گفتگو با ریاست دانشکده شیعه شناسی

پیگیری برای رشته های جدید در حوزه مطالعات شیعی در دستور کار دانشکده قرار گرفته است

تاریخ انتشار:

با توجه به نزدیکی به برگزاری آزمون‌ اختصاصی طلاب در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب و استقبال طلاب و روحانیون سراسر کشور جهت تحصیل در رشته‌های دانشکده شیعه‌شناسی و برای آشنایی بیشتر با این رشته‌ها و اهداف دانشکده شیعه‌شناسی روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جواد لطفی رئیس دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب به شرح ذیل انجام داده است. 

توضیحی درباره ساختار دانشکده بفرمایید؟

دانشگاه ادیان و مذاهب در سال 1387 با کسب مجوز از شورای گسترش آموزش عالی رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. دانشکده شیعه‌شناسی در کنار دانشکده ادیان و دانشکده مذاهب اسلامی در زمره سه دانشکده نخست دانشگاه ادیان و مذاهب قرار دارد.

با توجه به انتقال گروه فرق و تاریخ تشیع از دانشکده شیعه‌شناسی به دانشکده تاریخ، در حال حاضر در دانشکده شیعه‌شناسی دو گروه علمی پژوهشی: شیعه‌شناسی (گرایش کلام شیعه و جامعه شناسی) و شیعه‌شناسی به زبان انگلیسی مشغول فعالیت‌اند و در حال پیگیری رشته‌های جدید در حوزه مطالعات شیعی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستیم. إن شاء الله به محض دریافت مجوز اقدام به جذب دانشجو خواهیم کرد.

دانشکده شما چه رشته‌هایی در چه مقاطعی دارد؟

در حال حاضر در دانشکده شیعه شناسی رشته‌های ذیل دانشجو دارد:

کارشناسی: شیعه‌شناسی(غیرحضوری)

کارشناسی ارشد: شیعه‌شناسی گرایش کلام(حضوری و مجازی)، شیعه‌شناسی گرایش جامعه شناسی( درحال حاضر فقط دانشجوی مجازی داریم و برای سال آینده پذیریش به صورت حضوری و مجازی خواهیم داشت)، شیعه‌شناسی به زبان انگلیسی و برای سال جدید شیعه شناسی به زبان عربی هم إن‌شاء‌الله برگزار خواهد شد.

دکتری: در حال حاضر فقط رشته شیعه‌شناسی وجود دارد؛ اما در حال تلاش برای دریافت مجوز برگزاری رشته‌های جدید هستیم که إن‌شاء‌الله به محض دریافت اقدام به جذب دانشجو خواهیم کرد.

در رشته شیعه شناسی سرفصل‌ها و نیز پایان‌نامه‌ها غالباً معطوف به تاریخ کلام شیعه‌اند و اندیشه کلامی شیعه را مستقلاً یا در مقایسه با ادیان و مذاهب دیگر مورد مطالعه قرار می دهند.

دانشکده شیعه شناسی در رشته های مذکور، در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، از طریق کنکور سراسری و آزمون اختصاصی دانشجو می پذیرد.

۳. سال گذشته چند نفر در این دانشکده پذیرفته و فارغ التحصیل شدند.

سال گذشته حدود ۲۰۰ نفر از این دانشکده فارغ‌التحصیل شدند:

کارشناسی: حدود 120 نفر.

ارشد: شیعه‌شناسی گرایش کلام: 28 نفر، شیعه شناسی به زبان انگلیسی: 14، شیعه شناسی گرایش جامعه‌شناسی: 14 نفر

دکتری: شیعه شناسی 21نفر

در سال جدید قصد پذیرش چند نفر را دارید؟

در سال تحصیلی جدید مطابق با قوانین دانشگاه اقدام به جذب دانشجو در تمامی مقاطع ذکر شده خواهیم کرد؛ اما با توجه به اهمیت مباحث شیعه‌شناسی درخواست افزایش ظرفیت در مقطع دکتری را نیز داده‌ایم که در صورت موافقت إن‌شاء‌الله به ظرفیت دانشکده افزوده خواهد شد.

پذیرفته‌شدگان دانشکده شیعه شناسی چه مزایایی خواهند داشت؟

این دانشکده از نخستین دانشکده‌های تأسیس شده در دانشگاه ادیان و مذاهب است و تاکنون صدها فارغ التحصیل در مقطع ارشد و دکتری در مباحث مختلف شیعه شناسی داشته است و از بطن این  دانشکده، دانشکده های دیگر مانند دانشکده تاریخ و دانشکده علوم قرآنی، به وجود آمده است.

دانشکده شیعه شناسی در طول سالیان متمادی توانسته است در مقاطع مختلف تحصیلی، فارغ التحصیلان زیادی در زمینه مطالعات‌شیعی تربیت نماید که به فضل خدا بسیاری از ایشان در محافل مختلف حوزوی و دانشگاهی منشاء اثر بوده‌اند. پذیرفته‌شدگان دانشکده شیعه‌شناسی نیز می‌توانند در محافل علمی حوزوی و دانشگاهی بعنوان استاد، محقق و پژوهشگر متخصص، فعالیت نمایند و با توجه به آشنایی جامع و کامل از ادیان و مذاهب مختلف، در این زمینه صاحب نظر باشند.

به نظر شما چرا طلاب و دانشجویان باید به دانشگاه ادیان بیایند؟

یکی از ضرویارت امروزه مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی، آشنایی کامل و جامع با ادیان و مذاهب مختلف جهت ارتباط بیشتر و تعامل است. دانشگاه ادیان و مذاهب نیز با توجه به اینکه به عنوان دانشگاهی جامع و مرجع در حوزه ادیان و مذاهب است، می‌تواند بهترین محل برای تحصیل دانش پژوهان مشتقاق به مطالعات ادیان و مذاهب باشد. این دانشگاه با ایجاد بستری مناسب در ارتباط بین ادیان و مذاهب اسلامی گامی بلند در راستای عملی سازی این آرمان برداشته است.

مطالب مشابه