مرحوم دعائی نماد یک روحانیِ مردمی و فروتن بود

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با صدور پیامی تاکید کرد؛

تاریخ انتشار:
پیام تسلیت حجت‌السلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب به مناسبت فوت محمود دعایی

در پی ارتحال یار دیرین امام و انقلاب و رهبری مرحوم سید محمود دعایی رضوان الله تعالی علیه رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب پیام تسلیتی صادر کرد.

متن کامل پیام حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوالله عليه

از شمار دو چشم، یک تن کم    وزشمار خِرد، هزاران بیش

عروج اسفانگیز روحانیِ نیکسیرت و مداراپیشه،یاردیرین امام و انقلاب و رهبری حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعائی همهی آشنایان آن اسوهی اخلاق و فضیلت را از گرایشهای مختلفِ سیاسی و فکری، در حیرت و حسرتی عمیق فروبرد.

 مرحوم دعائی نماد یک روحانیِ مردمی و فروتن بود که به رغم سابقهی درخشان مبارزاتی، هرگز از انقلاب و نظام، سهمخواهی نکرد و باوجود انقلابی‌بودن و انقلابی‌ماندن، هرگز انقلابی‌گری را به یک جناح خاصِ سیاسی، محدود نمی‌کرد، همچنانکه در مناسبات اجتماعی و معاشرتهای انسانی، رسالت خود به عنوان یک روحانیِ مردممدار را فراموش نمی‌کرد.

او سنگ صبور و تکیهگاه اصحاب هنر و فرهنگ بود و به ایران و زبان فارسی و صاحبنظران و مروجان زبان فارسی عشق می‌ورزید و با همهی وجودش که جاذبه بود تلاش می‌کرد در کنار آشتی‌دادن نیروهای انقلاب از طیفهای گوناگون، حتی کسانی را که به نوعی از انقلاب بریده یا با نظام در ستیز بودند، به اردوگاه اسلام و ایران و انقلاب برگرداند.

چشمنداشتن به بیتالمال و سادهزیستیِ او مایهی فخر روحانیت و اصحاب فرهنگ و سیاست بود و پایمردی‌اش در کار مطبوعاتی، گواه هوش سیاسی و اجتماعی او و توجهش به منزلت و کارکردِ این رکن چهارمِ مردمسالاری بود.

اینجانب که سالیانی متمادی از نزدیک با آن سیاست‌مدارِ خوشنام و نیکومرام، معاشرت داشتم، ضمن تسلیت درگذشت این دانشی‌مردِ فضیلتپیشه، از خدای متعال، غفران و رضوان بیکران را برای ایشان، و صبر و اجر فراوان را برای همهی بازماندگان‌شان آرزو کرده، امیدوارم مشی سیاسی و اخلاقیِ ایشان برای همیشه، الگو و الهامبخش همهی کنشگرانِ عرصههای سیاسی و فرهنگی باشد.

سید ابوالحسن نواب

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

مطالب مشابه