نشست علمی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی(ره)

امام خمینی (ره) به دنبال رشد و کمال جامعه بود

تاریخ انتشار:

حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیر جوان آراسته دبیر علمی دومین همایش« نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی(ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران» در گفت‌وگو با خبرنگاران و با اشاره به این که دانشگاه ادیان و مذاهب در راستای اهداف و وظایف خود، بحث عرفان و کارکرد آن در جامعه را یکی از محورهای فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود قرار داده است گفت: راه اندازی رشته «عرفان اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(ره)» در مقطع دکتری نشان دهنده اهتمام ویژه دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب به اندیشه‌های ارجمند حضرت امام(ره) در ساحت‌های مختلف به ویژه در مقوله عرفان است.

دکتر جوان آراسته بیان کرد؛جامعیت حضرت امام خمینی (قدس سره) و بهره‌مندی از ابعاد علمی و عملی متنوع، شخصیتی بی نظیر از امام ساخته است، فقیهی نو آور و اصولی قوی که  در ابواب فقهی نظریات بدیع و شگرفی همانند نظریه  تاثیر زمان و مکان در اجتهاد ارایه کرده است. فیلسوفی ژرف اندیش و عارفی راه طی کرده که ریاضت‌ها و مجاهدت‌های فراوانش از آن بزرگوار شخصیتی متخلق و در عین حال سیاستمداری دور اندیش ساخته است.
وی تاکید کرد؛متاسفانه در خصوص قیام امام خمینی
(ره) آنچنان که باید به بن مایه های اصلی و معرفتی این حرکت الاهی پرداخته میشد، کاری درخور صورت نگرفته است. به همین جهت اهداف بزرگی که آن حضرت دنبال می‌کرد مغفول مانده است. امام در پی کمال انسان و رشد جامعه بود . همراهی ایشان با مردم و بودن در کنار مردم و تولی رهبری جامعه، چهره دیگری از ایشان را به نمایش گذاشت که مروجان زاویه نشینی عرفان و عزلت گزینی عرفا را به چالش کشید.
دبیر علمی دومین همایش« نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی
(ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران» افزود؛ حضرت امام(رضوان الله تعالی علیه) به عنوان یک عارف بزرگ در صدر حکومت اسلامی قرار گرفت و اینجا بود که پرسش‌های بی شماری در اذهان پژوهشگران پیرامون نسبت عرفان و سیاست شکل گرفت.
دکتر جوان آراسته گفت؛ در همین راستا دانشکده عرفان و معاونت ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب اولین همایش بین‌المللی «نقش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی
(ره) در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران» را برگزار کرد،در این همایش که  روز  چهارشنبه، ۱۵ بهمن ماه 1399 با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و با استقبال بسیار خوبی به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب،آیت‌الله حسن رمضانی،حجت الاسلام والمسلمین نزار سُعیّد،حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جوادی‌آملی،حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا الهی‌منش ،دکتر فاطمه طباطبایی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی فرهودی به بررسی دیدگاه های حضرت امام(ره) در تشکیل حکومت اسلامی ومسایل پیرامونی آن پرداختند.
وی ادامه داد؛جمع بندی برگزار کنندگان این همایش آن بود که با توجه به گستردگی فضای بحث و وجود دیدگاه‌های بعضا متفاوت در این زمینه می طلبد که دومین همایش با همین موضوع و در ادامه مباحث پیشین برگزار شود که به توفیق الهی ان شاء الله این همایش روز چهارشنبه 11 خرداد 1401 ساعت 9:30 در تالار امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب، و در آستانه ایام رحلت آسمانی حضرت امام 
(ره) برگزار خواهد شد.
دکتر جوان آراسته خاطر نشان کرد؛ در دومین همایش « نقش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی
(ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران» که به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد اساتید حوزه و دانشگاه آیت الله حسن رمضانی، دکتر محمد جواد درودگر، دکتر مصطفی فرهودی و دکتر رضا الهی منش به ایراد سخن خواهند پرداخت.

مطالب مشابه