در سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری چک مطرح شد؛

دانشگاه ادیان و مذاهب بر مبنای گسترش صلح و گفت وگو بنا شده است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر پراگ جمهوری چک با کیومرث کاظمی ‌کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران و سرکنسول سفارت سرکار خانم منتظری دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری با ابراز خوشحالی از اینکه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پراگ حضور پیدا کرده و با تشکر از استقبال گرم و صمیمی سفارت عنوان کرد: همانطور که می‌دانید دانشگاه ادیان و مذاهب تنها دانشگاه ادیانی ایران،در شهر قم است. این دانشگاه یک دانشگاه بین‌المللی است و حدود ۸۰ درصد از دانشجویانش، دانشجویان بین‌المللی می‌باشند. این دانشگاه بیش از ۱۵۰ تفاهم‌نامه بین‌المللی با دانشگاه‌های خارج از ایران دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب بر مبنای گسترش صلح و گفت‌وگو بنا شده است برای ما ارتباطات آکادمیک و علمی با محوریت تبادل دانشجو و استاد و همچنین انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بسیار مهم است و دانشگاه ادیان و مذاهب به صورت جدی این هدف را پیگیری می‌کند. هدف ما حضور هر چه بیشتر دانشجویان و اساتید رشته‌های مختلف ایران در اروپا و همچنین حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای اروپایی در ایران و مخصوصا قم است که به عنوان یک شهر دینی و مرکز اندیشه تشیع شناخته می‌شود.

معاون ارتباطات و بین‌الملل دانشگاه گفت: تاکنون دانشگاه ادیان و مذاهب برنامه‌های متعددی در این زمینه برگزار کرده است. دانشگاه‌های آلمانی یکی از مهمترین همکاران ما در برگزاری دوره‌های علمی بودند. تا کنون بیش از ۱۰ دوره با همکاری این دانشگاه‌ها برگزار شده است که در آن دانشجویان و اساتید دانشگاه به مدت چند هفته در آلمان بودند و آنها نیز با دانشجویان و اساتید خود به ایران آمده‌اند.

وی ادامه داد: هدف ما از حضور در کشوری جمهوری چک گسترش این ارتباطات علمی با دانشگاه‌ها جمهوری چک است. ما به دنبال این هستیم که ارتباطات علمی خود را از آلمان و حتی یک دانشگاه در جمهوری چک فراتر ببریم. امیدواریم ارتباط و برگزاری برنامه‌های علمی با دانشگاه وست‌بوهیمای چک آغاز راه ما برای ادامه و گسترش همکاری با دیگر دانشگاه‌های این کشور باشد و بسیار خرسند خواهیم شد اگر سفارت جمهوری اسلامی نیز در این راه همراه ما باشد و بتواند ما را با دیگر دانشگاه‌های جمهوری چک مرتبط کند.

کاظمی ‌کاردار سفارت در ادامه ضمن خوش‌آمد گویی به هیئت اعزامی از دانشگاه ادیان و مذاهب به تمجید از فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه پرداخت و عنوان کرد که این گونه برنامه‌ها تاثیر زیادی در کاهش منازعات و شکل‌گیری جبهه‌های اسلام ستیزی خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما در زمانه‌ای هستیم که باید برای تقویت ارتباطات و همچنین گفت‌وگوهای علمی با دیگر کشورها تلاش کنیم. بسیاری از مشکلات و تنازعات بین‌المللی ما با دیگر کشورها به این دلیل است که آنها ما را نمی‌شناسند و هر چه از ما اطلاعات به دست می‌آورند از طریق دیگران است اما وقتی که ما بتوانیم این ارتباطات علمی را شکل دهیم و از اساتید و دانشجویان آنها دعوت کنیم که به ایران بیایند و ایران را ببینند می‌توانند نگاه صحیحی نسبت به ایران به دست بیاورند و تجربه خود را با دیگر افراد به اشتراک بگذارند و این بسیار مهم و ضروری است.

کاظمی ادامه داد: ما با ارج نهادن به تلاش‌های دانشگاه ادیان و مذهب تلاش خواهیم کرد که برقراری و استمرار این ارتباطات سازنده را تسهیل کنیم و دانشگاه‌هایی که به سفارت برای انجام پروژه ها و یا برنامه‌های مشترک مراجعه می‌کنند را به دانشگاه ادیان و مذاهب معرفی کنیم.

وی در پایان ضمن امیدواری از اینکه این برنامه‌ها می‌تواند آینده‌ی خوبی را برای کشور رقم بزند اظهار کرد: آغاز و ایجاد یک ارتباط سخت است اما استمرار آن سخت‌تر. دانشگاه ادیان و مذاهب باید برای استمرار این گونه ارتباطات تلاش کند و ارتباطات علمی خود را تا آنجا که ممکن است حفظ و تقویت کند.

مطالب مشابه