سفیر ایران در اتریش بیان کرد؛

دیپلماسی عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب در جامعه آکادمیک جهان قابل تقدیر است

تاریخ انتشار:

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، هیئت اعزامی دانشگاه ادیان و مذاهب به ریاست معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر وین اتریش با دکتر عباس باقرپور اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
دکتر عباس باقرپور سفیر ایران در وین ضمن خوش‌آمد گویی به هیئت دانشگاه ادیان و مذاهب و آرزوی داشتن سفری پربار عنوان کرد: دیپلماسی عمومی شامل برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و تبادل شهروندان سایر کشورها و در چارچوب حمایت‌های دولتی می‌باشد. دیپلماسی عمومی می‌تواند از طریق کانال‌های رسمی یا خصوصی و نیز توسط مؤسسات یا افراد صورت بگیرد. این دقیقا همان کاری است که دانشگاه ادیان و مذاهب بدون هیچ وابستگی به دولت یا نهادی دیگری در کشور در حال انجام دادن آن است. تبادل استاد و دانشجو مخصوصا حضور اساتید و دانشجویان دیگر کشورها در ایران بسیار مهم و ضروری است.
وی عنوان کرد: حضور اساتید و دانشجویان دیگر کشورها در ایران به آنها نشان خواهد داد که اوضاع ایران آنگونه که در رسانه‌های غربی به نمایش گذاشته می‌شود نیست. افکار آنها در خصوص ایران تغییر خواهد کرد و کم کم این موجب خواهد شد که افکار عمومی دیگر کشورها نسبت به ایران اصلاح شود و به این باور برسند که آنچه رسانه‌های غربی همواره در مورد ایران مطرح می‌کنند صحیح نیست.
دکتر اردکانی تصریح کرد: در زمان حاضر که کشورهای غربی با فشار به دنبال ایجاد محدودیت‌های سیاسی برای ایران هستند این گونه برنامه‌ها در حوزه دیپلماسی عمومی می‌تواند راه‌گشا باشد. اگرچه ممکن است نتایج مورد انتظار از این فعالیت‌ها به زودی به دست نیاید اما قطعا در طولانی مدت می‌توانیم شاهد فواید و نتایج بسیار خوبی از این نوع دیپلماسی عمومی باشیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری ضمن ابراز خوشحالی از حضور در سفارت ایران در وین از مهمان‌نوازی و میزبانی سفیر و کارمندان سفارت تشکر کرد و گزارش کوتاهی از سفر هیئت اعزامی به سفیر ارائه کرد. وی گفت: ما سفرمان را از شهر پراگ جمهوری چک آغاز کردیم. در این کشور جلسات بسیار خوب دانشگاهی و ادیانی داشتیم و به توافقات خوبی در خصوص تبادل استاد و دانشجو رسیدیم.

وی ادامه داد: یکی از جلسات مهم ما با اسقف مالی بود که ما در آن جلسه صحبت‌های زیادی در خصوص گفت‌وگوی ادیان و لزوم آشنایی و درک پیروان ادیان از یکدیگر داشتیم. البته به نظر می‌رسید او قبلا به ایران آمده است و یک نگاه منفی در مورد ایران در ذهن او شکل داده شده بود لذا سوالات حساسی را می‌پرسید و من هم به آنها پاسخ می‌دادم.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری در ادامه بیان کرد: ما در اتریش هم برنامه‌های خوبی با دانشگاه وین، دانشگاه زیگموند فروید و همچنین دانشگاه گراتس داشته و داریم. در توافقی که با استاد دانشگاه گراتس داشتیم قرار شد که در سال آینده فعالیت‌های تبادل استاد گسترش پیدا کند و تا آنجا که ممکن است در قرار داد جدید تبادل دانشجو هم در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در حقیقت تمام این فعالیت‌های ادیانی و بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب که تنها دانشگاه ادیانی کشور است به این دلیل است که این دانشگاه بر پایه گسترش صلح و همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان بنا شده است و تمام فعالیت‌های بین‌المللی آن نیز بر این اساس است. ما در این دانشگاه تلاش می‌کنیم با تسهیل ارتباطات دانشگاه بخشی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در خصوص اسلامی هراسی و همچنین ایران هراسی را از بین ببریم.

مطالب مشابه