در دیدار با معاون رئیس آکادمی علوم چک مطرح شد؛

گسترش پروژه های مشترک پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب با آکادمی علوم چک

تاریخ انتشار:
آکادمی علوم چک

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری با حضور در آکادمی علوم جمهوری چک با معاون آکادمی و مسئول آرشیو دکتر یان فری دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه با ابراز خوشحالی از حضور در آکادمی علوم جمهوری چک به معرفی دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه ادیان یک دانشگاه بین‌المللی است که ادیان در آن تدریس می‌شود. بیش از ۸۰ درصد دانشجویان این دانشگاه بین‌المللی‌اند.

وی گفت: مهمترین فعالیت‌ دانشگاه در حوزه بین‌الملل، ارتباط با دانشگاه‌های کشورهای دیگر و برگزاری دوره‌های علمی بین‌المللی در ایران و خارج از ایران با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات دیگر است. در حال حاضر مهمترین ارتباطات ما با دانشگاه وست بوهیمای چک و همچنین برخی از دانشگاه‌های کشور آلمان است. تاکنون ده‌ها دوره‌ بین‌المللی در ایران و آلمان برگزار شده است و دانشجویان زیادی در این دوره‌ها تجربه‌های بسیار خوبی را کسب کرده‌اند.

تسخیری افزود: برای ما بسیار مهم است که برای اساتید و دانشجویان خود امکان حضور در برنامه‌های بین‌المللی را فراهم کنیم. حضور ما در کشو چک و آکادمی علوم چک به همین دلیل است. ما قصد داریم با همکاری شما چنین تجربیاتی را برای اساتید و دانشجویان فراهم کنیم.

دکتر یان فری معاون رئیس آکادمی در ادامه ضمن خوش‌آمد گویی به هیئت اعزامی گفت: آکادمی علوم فلسفه چک دپارتمان‌های مختلفی دارد از جمله دپارتمان فلسفه، دپارتمان الهیات، دپارتمان هنر و دپارتمان جامعه‌شناسی. آکادمی علوم دانشجو ندارد و همه فعالیت‌های آن به صورت پژوهشی می‌باشد. بسیاری از اساتیدی به صورت پاره وقت در اینجا مشغول هستند و فعالیت‌های آموزشی و دانشگاهی آنها در دانشگاه‌های مختلف اروپا می‌باشد.

وی ادامه یکی از مهمترین فعالیت‌های دپارتمان فلسفه در حال حاضر پژوهش‌های متعدد و معرفی یکی از مهمترین فیلسوفان معاصر چک یان پاتوچکاست. از یان پاتوچکا یک کتاب به فارسی ترجمه شده است که در مورد سقراط است. ما یان پاتوچکا را به عنوان یکی از مهمترین فیلسوفان معاصر چک می‌شناسیم و در اینجا تلاش می‌کنیم که اندیشه این فیلسوف را معرفی کنیم.

یان فرای گفت: برنامه‌های پژوهشی مشترک یکی از فعالیت‌های مشترکی است که می‌توانیم برای آن برنامه ریزی کنیم. برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌های مشترک یکی از زمینه‌های همکاری بین آکادمی علوم و دانشگاه ادیان و مذاهب باشد.

وی عنوان کرد: از آنجا که ما اینجا دانشجو نداریم نمی‌توانیم بر روی پروژه‌های مشترک برای تبادل دانشجو و استاد سرمایه گذاری کنیم اما پروژه‌های مشترک پژوهشی مخصوصا در حوزه معرفی و ارائه یان پاتوچکا برای ما قابل دستیابی و برنامه ریزی می‌باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین تسخیری در ادامه افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب دو پژوهشکده دارد؛ پژوهشکده ادیان و پژوهشکده زن و خانواده که از این ظرفیت نیز می‌توان در خصوص انجام‌ پژوهش‌های مشترک برنامه ریزی کرد. وی عنوان کرد علاوه بر این پژوهشکده همه دانشکده‌های دانشگاه مخصوصا دانشکده‌های ادیان و فلسفه توانایی انجام پروژه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف دارند.

مطالب مشابه