در دیدار روحانیون عراقی از دانشگاه مطرح شد؛

دانشگاه ادیان زمینه ساز گفتگوی ادیان و تقریب مذاهب است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، جمعی از ائمه جمعه و جماعت، اساتید حوزه علمیه نجف اشرف با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب ضم بازدید از بخش‌های مختلف این دانشگاه با مسئولین آن دیدار و گفت‌وگو کردند.
بر اساس این گزارش، این گروه از روحانیون عراق پس از بازدید از فضای عمومی و کتابخانه دانشگاه در نشستی در سالن بهشتی(ره) با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری، قائم مقام دانشگاه ادیان و مذاهب و حجت الاسلام والمسلمین شریعتمداری، رئیس دانشکده فلسفه، شرکت کردند.
در ابتدای این جلسه قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان گفت: اشتراکات فرهنگی، دینی و علمی ایران و عراق بسیار زیاد است لذا می‌توانم بگویم که ایران نیز همچون وطن شماست. امیدوارم که این سفر و بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب برای شما آموزنده و خوشایند بوده باشد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفرطیاری با بیان اینکه دانشگاه ادیان و مذاهب هم دانشگاه است و هم حوزه گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب در حقیقت دانشگاهی برخواسته از حوزه است. بیشتر دانشجویان و مسئولان دانشگاه از اساتید حوزه علمیه هستند. بسیاری از افرادی که در دانشگاه پذیرفته می‌شوند طلابی هستند که سطوح بالای حوزه را پشت سر گذاشته‌اند. مرحوم حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در دیداری با مسئولان دانشگاه داشتند فرمودند که دانشگاه ادیان و مذاهب خود حوزه است و جدای از حوزه علمیه نیست. دانشگاه ادیان و مذاهب عهده دار انجام رسالتی است که در گذشته‌های دور حوزه‌های علمیه بر عهده داشتند؛ یعنی گفت‌و‌گو با ادیان و مذاهب مختلف و شناساندن اسلام و تفکر اسلام از منظر امامیه.

قائم مقام دانشگاه ادیان و مذاهب سابقه گفت‌وگوی ادیان را صدر اسلام و دوران پیامبر اکرم(ص) دانست که ایشان با افراد مختلف حتی معاندین و مشرکین گفت‌وگو می‌کرد. ایشان در ادامه با با اشاره به اینکه در زمان امامان شیعه، از جمله امام باقر، امام صادق و امام رضا علیهم السلام نیز این سیره جاری و ساری بوده گفت: یکی از آرزوهای مؤسس حوزه علمیه قم، حاج شیخ عبدالکریم حائری، این بود که ای کاش می‌شد در حوزه علمیه قم رهبران ادیان و مذاهب مختلف را گرد هم آورد تا آنان اندیشه‌های خودشان را به ما آموزش می‌دانند. ریاست دانشگاه ادیان، حجت السلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، یکی از شاگردان ممتاز آیت الله شهید بهشتی(ره) بودند و از ابتدای طلبگی در دامان بزرگانی مثل آیت الله بهشتی بزرگ شدند که از ابتدا توجه به گفت‌وگوی ادیان داشتند. از توصیه‌های شهید بهشتی این بود که بر همه طلاب لازم است که کتاب مقدس را بخوانند. ریاست دانشگاه ادیان با این پشتوانه، این اندیشه و این هدف ۳۰ سال پیش این دانشگاه را تأسیس کرد.
حجت الاسلام والمسلمین جعفرطیاری در ادامه با بیان این نکته که برای ترویج اسلام ابتدا باید دین و ادیان مخاطبان را بشناسیم گفت: گاهی اشکال می‌شود که دانشگاه ادیان و مذاهب چرا باید به آموزش یهودیت یا مسیحیت یا دیگر ادیان بپدازد؟ ما اگر به سیره پیامبر(ص) توجه کنیم می‌بینیم که ایشان با شرح صدر به سخنان دیگران گوش می‌دادند و سپس به بیان حقایق الاهی می‌پرداختند. خداوند نیز در قرآن می‌فرماید که اقوال مختلف را گوش کنید و از بهترین آنها پیروی کنید. ما باید این هنر  را داشته باشیم که نظر اسلام را که بهترین قول است، بیان کنیم. این دانشگاه اگر در ظاهر ادیان و مذاهب مختلف را آموزش می‌دهد، اما همه اینها زمینه‌ساز معرفی اسلام از منظر اهل بیت (علیهم السلام)است.
در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری، ضمن خو‌ش‌آمدگویی به مهمانان به ایراد سخنرانی به زبان عربی پرداخت. ایشان در این سخنرانی با اشاره به تاریخچه دانشگاه و معرفی اجمالی آن اهداف اصلی دانشگاه را برای مهمانان تشریح کرد و گفت: گام اول ما آشنایی با مذاهب و ادیان و سپس تقریب بین مذاهب اسلامی و بعد گفت‌و‌گو با دیگر ادیان از جمله یهودیت و مسیحیت است.
وی ادامه داد: شناسایی ادیان و تلاش برای تقریب و نزدیکی آنها دو هدف اصلی دانشگاه است. تجربه این را به ما نشان می‌دهد که فارغ التحصیلان دانشگاه ما در کشورهای مختلف، از آمریکا گرفته تا اروپا، منشأ چنین گفت‌وگوهایی شده‌اند. همچنین ما برای دستیابی به این اهداف مجلات بسیاری تأسیس کرده‌ایم و تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم. چراکه جهان جدید دیگر جهان نزاع بین ادیان نیست و باید ادیان با یکدیگر علیه الحاد و ارتداد جدید در جهان متحد شوند؛ چراکه در جهان جدید ارتداد بسیار جدی است.

 

 

مطالب مشابه