریت رسانه پرداخت و گفت: تمرکز این دانشگاه در گفت‌و‌گوی میان ادیانی است و بعد از مدتی به این سمت رفتیم که باید در ساحت‌های زندگی مخاطبان ادیان ورود کنیم از این رو دانشکده های زن و خانواده، رسانه، حقوق و دیگر دانشکده ها را تاسیس کردیم.

وی افزود: از این رو معتقدیم رسانه باید در خدمت صلح و هم زیستی مسالمت آمیز باشد زیرا رسانه قدرتمندترین ابزار بعد از جنگ سرد و لازم است از آن برای اهداف انسانی استفاده کرد.

در ادامه گفت و گو دکتر خاجه‌ئیان به رویکرد دانشگاه تهران نسبت به رشته مدیریت رسانه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 4 رویکرد نسبت به رشته مدیریت رسانه در کشور وجود دارد و زمانی که این چهار رویکرد نزیک شویم می توانیم تصویر کاملی از این رشته پیدا کنیم.

وی افزود: دانشگاه تهران نگاهی مدیریتی و کسب و کاری به این رشته دارد، اما دانشگاه علامه طباطبایی رویکردی ارتباطی و دانشگاه صداوسیما نگاهی تولید محور و در دانشگاه سوره نیز دیدگاه فرهنگی دارد، بنابراین هر گروهی از دید خود به این رشته نگاه می کند.

دکتر خاجه ئیان در تبیین رویکرد دانشگاه تهران به رشته مدیریت رسانه عنوان کرد: چون این رشته در دانشکده مدیریت و ذیل گروه مدیریت بازرگانی در دانشگاه تهران است بنابراین مدیریت رسانه نیست مگر مدیریت کسب و کار؛ از این رو در این رشته مدیریت سازمان آموزش داده می شود و به مقتضیات صنعت رسانه می پردازیم به همین دلیل به شدت مدیریتی و کسب وکاری است.

وی در توضیح اهمیت مدیریت سازمان به بیان مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: روزنامه همشهری در دوره ای بسیار خوب عمل می کرد و کاملا نکات تیتر و لید و … را رعایت می کرد، الآن نیز این شرایط را رعایت می کند اما چه شد که قافیه را به شبکه های اجتماعی باخت؟ معتقدم تیتر زدن و خبر نوشتن رو دیگران هم می توانند انجام بدهند و این مدیریت است که در بزنگاه ها سرنوشت سازمان را تعیین می کند؛ بنابراین باید به اقتصاد رسانه، بیزینس مدل توجه کرد و باید به چالاکی عمل کرد تا  رسانه ای موفق بود.

دکتر خواجه ئیان با مقایسه پوشش رسانه ای در هدفمندی یارانه های و ماجرای گرانی بنزین در سال 98 بیان کرد: در سال زمان هدفمندی یارانه چون به خوبی از رسانه ها بهره گرفته شد، این فضا مدیریت شد اما در سال 98 بدون رسانه آن تبعات را به دنبال داشت؛ این ها رویکرد دانشگاه تهران نسبت به رشته مدیریت رسانه است که در 3 پردیس دیگر نیز که رشته مدیریت رسانه تدریس می شود، همین نگاه حاکم است.

سعید قنبری در بخش بعدی گفت و گو به ویژگی های دانشجوی مطلوب از نگاه دو دانشگاه سوال کرد که دکتر خواجه ئیان در پاسخ گفت: اولین مسئله این است که دانشجو با نگاه ما هم سو باشد؛ گاه دانشجویان خوبی مراجعه می کنند اما مسیرشان متفاوت، ما همواره این سوال را مطرح می کنیم که آیا ما می توانیم با توجه به این دیدگاه ها استاد راهنمایی خوبی برای دانشجو باشیم؟ آیا این نگاه دانشجو به رشته مدیریت رسانه در حوزه ماموریت ما است؟

وی افزود: بنابراین دانشجو باید نگاه کسب و کاری داشته باشد؛ همچینین تسلط به زبان انگلیسی بسیار مهم است زیرا ما در لبه دانش می خواهیم باشیم و هم اکنون نیز در سطح بالای دنیا قرار داریم که می خواهیم این شرایط را حفظ کنیم؛ از طرفی هر سال جدید ترین منابع و جدیدترین مقاله ها ارائه می شود که دانشجو باید بتواند دنبال کند، البته این به معنای علاقه شخصی خودم به زبان انگلیسی نیست.

دکتر خواجه ئیان ادامه داد: نیازی نیست که دانشجو مقاله سطح بالا نوشته باشد اما باید دست به نوشتن داشته باشد و و در سطح ارشد مقاله داشته باشد از این رو باید راه رفتن را بلد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر نواب نیز درباره رویکرد دانشگاه ادیان و مذاهب به رشته مدیریت رسانه عنوان کرد: این دانشگاه نگاهی تلفیقی بین کسب و کار و تعامل با دنیا دارد و رسالت خود را گفت وگو با دنیا می داند؛ دانشگاه ادیان دارای کارخانه نوآوری است و مجموعه استارتاپ‌هایی همچون باسلام از دل این دانشگاه درآمده‌اند.

وی افزود: نگاه ما کارآفرینی رسانه است و معتقدیم آینده رسانه از آن فضای مجازی است بنابراین دانشجو مطلوب ما، فردی است که مدل های مختلف کسب و کارهای آنلاین را بشناسد و گفت وگو با ابزار رسانه را بداند.

سعید قنبری با اشاره به یادداشت دکتر خواجه ئیان منتشر شده بر روی وب سایت شخصی نسبت به فرآیند مصاحبه دکتری پرسید که دکتر خواجه ئیان در پاسخ عنوان کرد: سعی کردم در این مطلب ابهام ها را برطرف کنم، چیدمان جلسه مصاحبه به این صورت است که حداقل 5 نفر از مدیریت رسانه حضور دارند و گاه مهمان یا همکارانی که رشته آنان هم پوشانی دارد نیز دعوت می شوند.

وی افزود: از بنیان های رشته سوال می شود و گفته می شود که دو تئوری همراه با مثال بیان کنید، سوابق پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته می شود؛ به طور کلی داوطلب باید بیسیک ها را بداند؛ ما معتقدیم این فرد قرار در دوران تحصیل به عنوان دوست و بعد از آن همکار ما باشد بنابراین شخصیت پاکیزه و سالم و صادق مهم است؛ داوطلب باید آماده یادگیری باشد برای نمونه جناب آقای قنبری در جلسه مصاحبه مودبانه با نظر مصاحبه کننده مخالفت کرد، پس از جلسه همکاران گفتند که این فرد بسیار محترمانه مخالفت کرد و نظرش را بیان کرد.

دکتر خواجه ئیان ادامه داد: داوطلب باید ژورنال را بشناسد، گاه می پرسم که چرا مقاله خود را در این مجله چاپ کردی؟، که دانشجو بیان می کند: چون استادم گفته است! این صحیح نیست دانشجو باید شاخص های مجله معتبر را خود بداند، البته گاهی برخی دانشجویان کتاب چاپ شده خود را می آورند که من با وسواس بررسی می کنم چون معتقدم کتاب برای جلو بردن علم است؛ همچنین بحث دستیار آموزش نیز مطرح است که البته در ایران مرسوم نیست.

وی افزود:  از داوطلب این سوال مطرح می شود که چرا دکتری می خواهد بخواند؟ آیا صرفا به عنوان یک پله ای که باید طی بشود؟ یا این پرسش مطرح می شود که چرا باید تو را انتخاب کنیم؟

حجت الاسلام دکتر نواب نیز نسبت به فرآیند مصاحبه دکتری در دانشگاه ادیان و مذاهب توضیح داد و گفت: من به داوطلبان توصیه می کنم که برای مصاحبه مطالعه نکنید، زیرا ما از آنچه هستید سوال می کنیم و دانشجو باید خودش را اثبات کند اینکه چه دغدغه ای دارد؛ بنابراین داوطلب باید مسئله داشته باشد که حاضر باشد زندگی را وقف آن کند، همچنین این دانشگاه آزمون های خاصی همچون اسماء ندارد بنابراین داوطلبان استرسی نداشته باشند.

وی افزود: مهم نیست نظریه را حفظ کرده باشند اما مهم این است که تحلیل داشته باشند؛ زبان، روش تحقیق از دیگر مسائل مهم است، همچنین سوابق اجرایی و سوابق پژوهشی نیز اهمیت دارد.

دکتر خاجه ئیان نسبت به سوابق اجرایی در دانشگاه تهران بیان کرد: سوابق اجرایی بی تاثیر نیست اما اولویت نیست یعنی اگر  در زمانی افرادی با هم مساوی بودند در این صورت سوبق اجرایی تاثیر دارد.

در بخش پایانی گفت و گو اساتید به سوالات کاربران و مخطبان پاسخ داند.

سوال:  شهریه دانشگاه ادیان و مذاهب و بورسیه این دانشگاه چگونه است؟

دکتر نواب:مجموع هزینه تحصیل 120 میلیون تومان می شود که 60 میلیون تومان صندوق رفاه وام می دهد و 30 میلیون تومان نیز دانشگاه از طریق بانک رسالت وام می دهد؛ اما بورسیه نیز هم داریم هم نداریم این موضوع کاملا بستگی به دانشجو دارد، برای نمونه زمانی داوطلبی داشتیم که در جلسه مصاحبه همه حاضران را تحت تاثیر قرار داد که من با بقیه همکاران صحبت کردم و داوطلب را بورسیه کردیم اگرچه از نظر مالی داوطلب نسبت به پرداخت شهریه آمادگی داشت بنابراین ممکن است هیچ کس را بورسیه نکنیم و ممکن است همه 7 نفر را بورسیه کنیم.

سوال: آیا با ظرفیت کم رشته مدیریت رسانه دانشگاه تهران موافق هستید؟

دکتر خواجه ئیان: ظرفیت کم است و این درست است اما این مسئله به خاطر سرانه استاد به دانشجو است و ما هم اکنون 4 نفر استاد هستیم.

سوال: آیا از رشته های دیگر همچون ام بی آی می توانند شرکت کنند؟

دکتر خواجه ئیان: ما در مصاحبه کاملا عدالت انسانی را رعایت می کنیم از این رو از رشته ها و دانشگاه های دیگر می توانند شرکت کنند برای نمونه از پیام نور، آموزش محور، دانشگاه آزاد تاکنون دانشجو داشته ایم.

آیا دانشگاه تهران آزمون کتبی دارد؟ آیا مصاحبه آنلاین است؟

دکتر خواجه ئیان: من طرفدار آزمون کتبی هستم ولی فکر نمی کنم امسال این آزمون را داشته باشیم، در مورد مصاحبه آنلاین و حضوری نیز تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

مطالب مشابه