رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد؛

ایجاد مرز و خط‌کشی میان اهل تسنن و شیعیان امری ناصواب است

تاریخ انتشار:

بروز برخی اختلافات جزئی از سوی برخی افرادی که به دنبال تنش و ناآرامی هستند، نمی‌تواند وحدت میان ما را از بین ببرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، همایش«منادیان امت» با حضور حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید ابوالحسن نواب ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب و جمعی از علمای اهل سنت در حسینیه جماران برگزار شد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اهمیت جایگاه گفت‌وگو و ضرورت تعامل میان ادیان و فرق و مذاهب مختلف بیان کرد: ایجاد مرز و خط‌کشی میان اهل تسنن و شیعیان امری ناصواب است. ما هیچ‌گاه دنبال ایجاد مرزبندی نبوده‌ایم. کارکرد و حضور دانشگاه ادیان و مذاهب نمونه و نشانه آشکار این موضوع است. چرا که همواره رسالت ما ایجاد گفت‌وگو، وفاق و همدلی میان ادیان و مذاهب است.

تمامی ادیان به‌مثابه یک خانواده هستند

وی ادامه داد: ما تمامی ادیان و مذاهب را به‌ مثابه یک خانواده می‌دانیم. بروز برخی اختلافات جزئی از سوی برخی افرادی که به دنبال تنش و ناآرامی هستند، نمی‌تواند وحدت میان ما را از بین ببرد. تمامی مخازن و منابع حاضر و موجود در دانشگاه ادیان به‌طور کامل در مسیر وحدت و ایجاد یکپارچگی در میان ادیان ایجادشده است. وحدت سرمایه انسانی و اجتماعی جامعه ادیانی به شمار می‌آید. اغلب فضیلت‌های اهل سنت و بزرگان و علمای این مذهب منتسب به خراسان بزرگ بوده است. بنابراین خراسان بزرگ (منطقه‌ای که در قدیم برای ایران بوده است) مهد تمدن جهان اسلام بوده است و شما باید این را به‌مثابه یک خانواده قلمداد کنید.

امام خمینی(ره) نگاه دنیا نسبت به شیعه و سنی را عوض کرد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اهداف بزرگ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد:حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) نگاه دنیا را به شیعه و سنی عوض کرد. امام همیشه به دنبال تحقق جامعه‌ای بود که فراتر از مقولات شیعی و سنی صورت‌بندی می‌شود. چرا که هدف ایجاد جامعه انسانی فارغ از حساسیت‌های مذهبی بود.

اختلافات را به رسمیت بشناسید

وی با طبیعی خواندن برخی اختلافات در میان علما و فقهای هر دو مذهب تشیع و تسنن، تصریح کرد: اختلاف یک مسئله طبیعی و جزئی در نهاد بشریت است. مهم این است که اختلاف را به رسمیت بشناسیم. اختلاف نباید باعث ایجاد شکاف و بروز فاصله شود. اختلاف در مسائل کلامی و فقهی در میان طریقت و طوایف مختلف مذهبی یک امر طبیعی محسوب می‌شود و باید آن را به رسمیت بشناسیم.

اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: مقام معظم رهبری همواره در منویاتشان صریحاً اعلام داشته‌اند که اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است. وحدت و تقریب در منطق جمهوری اسلامی ایران فراتر از دو مقوله‌ی تاکتیک یا استراتژی است و وحدت مذاهب اسلامی مبنای ایدئولوژی ما است .

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید ابوالحسن نواب در پایان خاطرنشان کرد: روابط ما با هم‌کیشان دیگر آئین و ادیان مختلفی همچون؛ بودائی، هندو، زرتشتیان و حضور حداکثری اقلیت‌های مختلف در دانشگاه ادیان و مذاهب باعث شده است امروزه این دانشگاه با تمامی ادیان و مذاهب تعامل و روابط صلح‌آمیز و محبت آمیزی برقرار نماید. اگر شیعه و سنی تلاش کند تا اختلافات را کاهش دهد و به اختلافات دامن نزند، آینده بسیار روشنی در پیش خواهیم داشت.

در انتها شرکت‌کنندگان در این نشست صمیمی به تبادل نظر پیرامون مسائل جامعه و نیز بیان تجربیات خود پرداختند.

مطالب مشابه