وزیر فرهنگ، گردشگری و آثارباستانی عراق مطرح کرد؛

دانشگاه ادیان و مذاهب دانشگاه بی نظیری است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسن ناظم  وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق، دکتر علا ابورغیف قائم مقام وزیر به همراه معاونان وزیر، منصور عبدالمهدی سفیر عراق در ایران و دکتر امجد مظفر رایزن فرهنگی کشور عراق در ایران روز جمعه ۲۰ خرداد با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری، معاون دانشجویی دکتر انصاری و رئیس دانشکده رسانه حجت‌الاسلام سید محمدرضا نواب و همچنین حجت الاسلام و المسلمین اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش، محور گفت‌وگوی هیئت عراقی با مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب تقویت ارتباطات دانشگاهی دانشگاه‌های عراق و دانشگاه ادیان و مذاهب بود. هر دو طرف بر اهمیت این ارتباطات تاکید کردند و عنوان شد که تلاش‌هایی بابت استحکام و گسترش ارتباطات دانشگاهی انجام شود.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق ضمن ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: من دانشگاه ادیان و مذاهب را یک دانشگاه بی نظیر می‌دانم چون این دانشگاه در منطقه تنها دانشگاهی است که در آن همه ادیان مورد توجه قرار گرفته و تدریس می‌شوند. این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های مورد توجه عراقی‌هاست و من از بسیاری افراد تعریف دانشگاه ادیان و مذاهب را شنیده‌ام.

وی افزود: کشور ایران و عراق زمینه‌های همکاری بسیاری زیادی دارند. همسایگی این دو کشور و همچنین اشتراکات دینی و فرهنگی میان دو کشور ایجاب می‌کند که این ارتباطات گسترده‌تر باشد. دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان یک جامعه آکادمیکی که محل حضور و تحصیل بسیاری از دانشجویان عراقی است یکی از نمونه‌هایی است که با محوریت آن باید تقویت ارتباطات آکادمیکی میان دو کشور شکل بگیرد.

حسن ناظم گفت: افرادی که در حال حاضر در دانشگاه ادیان و مذاهب تحصیل می‌کنند در واقع سفیرانی از کشور عراق هستند که در آینده عراق می‌توانند تاثیر گذار باشند. لذا ما باید با تقویت ارتباطات آکادمیکی علاوه بر اینکه تحصیل را برای دانشجویان عراقی در ایران تسهیل کنیم امکان اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد را نیز در این دانشگاه برای آنها فراهم کنیم.

معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری ضمن خوش‌آمد گویی به هیئت عراقی و آرزوی داشتن سفری خوش و پربار در ایران بیان کرد: همانطور که شما فرمودید ما سابقه تمدنی زیادی داریم و ارتباطات در هر بخش، مخصوصا ارتباطات دانشگاهی می‌تواند در پیشرفت و پیشبرد اهداف دو کشور بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: در واقع با توجه به تمام اشتراکاتی که میان دو ملت وجود دارد این ارتباطات ضروری است و با توجه به شرایط کنونی جهان و منطقه ضرورت این ارتباطات دو چندان شده است. دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان یک دانشگاه مهم که مقصد اصلی دانشجویان عراقی است تلاش کرده است با برنامه‌های متعدد علمی، دانشجویانی را برای آینده عراق تربیت کند که بتوانند بخشی از مشکلات کشور عراق را در آینده حل نمایند و برای کشور عراق نیروهای موثر و موفقی باشند.

سپس منصور عبدالمهدی سفیر عراق در ایران با اشاره به حضور بسیاری از دانشجویان عراقی در دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب نقش عمده‌ای جهت رشد علمی جوانان عراقی دارد. دانشجویان عراقی زیادی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و تلاش دانشگاه ادیان و مذاهب برای تسهیل امور تحصیلی این دانشجویان و همچنین برگزاری برنامه علمی مناسب قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: با وجود همه همکاری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده اما به نظر می‌رسد گاهی یک سری مشکلات برای دانشجویان عراقی در کشور ایران ایجاد می‌شود که این اختصاص به دانشگاه ادیان و مذاهب ندارد و در بسیاری از دانشگاه‌های دیگر هم این مشکلات وجود دارد که باید هر چه سریعتر برای حل این مشکلات با کمک دانشگاه ادیان و مذاهب اقدامات لازم انجام شود. امیدواریم که بتوانیم هر چه زودتر برخی از مشکلاتی که دانشجویان عراقی در ایران با آن مواجه هستند با کمک دانشگاه ادیان و مذاهب حل کنیم.

سپس حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا نواب رئیس دانشکده رسانه به ارائه گزارشی از نحوه تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه پرداخت و عنوان کرد: تاکید ما در دانشگاه ادیان و مذاهب رعایت استاندارهای کیفی است. جهت رعایت این استاندارها ما تلاش کرده‌ایم شخصیت‌های علمی مهمی را برای تدریس در دانشگاه دعوت کنیم. تلاش می‌کنیم دانشجویان را به سمتی هدایت کنیم که برای نگارش پایان‌نامه‌های خود اساتیدی از کشور عراق را جهت مشاوره یا راهنمایی انتخاب کنند. ما برای تسهیل ارتباطات دانشجویی و همچنین ارتقای کیفیت دانشجویان عراقی تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه‌های عراقی منعقد کرده و برخی نیز در حال انعقاد است. امیدواریم با تسهیل ارتباطات دانشگاهی بتوانیم نقش موثری در ارتقای کیفیت تحصیل دانشجویان عراقی در ایران و دانشگاه ادیان و مذاهب داشته باشیم.

سپس حجت‌الاسلام و المسلمین حامد شاه‌رفعتی مدیر بین‌الملل دانشگاه بیان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب یک دانشگاه بین‌المللی است. علاوه بر اینکه ۸۰ درصد دانشجویانش غیر ایرانی هستند ارتباطات بین‌المللی زیادی با کشورهای آسیایی و غربی دارد. ما تفاهم‌نامه‌ها و همچنین قراردادهای بین‌المللی زیادی با کشورهای اروپایی داریم. در برخی از این قراردادها اساتید و دانشجویان کشورهای اروپایی به دانشگاه ما می‌آیند و در مقابل اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب به آن دانشگاه‌ها اعزام می‌شوند. ما امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک این ارتباطات را توسعه دهیم و ظرفیت دانشجویان عراقی نیز در این راه استفاده ببریم.

مطالب مشابه