قابل توجه طلاب و روحانیون سراسر کشور؛

دانشکده تاریخ در رشته های فرق تشیع و تاریخ تشیع دانشجو می پذیرد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ دانشکده تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب در رشته‌های فرق تشیع و تاریخ تشیع اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر پس از شماره گیری تلفن تماس دانشگاه ادیان و مذاهب ، با داخلی جناب آقای شاهرودی 9012 مرتبط شوید و کسب اطلاع کنید. ضمنا جهت پذیرش طلاب گرامی شرایط خاصی در نظر گرفته شده است.
 معرفی رشته فرق تشيع:
فِرَق تشیع شاخه‌های مختلف شیعیان که علی رغم باور به امامت بلافصل علی بن ابی طالب(ع)، در برخی باورهای دیگر از جمله شمار امامان معصوم با یکدیگر اختلاف دارند. امامیه، زیدیه و اسماعیلیه از مهمترین فرقه‌های شیعی‌اند. برخی منابع، کیسانیه و گروه‌های غلات را نیز به شیعه نسبت داده‌اند. پس از فرقه‌های گفته‌شده، واقفیه و شیخیه نیز دارای اهمیت‌اند.
شناخت جامع و دقیق تاریخ و اندیشه هر یک از فِرق آن‏گاه میسّر می‏شود که از یک سو، مفاهیم و اصطلاحات و القاب مربوط به آن فرقه ‏ها را به روشنی دریابیم و از سوی دیگر، از خاستگاه تاریخی آن فرقه آگاهی کاملی به دست آوریم. پژوهشگران در بررسی تاریخ ظهور و شکل‏گیری بیشتر فرقه‏ های اصلی و بزرگ و یا کوچک اسلامی، با مشکل تفاوت دیدگاه‏ها در علل نام‏گذاری، خاستگاه و آغاز پیدایش آن‏ها و به تبع آن، خلط اصطلاحات فرقه ‏ای و احیانا ابهام در مفهوم و مراد برخی عناوین و القابِ فرق روبه‏رو هستند. یکی از نتایج این ابهام مشکل تطبیق فروع و شاخه‏ های هر فرقه بر عنوان کلی آن فرقه است. این پدیده درباره شیعه و تشیّع، به ویژه با توجه به برخورداری این گروه از تنوّع جریان‏های فکری و دسته‏ بندی ‏ها از یک سو، و آمیختگی گزارش‏ها و تحلیل‏ها با حبّ و بغض ‏های افراطی از سوی دیگر، نمود بیشتری پیدا کرده است. از این‏رو، سخن‏ها و دیدگاه‏های مختلف و احیانا متضاد درباره چیستی، چگونگی و تاریخ ظهور و رواج این جریان فکری و گونه‏ های متفاوت آن، در مقایسه با دیگر فرقه‏ های اسلامی رایج‏تر بوده است.
 معرفی رشته تاریخ تشیع:
تاریخ تشیع، از شاخه¬های تاریخ اسلام است كه در آن، طلاب به آموزش روشمند تاریخ تشیع و شیعیان، انشعابات، قیام‏ها، دولت‏ها و مراكز شیعى، نقش محورى امامان معصوم(ع) و شیعیان در فرهنگ و تمدن اسلامى مى ‏پردازند و توانایی پاسخگویی به نیازها و تحقیق در حد تحلیل و بررسی مسائل مربوط و تدریس آن را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة این رشته می‌شوند

 

مطالب مشابه