در دیدار با اسقف پراگ مطرح شد؛

ادیان پیام محبت، رحمت و عدالت را برای بشریت به ارمغان آورده اند

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری با اسلاو مالی اسقف پراگ در ساختمان اصلی اسقف اعظم دیدار و گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش جناب آقای اسلاومالی، اسقف پراگ، ضمن خیر مقدم به حجت الاسلام و المسلمین آقای تسخیری و هیئت همراه برای حضور در جمهوری چک و شهر پراگ، اظهار امیداوری کرد که این دیدارها و گفت‌وگو‌ها بتواند موجب تقویت و گسترش روابط فی ما بین شود.

در این دیدار اسلاومالی با تقدیر از فعالیت‌های گسترده دکتر محمدمهدی تسخیری در راستای گسترش گفتگوهای ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد؛ حضور شما در روسیه و گفتگوهای انجام شده با کلیسای شرق روسیه از جمله نقاط بارز در فعالیت‌های شما است و امیدوارم این جلسه بتوانند سرآغاز گفت‌و‌گوها و فعالیت‌های جدی و موثری باشد.

اسقف پراگ همچنین با بیان دیدگاه خود راجع به ملاقات عالیجناب پاپ با آیت الله سیستانی و همچنین امضای عقد اخوت میان پاپ و جناب آقای احمد طیب، رئیس الازهر مصر، عنوان کرد ؛ چنین برنامه‌ها و دیدارهایی بین رهبران بزرگ دینی می‌تواند در پیشبرد اهداف صلح‌جویانه و زندگی‌مسالمت آمیز بسیار ثمر‌بخش باشد.

اسلاومالی  افزود؛  در سفری که به ایران داشتم از نزدیک با فعالیت‌های دینی و مذهبی اقلیت‌های دینی ایران آشنا شدم و از اینکه اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی نمایندگانی دارند و از اقدامات دانشگاه ادیان و مذاهب که یک دانشگاه دینی به حساب می‌آید و در این دانشگاه مسیحیت و سایر ادیان مورد بحث و تحقیق و تدریس  قرار می‌گیرد بسیار خوشحال شدم و امیدوارم دانشگاه ادیان و مذاهب در راستای رسالت خود زمینه‌های هرچه بیشتر فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی اقلیت‌های دینی ایران را به نحو شایسته فراهم سازد.

در این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری نیز ضمن تشکر از اسقف پراگ و با بیان اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب یک دانشگاه بین‌المللی و تنها دانشگاه اختصاصی در مورد ادیان است گفت: در دانشگاه ادیان و مذاهب همه ادیان شرق و غرب تدریس می‌شوند و ما در این دانشگاه برای تدریس برخی از دروس دانشگاهی از بزرگان ادیان مختلفی که در ایران هستند دعوت می‌کنیم.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: با توجه به اینکه رویکرد اصلی دانشگاه ادیان و مذاهب توجه به ادیان جهت ترویج و گسترش صلح و زندگی مسالمت‌آمیز میان ادیان می‌باشد، فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علاوه بر اینکه بر فعالیت‌های علمی و آموزشی متمرکز است گفت‌وگوی ادیان در جامعه دانشگاهی را نیز در نظر دارد.

دکتر تسخیری با ابراز خوشحالی از سفر اسقف اسلاومالی به ایران گفت: ما حضور ادیان مختلف در ایران را نه تهدید بلکه فرصتی مغتنم برای خود و کشور عزیزمان می‌دانیم  و امیدواریم مجددا شما را در ایران ببینیم و شما بار دیگر از نزدیک شاهد باشید که سایر ادیان در ایران چقدر آزاد هستند و یا اینکه حداقل، آزادی آنها بسیار بیشتر از آزادی مسلمانان در بیشتر کشورهای اروپایی است .

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد؛ گاهی یک کاندیدای مجلس شورای اسلامی مسلمان در تهران با داشتن بیش از یک میلیون رأی نمی‌تواند وارد مجلس شود  و این درحالی است که یک شهروند مسیحی یا یهودی و زردشتی می‌تواند تنها با چند هزار رأی وارد مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران شود و مثل سایر نماینده‌های مجلس در تمام امور مربوط به کشور آزادانه اظهار نظر کند.

حجت الاسلام والمسلمین تسخیری تاکید کرد؛ در ایران همه به عنوان یک شهروند در نظر گرفته می‌شوند و در سختی‌ها و خوشی‌ها در کنار همدیگر هستند. بسیاری از مسیحیان و حتی دیگر ادیان در دفاع مقدس و جنگی که با عراق داشتیم حضور داشتند و در دفاع از خاک وطن به مقام شهادت نائل شدند و اقلیت‌های دینی ایران دوشادوش هموطنان مسلمان خود در پیشرفت و آبادانی کشور نقش دارند.

وی ادامه داد: ما بر این باور هستیم که ادیان پیام محبت، رحمت و عدالت را برای بشریت به  ارمغان آورده‌اند. اما متاسفانه سلطه طلبان، دروغ بزرگی را در جامعه منتشر می‌کنند و علت بسیاری از اختلافات در جامعه را ادیان و مذاهب می‌دانند و این در حالی  است که این مسأله با روح پیام پیامبران الهی منافات دارد.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه بیان کرد: تبیین ارزش‌های انسانی که توسط پیامبران برای انسان‌ها به ارمغان آورده شده موجب نشر فرهنگ محبت و صلح در جامعه بشری امروز است و شما بر اساس همین پیام در جامعه خود حرکت می‌کنید و تلاش می‌کنید مردم را از بندهای غیر انسانی رها کنید. بدون شک شما رهبران مسیحی نیز در برابر هر گونه ظلم و فقر و جهل ایستادگی می‌کنید همانطوری که شما مدتی را در زندان دیکتاتور‌های گذشته محبوس بودید و برای دفاع از حقوق مردم مقاومت کردید.

مطالب مشابه