خرید ۱۰۸۰ عنوان کتاب از نمایشگاه مسقط

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهدی محمدی شجاعی، مدیر انتشارات و کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب برای تهیه منابع کتابخانه‌ای خود در نمایشگاه کتاب مسقط حاضر شد. این کتابخانه ۱۰۸۰ عنوان و ۱۲۰۰ جلد کتاب از این نمایشگاه خریداری کرد. 
شجاعی درباره بودجه‌ای که برای خرید کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط صرف شده، اظهار کرد: این کتاب‌ها با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار دلار و با تخفیف 35 تا 50 درصدی خریداری شد. این تخفیف به دلیل ارتباط و همکاری میان انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب و ناشران دیگر ارائه شد. 
مدیر کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب درباره بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب «مسقط» پنجم تا ۱۴ اسفندماه در کشور عمان برگزار شد، با بیان این‌که بیش ۷۱۵ ناشر عرب در این نمایشگاه شرکت کردند، اظهار کرد: این نمایشگاه بعد از وقفه دوساله به دلیل کرونا، امسال برگزار شد و  ناشران ۲۷ کشور جهان بیش از۳۶۱ هزار و ۳۲۰ عنوان کتاب جدید خود را در این نمایشگاه عرضه کردند. این کتاب‌ها در حوزه‌های حقوق، فقه، کلام، ادبیات، رسانه، حدیث، زن و خانواده بودند.

 

وی با اشاره به این نکته که کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب تاکنون در بیش از ۲۴ نمایشگاه بزرگ دنیا شرکت کرده است، اظهار کرد: به‌شخصه به عنوان مدیر کتابخانه؛ چهار دوره در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت، دو دوره در نمایشگاه بین‌المللی مصر، یک دوره در نمایشگاه بین‌المللی تونس و چهار نوبت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سوریه و… شرکت کرده‌ام. کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب لبنان و شارجه هم به صورت مرتب شرکت داشته است.   
شجاعی با تاکید بر این که برای گردآوری مجموعه کتاب‌های کتابخانه؛ بارها به عنوان مدیر کتابخانه به کشورهای مختلف سفر کرده است، اظهار کرد: به عنوان مثال؛ برای تهیه کتاب‌های زیدیه به کشور یمن، برای کتاب‌های ادیان شرق و خاور دور به هند، تهیه کتاب‌های اباضی به عمان و گردآوری کتاب‌های یهودیت و مسیحیت به فرانکفورت و کشورهای دیگر سفر کردیم.
مدیر کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب که تحریم‌ها را مانع دسترسی به همه کتاب‌های کشورهای خارجی می‌داند، اظهار کرد: کتابخانه ادیان و مذاهب با هدف تهیه کتاب‌های تصوف شمال آفریقا و فقه اباضیه در نمایشگاه کتاب مسقط شرکت کرد.
شجاعی با اشاره به محل مناسب نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط در کشور عمان گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط در مدینه العرفان شهر مسقط بود که ساختمان آن کاملا نمایشگاهی بود و امکانات کاملی برای برگزاری نمایشگاه کتاب بین‌المللی کتاب داشت. 
وی با بیان این‌که ۹۹ درصد کتاب‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط به زبان عربی بود، گفت: ۹۹ درصد کتاب‌های خریداری شده ما از این نمایشگاه نیز به زبان عربی است و فقط یک درصد کتاب‌هایمان را از ناشران اروپایی و کانادایی خریداری کردیم. در این نمایشگاه کتاب‌های تصوف شمال آفریقا و آثار حقوقی را از ناشران مغربی و مصری تهیه کردیم. 
شجاعی  اظهار کرد:  ناشران عرب به خاطر هزینه‌های بالای ارسال و آوردن کتاب و ملاحظاتی که وجود دارد، رغبت کمتری برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب ایران دارند و نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در کشورهای عربی فرصت خوبی برای خرید کتاب از این ناشران است. البته تبلیغات سوء و استعمار علیه ایران در جهان عرب، وجود دارد و آن‌ها تصور می‌کنند، امکان حضور در ایران را ندارند. 
وی با اشاره به فرصت مغتنم خرید کتاب از ناشران عرب در نمایشگاه کتاب مسقط گفت: ناشران کشورهای مصر، الجزایر ، اردن، کویت، امارات و سودان در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نمی‌کنند؛ به همین دلیل نمایشگاه کتاب مسقط فرصت بسیار خوبی برای خرید کتاب‌های عربی از ناشران این کشورها بود.
مدیر انتشارات و کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بزرگترین مشکلی که در نمایشگاه کتاب مسقط و در جریان مذاکره با ناشران داشتیم؛ مساله ارسال کتاب بود. آن‌ها نمی‌دانستند کتاب‌های سفارش داده شده در جریان مذاکرات ما را چطور باید برای کتابخانه یا ناشران ایرانی ارسال کنند. 
مدیر انتشارات و کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به حمایت‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان  گفت: سفارت ایران در عمان همکاری‌های خوبی را برای خرید و ارسال کتاب به ایران با این کتابخانه داشتند.

 
نمایش کتاب‌های خریداری شده از نمایشگاه مسقط در کتابخانه
شجاعی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب‌های خریداری شده از نمایشگاه بین المللی کتاب مسقط عنوان کرد: سال آینده یک نمایشگاه از کتاب‌های خریداری شده از نمایشگاه کتاب مسقط را در کتابخانه ادیان و مذاهب به نمایش خواهیم گذاشت و در این نمایشگاه، جدیدترین آثار جهان عرب را در معرض دید محققان، پژوهشگران و ودانشجویان این حوزه قرار خواهیم داد. این نمایشگاه با ۱۲۰۰ جلد کتاب عربی خریداری شده از نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط برگزار می‌شود.

ارتقا سطح کیفی کتاب‌های ناشران عرب شگفت آور بود
مدیر کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب درباره نمایشگاه  بین‌المللی کتاب مسقط با اشاره به حضور انتشارات آستان قدس رضوی، انتشارات بوستان کتاب، نشر جمال و خانه‌کتاب به عنوان چهار ناشر ایرانی حاضر در نمایشگاه کتاب مسقط اظهار کرد: من تجربه حضور در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا را دارم اما نخستین بار بود که در کشور عمان و در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کردم. آن‌چه باعث شگفتی من شد؛ ارتقاط سطح کمی و کیفی ناشران عرب و کتاب‌های عرضه شده آن‌ها در این نمایشگاه بود. 
وی درباره کیفیت نمایبشگاه بین‌المللی کتاب مسقط و کتاب‌های ناشران عربی عنوان کرد: کتاب‌ها در حوزه طراحی جلد، کیفیت کاغذ و چاپ پیشرفت زیادی داشتند و متاسفانه ایران در این زمینه از کشورهای عربی از نظر کیفیت چاپ کتاب در چند سال گذشته جامانده است. 
وی درباره استراتژی و دیدارهای صورت گرفته در این نمایشگاه اظهار کرد: در نمایشگاه‌‌های بین‌المللی کتاب جهان در اروپا و آمریکا نمایشگاه کتاب بیشتر جنبه نمایشی دارد اما در کشورهای عربی، ایران و شرق‌ آسیا که مشکلات زیرساخت و پخش کتاب را دارند و همچنین با تحریم روبه‌رو هستند، امکان برگزاری نمایشگاه کتاب صرف، فقط با جنبه نمایشگاهی را ندارند و جنبه فروشگاهی در این نمایشگاه‌ها قوی‌تر است.

عرب‌ها دنبال کتاب‌های ایران‌شناسی و آثار روشنفکران جدید ایرانی بودند
وی با بیان این‌که برای ورود به نمایشگاه کتاب‌های خارجی باید ذائقه مخاطب را شناخت، عنوان کرد: به عنوان مثال ناشران کشورهای عمان و عرب بیشتر به دنبال آثار روشنفکران جدید و کتاب‌های ایران‌شناسی بودند و این کتاب‌ها را ناشران حاضر در نمایشگاه نداشتند. به نظر می‌رسد این کتاب‌ها نیاز به ترجمه عربی دارند تا بتوانند در سطح جهانی معرفی شوند. 

اهدای ۶۰ عنوان کتاب به کتابخانه ادیان در جریان دیدار با مفتی عام سلطنت عمان
شجاعی با اشاره به دیدار خود با «علامه احمد بن حمد خلیلی» مفتی عام سلطنت عمان از «وزارت اوقاف و شئون دینی وزارت عمان» گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط تنها کتابخانه‌ای بودیم که برای تهیه منابع به این نمایشگاه آمده بودیم. هنگامی که این مقام وزارتی کشور عمان که بالاترین مقام دینی کشور عمان و مذهب اباضیه است؛ از وجود منابع و کتابخانه ما  در شهر قم و ایران آگاه شد، بسیار شگفت‌زده شد و ۶۰ عنوان کتاب در حوزه فقه اباضیه را به کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب اهدا کرد.